Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drivrutiner till äldre skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

nestico50

Ny medlem
Jag har en c:a 20 år gammal flatbäddsskanner: Epson Perfection 4870 Photo, som jag skannat gamla foton, gamla och nya negativ och diabilder med i stora mängder under många år. Den har fungerat utmärkt, men nu är det inte möjligt med min stationära dator med Windows 11. Har dock en laptop med Windows 10 som bör fungera. Det jag inte klarar är att ladda ner en drivrutin till datorn med Windows 10, 64 bit. Har någon ett råd att ge mej?

Med Vuescan är det som om man fått en ny skanner. Helt plötsligt kan den göra en massa saker den aldrig kunnat innan med Epsons halvusla program. Jag har gjort samma sak för några år sedan med en gammal 4490 Photo. Jag har faktiskt svårt att fatta att originaltillverkarna inte är bättre på detta än det är. Hemrick eller vad har heter började ju utveckla Vuescan just för att jag tror det var HP:s motsvarighet var så uselt. Bra support har han också.

Hemrick Software som väl är ett enmansföretag lyckas alltså med det varken Epson eller HP fixat. Sånt upphör aldrig att förvåna.

Det ser inget vidare ut grafiskt men det ska man inte bry sig om för det funkar.

Jag har en c:a 20 år gammal flatbäddsskanner: Epson Perfection 4870 Photo, som jag skannat gamla foton, gamla och nya negativ och diabilder med i stora mängder under många år. Den har fungerat utmärkt, men nu är det inte möjligt med min stationära dator med Windows 11. Har dock en laptop med Windows 10 som bör fungera. Det jag inte klarar är att ladda ner en drivrutin till datorn med Windows 10, 64 bit. Har någon ett råd att ge mej?
Kan också rekommendera VueScan från Hamrick Software som jag använt i många år, en engångskostnad, frekventa uppdateringar och många inställningsmöjligheter. Räddade min Nikon filmscanner till ett fortsatt liv med Win11.

Hej! Håller med övriga att VueScan är ett bra program som löser det mesta när det gäller skanning. Mvh Dag

ANNONS
Götaplatsens Foto