Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR vs spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
För mig passar spegelfritt bäst, och jag råkar äga just den kameran jag tycker är bäst (för mig alltså) med de objektiv jag vill ha. För andra är en D810, EOS 1DX eller rentav Sonys nya A9 den bästa kameran, men jag vill inte byta till någon av dem. Det går liksom inte att generellt säga att en viss kamera är bättre bara för att den har vissa funktioner - det beror helt på fotografens behov.
Kan instämma helt i detta. Mycket väl skrivet (ett av de bästa inläggen i tråden tycker jag).

Ingen kamera är perfekt för alla och för precis allt. Man får försöka hitta det system, med den optik och kamera, som passar ens eget sätt och motiv bäst.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag sprayar inte, har aldrig gjort det. Tar inte 20 bilder av varje motiv heller. Gatufoto som jag gör mycket tillåter inte det. Tittarde igår på en dags gatufoto plus modellfotografering i Berlin. Över 1200 bilder om jag räknar bägge kamerorna.

Nyckeln är en snabb urvalsprocess utanför LR.

(Kolla dina citat, du tog bort quottaggen så det ser ut som det som jag skrivit skrevs av dig)
Åh, förlåt om det blev svårt att förstå.

Ja men väldigt mycket fler bilder kan ju ge en hel del extra arbete. Men jag är samtidigt helt övertygad att man ibland vill ha verkligt snabb sekvens för att fånga exakt rätt bild i en rörelse i princip oavsett vilken sport det må vara (om vi nu inte talar om schack eller liknande :).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gör så ytterst sällan, men jag vet att en del fotografer gillar snabb serietagning när de fotograferar människor (särskilt när det är en grupp människor) för få rätt uttryck på de avbildade.

Själv fotograferar jag nu på ungefär samma sätt som jag gjorde på filmtiden, och det är sällan jag kommer hem med så många bilder att de blir krångliga att hantera.

För mig passar spegelfritt bäst, och jag råkar äga just den kameran jag tycker är bäst (för mig alltså) med de objektiv jag vill ha. För andra är en D810, EOS 1DX eller rentav Sonys nya A9 den bästa kameran, men jag vill inte byta till någon av dem. Det går liksom inte att generellt säga att en viss kamera är bättre bara för att den har vissa funktioner - det beror helt på fotografens behov.
Jag tror vi är ganska lika här så jag tror nog inte jag tillhör målgruppen för den här A9-kameran direkt även om jag säkert skulle trivas med den. Skulle dock aldrig tacka nej till en ännu bättre AF och en videoupptagning utan "rolling shutter".

Jag tyckte den lilla undersökning de gör nu på SAR kring vilken A9:a folk helst skulle vilja ha ger en liten intressant hint om den skulle visa sig vara hyfsat representativ. Över hälften vill hellre ha A9r med ordentligt högre upplösning (kanske upp mot 80 MP) och en tredjedel väntar hellre på A9s modellen för video främst och då blir det faktiskt bara 15% kvar som trots det skulle välja A9 (främst för snabbheten då) även om de andra kamerorna fanns att välja på. Så det kanske faktisk pekar på att det inte blir någon tokrusning efter A9:an när den släpps trots allt. Att Sony exv. inte skickar med ens de "Picture profiles" för video som t.o.m. finns i A6300:an är ju lite märkligt. Det luktar ju positionering lång väg men jag undrar om man inte får krypa till korset precis som Canon fick och uppdatera firmware med det som fattas om folk blir för högljudda. Vi pratar ju ändå om en kamera som är 4-5 ggr dyrare än en A6300. Man puffar ju inte heller för A9:n som bröllopskamera även om en del verkar tycka att den skulle passa fint för det också men det hör kanske ihop med att man hållit den profilen mer för en kommande A9r.
 

PMD

Aktiv medlem
SÅS reagerade säkert på denna "Med tanke på avsändaren är jag inte förvånad ..." och jag gjorde liksom SÅS tolkingen att det var SÅS som avsågs. Nu vet att så inte var fallet.
Men? Det var väl uppenbart att afe syftade på mig? Åtminstone om man följde kommentarslänkarna.

Hur slarvigt läser ni, egentligen? ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Det går liksom inte att generellt säga att en viss kamera är bättre bara för att den har vissa funktioner - det beror helt på fotografens behov.
Inte bara behov. Att välja kamera är för en del (många?) en mycket emotionell handling. Det räcker inte alltid med att alla knappar och rattar ligger helt rätt och att AF-, exponerings- och serietagningsprestanda är i toppklass. Man måste också känna en slags samhörighet med kameran för att kunna ha glädje av att fotografera med den. Det är nåt slags "je ne sais quoi" som gör att vissa kameror är mycket trevligare att använda än andra, och det ligger inget som helst objektivt omdöme i det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kroatien. 2016. Episk storm. Regn. Fantastiskt ljus. Tar fram kameran...som har tomt batteri...kapacitet är inte allt.
Du kan få en av mig. Det var Bora-orkan 2005 trots att det var precis i början av juni när jag var där första gången och vi kunde inte gå ut på ca ett dygn. Det blev riktiga "blow outs" när vindarna kraschade mot havsytan. Rätt spektakulärt faktiskt när man såg det högt upp från vårt stora hotell.

