Annons

Dynax 7 macro-optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvid_Forsberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har använt Olympus OM-system för macro i många år, men vill nu också använda min Minolta Dynax 7-system till detta.

Så jag undrar om någon kan rekommendera ett billigt och prisvärt AF-macro-objektiv för Dynax 7?

Jag skall främst fotografera blommor och insekter.

~Arvid

Senast ändrad:
Jag har ett Minolta 100/2.8 Macro som jag är mycket nöjd med. Priset begagnat brukar ligga runt 3-4000:- beroende på skick och version. Det finns 3 versioner som är i stort sett identiska optiskt, men har lite olika finish.

www.keh.com har ofta ett antal sådana på lager.

Annars finns ju Sigma och Tamron...

/Henrik

Tamron 90mm f2.8 makro 1:1

URL: http://www.scandinavianphoto.se/?37343

Det här är väl prisvärt och bra!

Har föregångaren själv och är nöjd. Lite plastigt och lätt men mekaniken funkar bra. Bra känsla och precision vid manuell fokusering.

Ibland vill man kanske ha längre brännvidd men då kör jag med telekonverter.

Sigma har ett 105/2.8 macro, och Tamron ett 90/2.8

Prestandamässigt ligger de nog rätt nära Minoltas optik. Det finns säkert någon kalenderbitare här som kan posta MTF-värden. :) Begagnade är de ungefär en tusenlapp billigare än original.

/Henrik

Dan:
Tamron 90mm/2.8 kände jag till tidigare och den ligger på min önskelista. Men det är bra att höra från någon att den är så bra som reklamen lovar. Tack! Frågan är om de är vanliga begagnade. Jag skall ta en titt...

hvk skrev:
Sigma har ett 105/2.8 macro, och Tamron ett 90/2.8

Prestandamässigt ligger de nog rätt nära Minoltas optik. Det finns säkert någon kalenderbitare här som kan posta MTF-värden. :) Begagnade är de ungefär en tusenlapp billigare än original.

/Henrik

Heh.. OK, tack. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto