Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dyr canon får stryk av budgetkamera.
- Trådstartare RG
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Lite off topic här men jag funderar på att uppgradera mig. Skall jag satsa på en D2X eller är en A710 IS ett bättre alternativ. Bidra gärna med lite för och emot.
loyalistsoldier
Aktiv medlem
Roligt trams 
Om man behöver racka ner på dyra kameror för att trivas bättre med sin billiga kamera så skall vi väl uppmuntra istället för att kritisera? Så ha kul med kompakten du har köpt / kommer att köpa!
Som några redan har påpekat så möjliggör ju systemkameror en massa saker som inte går att göra med en kompaktkamera. Manuella inställningar till exempel. Det finns inte på min kompaktkamera, men på 30D behöver jag bara trycka och vrida på 5-6 knappar och reglage i olika arbetsvinklar för att programmera om kameran. Min äldsta kamera har två mekaniska reglage för det, så tekniken går verkligen framåt!
Det enda som knyter samman kameror från olika segment och tidsperioder är att jag har roligare att ta bilderna än de blir bra
Om man behöver racka ner på dyra kameror för att trivas bättre med sin billiga kamera så skall vi väl uppmuntra istället för att kritisera? Så ha kul med kompakten du har köpt / kommer att köpa!
Som några redan har påpekat så möjliggör ju systemkameror en massa saker som inte går att göra med en kompaktkamera. Manuella inställningar till exempel. Det finns inte på min kompaktkamera, men på 30D behöver jag bara trycka och vrida på 5-6 knappar och reglage i olika arbetsvinklar för att programmera om kameran. Min äldsta kamera har två mekaniska reglage för det, så tekniken går verkligen framåt!
Det enda som knyter samman kameror från olika segment och tidsperioder är att jag har roligare att ta bilderna än de blir bra
Palletheking
Aktiv medlem
Tack Robin. Det får bli en A710 IS. Förresten vilken av kamerorna har bäst sökare?Robin Gyllander skrev:
A710IS slås endast av serietagningen, autofokus och Vid höga isotal.
Om 5D släs av A530 så måste väl 1Ds markII slås av A710IS
Kim Willer
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Tack Robin. Det får bli en A710 IS. Förresten vilken av kamerorna har bäst sökare?
He,he....
RG
Avslutat medlemskap
paul innergård skrev:
Tack Robin. Det får bli en A710 IS. Förresten vilken av kamerorna har bäst sökare?
Tyvärr är sökaren i D2x bättre men det upväger inte A710IS superba bildkvalitet.
Peter Nessler
Aktiv medlem
Skit också...
Jag har ju köpt fel kamera precis...
//P
Jag har ju köpt fel kamera precis...
//P
macrobild
Avslutat medlemskap
Ken är lite speciell. Han har ofta rätt i det han säger men han provocerar gärna med hur han säger det.
Låt oss ta ut en kompakt 5-7 milj pixelkamera från Canon,Nikon , Olympus och fotografering i bra dagsljus.
De bilder en sådan kamera ger är på flera sätt mer klara ut från kameran än de bildfiler en SLRkamera ger. För gemene man/kvinna ger den lilla kameran ett bättre och färdigare resultat som är klart att skriva ut.
Kameran har en annan högre kontrastkurva inlagd. Färgmättnaden är oftast högre likaså uppskärpningen .
Objektiven håller vanligtvis god klass . Bilderna blir så bra att de inte kan pekas ut som dåliga eller sämre då de jämförs med en SLR som kostar 5 gånger mer och om man håller sig till en storlek upp till 20 x 30 cm. Visserligen är dynamiska omfåget och teckningen i skuggorna sämre men återigen för semesterbilder mm duger den fullständigt så länge ljuset är bra.
Först vid fotografering i sämre ljus kan man se de nackdelar en kompaktkamera med den lilla sensorn medför.
Mikael
Låt oss ta ut en kompakt 5-7 milj pixelkamera från Canon,Nikon , Olympus och fotografering i bra dagsljus.
De bilder en sådan kamera ger är på flera sätt mer klara ut från kameran än de bildfiler en SLRkamera ger. För gemene man/kvinna ger den lilla kameran ett bättre och färdigare resultat som är klart att skriva ut.
