Annons

Dubbelexponera med Minolta 700si?

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Jag har en Minolta 700si, och kom igår på en bildidé jag vill göra.
För att kunna genomföra den, vill jag exponera en och samma bildruta flera gånger.

Efter en titt i manualen, hittade jag en funktion som gör att man kan exponera två gånger utan att filmen dras fram.
Det är ju bättre än inget, men jag behöver mer än så.

Så, finns det någon som kan komma på ett sätt att lura kameran, så att den inte drar fram filmen?

Att backa en bild går väl inte, och att backa helt, dra ut och knäppa fram till rätt bild verkar vanskligt. Man kan ju inte veta exakt var kameran drar tag i filmen mellan varje gång...?

Har någon en idé?

Jag garanterar inte att detta fungerar, eftersom jag inte har någon 700si, men på min XTsi finns också en funktion för att exponera två gånger. Vill jag göra fler exponeringar är det bara att använda denna funktion fler gånger.

Jag testade det...

Minolta 700si ställer sig i läge M1 när man aktiverar dubbelexponering.
När man tagit en bild, ställer kameran sig i läge M2.
Därefter spelar det ingen roll vad jag gör, efter nästa exponering kommer kameran i alla fall att dra fram filmen.
Även om jag stänger av kameran...

Jag har inte testat att ta ur batteriet, men då fallerar ju lite av idén, eftersom jag vill dubbelexponera med kameran fixerad, och endast motivet som blivit förändrat.

Ett alternativ till allt detta, antar jag, är att exponera med bulb-funktionen, och sen snabbt föra en svart, matt skiva framför objektivet när motivet ska förändras...?

Alternativ två; göra allt i totalt mörker och bulbexponering, och med blixt kontrollera exponeringarna. Omständligt, vilket som...

sennen skrev:
Jag testade det...

Minolta 700si ställer sig i läge M1 när man aktiverar dubbelexponering.
När man tagit en bild, ställer kameran sig i läge M2.
Därefter spelar det ingen roll vad jag gör, efter nästa exponering kommer kameran i alla fall att dra fram filmen.
Även om jag stänger av kameran...
Men om du ställer tillbaka den till läge M1 när du tagit bilden då? Går inte det?

Nej, det verkar inte så...

Kameran verkar komma ihåg att den redan kört M1-läget, så om man försöker lämna M-läget och gå in igen, så hoppar den direkt in på M2...

Hur gör folk annars, i allmänhet, om de vill exponera flera gånger på en ruta?

Det verkar som om du får köpa programkortet "Multiple Exposure".
Jag är något överraskad, jag har två Minoltahus, ett riktigt gammalt och ett ganska nytt, och båda kan hantera detta, det ena som jag beskrev, och mitt gamla 9000AF är det bara att hålla in en knapp och ta så många man vill.

Hmmm... Jag trodde jag hade testat de flesta varianter i mina försök att lura kameran. :eek:)
Det är bara att försöka igen, med andra ord.
Skriver de att det ska gå att multiexponera, SKA det ju gå att multiexponera...!!

Tack för tipset! Det är guld värt!

Det fungerar inte.

Jag har gjort precis som de två tipsarna skrev, men ingen av lösningarna fungerar.
Kanske är det olika versioner av programvaran i kameran?

Jag får söka vidare...

ANNONS
Götaplatsens Foto