Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-420 eller E-520 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

VideoBengt

Medlem
Om jag förstått det rätt så är väl den stora skillnaden mellan dessa båda att 520 har inbyggd bildstabilisator.

Kameran skall användas för såväl "familjefoto", naturfoto som nyhetsfoto för tidningar.

Min fråga är nu, är det värt ca 1.500:- mer för att få inbyggd bildstabilistor?

Det beror helt på dig!
Jag trivs inte riktigt med 400-serien. Den verkar inte riktigt passa mina händer, medans E-520 sitter perfekt i mina händer.

Använder du mycket långa gluggar till ditt naturfotande är 1500:- i engångskostnad för IS på alla gluggar inga pengar alls. Hos en del andra märken får du betala det per objektiv.

För mig var valet enkelt.

Tanken var att köpa något av de "dubbelgluggs-paket" som jag hittat så några långa gluggar är inte aktuellt i brådrasket i varje fall.

E-520 har även ett kraftigare batteri, nog så viktigt vid flera situationer.

Att E-520 har ett ordentligt handgrepp vet du säkert redan.

Själv valde jag 410 framför 510 av tre skäl:
1. Jag lägger hellre mellanskillnaden på bättre objektiv etc.
2. 400-serien är snyggare och renare i sin form (kalla mig gärna fåfäng, för mig är fotograferingsupplevelsen viktig, kameran är ett verktyg för att iakttaga lika mycket som för att fånga bilder).
3. Jag tror att jag med tiden kommer att köpa ett mer avancerat hus. Då är 400-serien en smidigare back-up än 510.

Men i den situation som du beskriver så hade jag nog satsat på 500-serien.

Jag valde E-510 för att den låg bäst i mina händer. De båda kamrorna skilljer sig en del med olika utformning och grepp. Mitt tips är att du testar båda och ser vilken som ligger bäst i handen. Båda kan säkerligen producera bra bilder. Dock bör det nämnas att bildstabilisator är ett stort plus, det har det i alla fall varit för mig.

E-4xx är minsta dSLR på marknaden

Du har fler funktioner åtkomliga även på knappar med en E-520 än på en E-420. Det är i alla fall vad jag saknar på min gamla E-400.

Dock värdesätter jag dess unika vikt och mått med den lilla kameran, som ju ståtar med att vara både fysiskt lättast och storleksmässigt minst. PS-BLS1 batteriet (och en "clone"" i reserv) fungerar riktigt bra på min E-400, men å andra sidan så har jag inte Live View heller på den. Tidvis har min betydligt större E-3 fått stanna hemma längre perioder, pga att E-400 just är ett så smidigt alternativ att ta med. E-3 har dock andra kvaliteter.

CameraLabs har testat båda kamerorna nu, som ju brukar redovisa en jämförelse mellan olika konkurrerande modeller.

ANNONS
Götaplatsens Foto