Annons

Dubbla polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Qrt

Aktiv medlem
Inför kommande DSLR-köp så har jag läst om allt och lite till, men så ploppar det upp en del halvunderliga frågor som jag inte hittat svar på.

Är det någon som har provat med dubbla polfilter på en kamera?
Varför det undrar någon? Jo, dels så kan man då vrida dem aningen från varandra för att få bort ännu fler reflexer (vilket funkar med polariserande solglasögon). Sen borde man också kunna vrida dem NÄSTAN 90 grader mot varandra för att få bort NÄSTAN allt ljus. Då borde man kunna fota rejält ljusa saker som t.ex. rakt in i solen (vid solförmörkelser)?!
Om jag har tänkt rätt så ska det bakre (närmast objektivet) vara cirkulärt och det längst fram vara linjärt, annars fungerar det inte.
Har någon provat? Verkar det värt att prova?

Det längst fram måste iaf vara linjärt annars sabbar du själva polarideringen inför nästa filter. Jag är dock tveksam till om man kan få bort fler reflexer efter att du kört det igenom ett polarisationsfilter.

När du har polariserat det i det första filtret är allt ljus som kommer ut polariserat i samma riktning och påverkas därför också lika mycket av nästkommande filter.

Som ett "steglöst" gråfilter borde det däremot gå att använda anordningen. Fast till solen skulle jag nog ändå rekommendera ett filter som är avsett för sådan fotografering.

Qrt skrev:

Om jag har tänkt rätt så ska det bakre (närmast objektivet) vara cirkulärt och det längst fram vara linjärt, annars fungerar det inte.
Jag tror det krävs något av en fysiker för att svara på om det är rätt metod att använda utsläckande polarisationsfilter för att fotografera mot solen, även om jag iofs håller med om att två polfilter på varandra släcker ut ljus.

Däremot törs jag säga att ditt antagande om ett linjärt och ett cirkulärt eftervarandra är oriktigt. Ett cirkulärt polfilter består nämligen av ett linjärt med ett cirkulariserande extra filter monterat bakom redan. Detta för att det linjärt polariserade ljuset inte kan läsas av mätsystemen (vissa exponeringsmätare och autofokuseringar) i nyare kameror.

//H

Öm du ska kunna mäta med ljuset måste det filter som sitter närmst kameran vara cirkulärt annars går det bra med två linjära.

Det främsta filtret får däremot inte vara cirkulärt om det ska fungera som det är tänkt.

Re: Re: Dubbla polfilter?

hmoss skrev:

Däremot törs jag säga att ditt antagande om ett linjärt och ett cirkulärt eftervarandra är oriktigt. Ett cirkulärt polfilter består nämligen av ett linjärt med ett cirkulariserande extra filter monterat bakom redan. Detta för att det linjärt polariserade ljuset inte kan läsas av mätsystemen (vissa exponeringsmätare och autofokuseringar) i nyare kameror.

//H

Jodå, jag tror nog att det ska fungera. I praktiken är det ju två linjära polfilter följt av ett filter som SEDAN gör om ljuset till cirkulärt.

ANNONS
Götaplatsens Foto