En senare eftermiddag bildades mycket snabbt en tromb över havet och det blev mörkt efter den och det är då jag tog min bild. Jag hade batteri kvar för på den tiden hade jag nog en DSLR :).

Vädret där är verkligen inte att leka med om man seglar som ju en del gör. Något helt annat än allt jag upplevt i skärgården i alla fall i Stockholm. Säkert lätt att råka illa ut om man inte är vaken. Väderomslag kan komma väldigt väldigt snabbt när luften rasar ner mot havet.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Åh, förlåt om det blev svårt att förstå.

Ja men väldigt mycket fler bilder kan ju ge en hel del extra arbete. Men jag är samtidigt helt övertygad att man ibland vill ha verkligt snabb sekvens för att fånga exakt rätt bild i en rörelse i princip oavsett vilken sport det må vara (om vi nu inte talar om schack eller liknande :).
Inte svårt att förstå men citatet blir ju helt missvisande om det står fel författare.

Klart jag tar seriesekvenser ibland men det är inte det som gör att jag kan komma hem med 1000 bilder som antyddes.
 

iSolen.se

Guest
Du kan få en av mig. Det var Bora-orkan 2005 trots att det var precis i början av juni när jag var där första gången och vi kunde inte gå ut på ca ett dygn. Det blev riktiga "blow outs" när vindarna kraschade mot havsytan. Rätt spektakulärt faktiskt när man såg det högt upp från vårt stora hotell.

En senare eftermiddag bildades mycket snabbt en tromb över havet och det blev mörkt efter den och det är då jag tog min bild. Jag hade batteri kvar för på den tiden hade jag nog en DSLR :).

Vädret där är verkligen inte att leka med om man seglar som ju en del gör. Något helt annat än allt jag upplevt i skärgården i alla fall i Stockholm. Säkert lätt att råka illa ut om man inte är vaken. Väderomslag kan komma väldigt väldigt snabbt när luften rasar ner mot havet.
Snyggt. Skriver du på en copyright release? :)

Jag behöver massor med väderbilder.
 

Sonysege

Aktiv medlem
som vanligt spårar dessa trådar ur till någonting som tråden inte handlar om. Kan inte ni proffskommenterare (10000 inlägg eller flera) lungan ner er lite.
Eller måste man kasta sig in i varje ämne.

Med vänlig hälsning, Biffen!
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Intressant läsning, har sålt iväg min D700 + objektiv (aj min rygg) och funderar på en Fuji XT-1 men blir lite tveksam när jag hör att autofokusen inte är så bra på spegellöst. Nån som vet hur bra autofokusen är på just XT-1, hur funkar den i dåligt ljus t.ex?
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan instämma helt i detta. Mycket väl skrivet (ett av de bästa inläggen i tråden tycker jag).

Ingen kamera är perfekt för alla och för precis allt. Man får försöka hitta det system, med den optik och kamera, som passar ens eget sätt och motiv bäst.
Ja Rent av A9 kan passa skriver Anders, det var allt lite snällt att A9 fick plats i ett hörn i alla fall, Rent av Kan passa, en strålande formuleringen som blir minnesvärd.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja Rent av A9 kan passa skriver Anders, det var allt lite snällt att A9 fick plats i ett hörn i alla fall, Rent av Kan passa, en strålande formuleringen som blir minnesvärd.
Var inte riktigt med på denna kommentar, och vad som eventuell sarkasm går ut på (som jag tror mig läsa in), men så är jag kanske lite trög efter en stressig och fullpackad arbetsdag...

Tror du behöver hjälpa mig genom att vara lite tydligare med vad du vill få fram (ber om ursäkt om jag framstår som lite "korkad" genom att inte kunna tyda dig alltid).
 

afe

Aktiv medlem
Ja Rent av A9 kan passa skriver Anders, det var allt lite snällt att A9 fick plats i ett hörn i alla fall, Rent av Kan passa, en strålande formuleringen som blir minnesvärd.
Vad är det för konstigt med det? För några år sedan var det väl ingen som tänkte sig att en spegelfri Sony skulle konkurrera med Canons eller Nikons proffshus, vilket A9 i viss mån gör. Du vill väl ha det till att jag skriver nedlåtande om Sony eller nåt sånt, men det var absolut inte tanken.