Kameran har en annan högre kontrastkurva inlagd. Färgmättnaden är oftast högre likaså uppskärpningen .
Objektiven håller vanligtvis god klass . Bilderna blir så bra att de inte kan pekas ut som dåliga eller sämre då de jämförs med en SLR som kostar 5 gånger mer och om man håller sig till en storlek upp till 20 x 30 cm. Visserligen är dynamiska omfåget och teckningen i skuggorna sämre men återigen för semesterbilder mm duger den fullständigt så länge ljuset är bra.
Först vid fotografering i sämre ljus kan man se de nackdelar en kompaktkamera med den lilla sensorn medför.
Mikael
North
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Lite off topic här men jag funderar på att uppgradera mig. Skall jag satsa på en D2X eller är en A710 IS ett bättre alternativ. Bidra gärna med lite för och emot.
Det räcker med en mobiltelefon med kamera, köp det
BertJ2
Aktiv medlem
En jämförelse mellan en mobiltelefonkamera och EOS 5D finns på
http://www.16-9.net/lens_tests/k800i/index.html
North
Aktiv medlem
BertJ2 skrev:
En jämförelse mellan en mobiltelefonkamera och EOS 5D finns på
Ja se där, mer bilder på stilla objekt i klart solsken.
Va skönt att slippa bära med sig telefon och kamera, nu räcker det med mobilen.
Fast vet någon hur jag får fast 400mm objektivet i telefonen, jag ska fota vindsurfing i helgen?
fhe
Aktiv medlem
Nu vet jag inte varför du blandar in en Systemkamera för 70 lakan (1Ds mkII?) i soppan men svaret blir ändå "Inte nödvändigtvis".Robin Gyllander skrev:
Om man skulle ge 2 nybörjare en varsin kamera den ena får en bra kompakt och den andra får en systemare för 70 000 kr + en 24-70 2,8 L så skulle väl den med en kompakt få bättre bilder?
När den ena kan ta bilder trots skymningsljuset skulle den andra kanske inte ens kunna använda sin kamera (och än mindre få fina bilder utan en massa brus). Jag vet inte hur många bilder jag tagit med kompaktkameror utan optisk sökare i total blindo, man chansar och hoppas att det blir bra när blixten belyser bilden.
När den ena vill ta ett snyggt porträtt på flickvännen så kan han göra det, den andra kommer att ha tavlan/fönstret/bokhyllan bakom flickvännen i lika mycket fokus som flickvännen själv. Den med systemkameran kan mycket väl ta ett porträtt där han kan klippa ut ett öga ur bilden och rama in det i en 30x30cm ram, den andra kommer på sin höjd att kunna rama in hela porträttet.
Det är möjligt (men inte säkert) att om bägge två går ut en sommardag och tar var sin bild på päronträdet så kommer nybörjaren med kompaktkamera att få aningen bättre färger ur kameran.
Förmodligen uppvägs det av att den med systemkamera är utrustad med ett betydligt vidvinkligare objektiv och därför kanske får med hela trädet i bild, färgerna går alltid att justera i efterhand.
Råkar dessutom solen ligga så att bakgrunden blir betydligt ljusare än trädet så kommer systemkameraägaren att kunna ljusmäta på trädet med en knapptryckning och få trädet att se ut som ett träd och inte som en svart siluett framför en blå himmel.
Men det går att vända på det också, den som har en kompaktkamera har säkert med sig den i jackfickan när kompisen inte orkat släpa med sig sin 1,5kg-klump när de är ute och går på stan en lördagkväll. Då får förmodligen kompaktkamera-ägaren jättemånga fler bra bilder än den som har kameran liggandes hemma.
Dessutom är de flesta kompaktkameror hyffsat kompetenta idag, åtminstone så länge fotoförhållandena är optimala sen blir det svårare.
Det är två olika redskap, inget av dem är nödvändigtvis bäst lämpat till allt. Om allt man vill göra är att ta klassiska semesterkort så spöar förmodligen även en vanlig kamera för 299 kronor och en bra film den A530 som Ken Rockwell jämförde med. Det gör inte nödvändigtvis A530 till en usel kamera eller slöseri med pengar bara för att den kostar 5 ggr så mycket.
Nu har jag skrivit nog för ikväll, hoppas någon orkade läsa så här långt