Jag tycker du ska försöka förstå vad jag skriver och inte ständigt komma med övertolkningar som inte har med verkligheten att göra. Du har gjort det upprepade gånger, och det är rätt så irriterande. Dessutom tillför din kommentar inte ett skvatt till diskussionen (och heller inte denna förstås, men jag kan inte låta bli).
 

martinot

Aktiv medlem
Vad är det för konstigt med det? För några år sedan var det väl ingen som tänkte sig att en spegelfri Sony skulle konkurrera med Canons eller Nikons proffshus, vilket A9 i viss mån gör. Du vill väl ha det till att jag skriver nedlåtande om Sony eller nåt sånt, men det var absolut inte tanken.

Jag tycker du ska försöka förstå vad jag skriver och inte ständigt komma med övertolkningar som inte har med verkligheten att göra. Du har gjort det upprepade gånger, och det är rätt så irriterande. Dessutom tillför din kommentar inte ett skvatt till diskussionen (och heller inte denna förstås, men jag kan inte låta bli).
Det skall dock sägas att detta är långt ifrån begränsat till Bengt. Verkar generellt gälla lite fler Sony-fans, iaf. på Fotosidan (även om det självklart inte inkluderar precis alla).

Har ingen aning om varför de sticker ut lite mer som grupp. Iaf. jämfört med fans av andra kamerasystem så som Canon, Nikon, Fuji, Pentax, Olympus, etc. Kommenterade dock just detta faktum i en annan tråd (http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2164577&postcount=9).
 

Bengf

Aktiv medlem
Var inte riktigt med på denna kommentar, och vad som eventuell sarkasm går ut på (som jag tror mig läsa in), men så är jag kanske lite trög efter en stressig och fullpackad arbetsdag...

Tror du behöver hjälpa mig genom att vara lite tydligare med vad du vill få fram (ber om ursäkt om jag framstår som lite "korkad" genom att inte kunna tyda dig alltid).
Okej, Rent Av kan passa, ( läser jag snabbt, Till och Med.) säg att du brukar gå på någon lokal fotbollsmatch, och dom spelar dåligt och missar en klar mål chans, du vet med dig själv att du är en usel fotbollsspelare och säger till din medföljande kamrat, den där chansen hade till och med jag ( eller rent av jag slagit i mål )- det går lätt att tolka det så. Om man spetsar till det lite. Rent av passar så klart olika beroende på var man placerar in orden det kan vara positivt på flera sätt.


Så visst är det trevligt att till och med A9 kan passa in bland dom stora, men som jag skrivit tidigare och tycker själv, så kan den inte konkurrera alls med 1DXII eller D5 totalt sett, A9 kan vara fin för vissa uppdrag, precis som en X-Pro 2 kan också.
 

martinot

Aktiv medlem
Okej, Rent Av kan passa, ( läser jag snabbt, Till och Med.) säg att du brukar gå på någon lokal fotbollsmatch, och dom spelar dåligt och missar en klar mål chans, du vet med dig själv att du är en usel fotbollsspelare och säger till din medföljande kamrat, den där chansen hade till och med jag ( eller rent av jag slagit i mål )- det går lätt att tolka det så. Om man spetsar till det lite. Rent av passar så klart olika beroende på var man placerar in orden det kan vara positivt på flera sätt.

Så visst är det trevligt att till och med A9 kan passa in bland dom stora, men som jag skrivit tidigare och tycker själv, så kan den inte konkurrera alls med 1DXII eller D5 totalt sett, A9 kan vara fin för vissa uppdrag, precis som en X-Pro 2 kan också.
Har inte alls reflekterat så över inlägget, och ser nog inte riktigt världen så hårt och svart-vitt. Lite förvånad (och nästan lite imponerad) hur du lyckas vränga och vända till ytterst små saker och detaljer/nyanser till att bli så otroligt stora och komplicerade (noterar inte ens, eller ser de inte alls själv).

Tyckte Anders gjorde ett mycket neutralt och balanserat inlägg. Därav min uppskattning av det. Så enkelt var det (iaf. ifrån min sida).

Angående A9 så avvaktar jag allra helst med vidare spekulationer och kommentarer. Väntar personligen gärna tills att den finns ute för test och provning.

Men för ändå säga något så är jag i grunden mycket positiv till ett sådant hus. Tycker att det verkar vara ett mycket bra kamerahus på iaf. "pappret", och något av ett efterlängtat komplement ifrån Sony. Tror att den kan bli en bra, eller tom. utmärkt, kamera för många av er som använder och gillar E-mountsystemet. Grattis till något som ser ut att vara ett mycket trevligt och fint tillskott till familjen!
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är väl knappast någon tvekan om att A9 är den bästa kameran som Sony har gjort. Den är dessutom på många punkter världsledande.

Det innebär dock inte att den passar alla. Precis som alla andra kameror inte heller passar alla.
 
ANNONS