Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja det var både kort och svårbegripligt. Jag syftade på mitt inlägg angående DDP. Att DDP om jag förstått det rätt inte innebär att säljaren betalar köparens moms?
Som jag uppfattar det, VAT ingår i priset. Men förmodligen är varorna skattebefriade, därför blir produkten ungerfär 25 % billigare, kanske också en bra deal med Hongkong? Jag upfattar E-infinity som stora och de säljer till hela EU.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Som jag uppfattar det, VAT ingår i priset. Men förmodligen är varorna skattebefriade, därför blir produkten ungerfär 25 % billigare, kanske också en bra deal med Hongkong? Jag upfattar E-infinity som stora och de säljer till hela EU.
Nu är väl varorna inte skattebefriade. Däremot låter E-infin bli att lägga på momsen, och du som köpare råkar också glömma bort det. Jag moraliserar inget, jag har nyttjat det själv. men man lär erkänna att det lagliga och smarta i upplägget är att man slipper tullen in i Sverige genom importvägen från Hongkong via numera Nordirland. Men momsen ska man egentligen se till att den blir betald i vilket fall.
Jag som köpare tjänar på det, och E-infin attraherar en kundkrets genom att titta åt andra hållet. Win-win för alla utom stadskassan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nu är väl varorna inte skattebefriade. Däremot låter E-infin bli att lägga på momsen, och du som köpare råkar också glömma bort det. Jag moraliserar inget, jag har nyttjat det själv. men man lär erkänna att det lagliga och smarta i upplägget är att man slipper tullen in i Sverige genom importvägen från Hongkong via numera Nordirland. Men momsen ska man egentligen se till att den blir betald i vilket fall.
Jag som köpare tjänar på det, och E-infin attraherar en kundkrets genom att titta åt andra hållet. Win-win för alla utom stadskassan.
Enligt dem själva ingår VAT. Alla företag måste betala skatt i England. Men vad jag har hört, upplägget med Hongkong möjliggör detta? Annars skulle alla företag kunna göra likadant och ”glömma” bort skatter och avgifter.
 
Senast ändrad:

Resistent

Aktiv medlem
... Jag syftade på mitt inlägg angående DDP. Att DDP om jag förstått det rätt inte innebär att säljaren betalar köparens moms?
Jag beställde andra saker (inte fotoprylar) från UK förra veckan. De skickade DDP. I detta fallet så drog de av brittisk moms och la på svensk moms. Så istället för £99 blev det något i stil med £104 och sen tillkom bara frakten. Kändes väldigt smidigt. Hade gärna sett det från fler länder typ USA.
 

tamias

Aktiv medlem
Jag gjorde en beställning 8/1 som jag ännu inte fått... ingen uppdatering från DHL sedan 12/1. Kommer förhoppningsvis inom några dagar.

Edit: fick precis besked att mitt paket försvunnit. Dom erbjöd sig att återbetala pengarna alternativt skicka ett nytt paket. Jag valde det senare. Blir till att vänta 1-2 veckor till.
Jag har besällt ett par ggr tidigare från E-infinty och det har gått snabbt och smidigt.

Men nu har jag fått ett liknande problem som ditt. Jag beställde ett Sony shooting grip 2021-01-18. Jag fick bilder (nytt påfund?) på greppet och paketet 2021-01-19, samt bekräftelse på att paketet var i transit 2021-01-22.

Men när jag sökte på paket-ID så stod det att DHL väntar på paketet. Jag mejlade supporten 2021-01-28 och fick svar 2021-01-29:

"The parcel is on the way and there will be updates on DHL site in the next few days. You may expect the delivery of your order by next week. "

Får se vad det blir av det hela, DHL väntar fortfarande på paketet enligt deras sajt.

Har du fått ditt nya paket?
 

John8

Medlem
Jag har besällt ett par ggr tidigare från E-infinty och det har gått snabbt och smidigt.

Men nu har jag fått ett liknande problem som ditt. Jag beställde ett Sony shooting grip 2021-01-18. Jag fick bilder (nytt påfund?) på greppet och paketet 2021-01-19, samt bekräftelse på att paketet var i transit 2021-01-22.

Men när jag sökte på paket-ID så stod det att DHL väntar på paketet. Jag mejlade supporten 2021-01-28 och fick svar 2021-01-29:

"The parcel is on the way and there will be updates on DHL site in the next few days. You may expect the delivery of your order by next week. "

Får se vad det blir av det hela, DHL väntar fortfarande på paketet enligt deras sajt.

Har du fått ditt nya paket?
har inte fått mitt paket ännu. Fick ett nytt DHL paket-ID idag men DHL har inte mottagit paketet från E-infin ännu. Tålamod tålamod...
 

D.G

Medlem
Någon som fått sina beställningar efter den 1/1-21 ? Jag sitter och väntar ivrigt på att klicka hem lite godsaker. Men det verkar vara lite segare med leveransen nu i och med pandemin och allt, stämmer detta?
 

tamias

Aktiv medlem
Någon som fått sina beställningar efter den 1/1-21 ? Jag sitter och väntar ivrigt på att klicka hem lite godsaker. Men det verkar vara lite segare med leveransen nu i och med pandemin och allt, stämmer detta?
För mig tog det två veckor från beställningen till leverans till mitt utlämningsställe. Kan tänka mig att de har en del inkörningsproblem pga ändrade rutiner efter Brexit.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag beställde andra saker (inte fotoprylar) från UK förra veckan. De skickade DDP. I detta fallet så drog de av brittisk moms och la på svensk moms. Så istället för £99 blev det något i stil med £104 och sen tillkom bara frakten. Kändes väldigt smidigt. Hade gärna sett det från fler länder typ USA.
Din beställning var från E-Infinity?
 

John8

Medlem
Vad har ni fått för valutakurs vid handel hos E-Infinity?
jag betalade via PayPal och valde att betala i Euro. Min bank tog en konverteringsavgift på 1,75%.

Via PayPal kan man välja att betala i SEK men då lägger PayPal på en konverteringsavgift som är på 3-4%.

Mitt tips är att kolla hur mycket din bank tar i konverteringsavgift, det kan variera ganska mycket mellan bankerna. Betala inte i SEK hos PayPal
 

GustavNorberg

Aktiv medlem
jag betalade via PayPal och valde att betala i Euro. Min bank tog en konverteringsavgift på 1,75%.

Via PayPal kan man välja att betala i SEK men då lägger PayPal på en konverteringsavgift som är på 3-4%.

Mitt tips är att kolla hur mycket din bank tar i konverteringsavgift, det kan variera ganska mycket mellan bankerna. Betala inte i SEK hos PayPal
Tack för svar! Paypal brukar ju ha ganska ogynsamma kurser, men konverteringen kan nog ta ut den skillnaden. :)
 

tamias

Aktiv medlem
jag betalade via PayPal och valde att betala i Euro. Min bank tog en konverteringsavgift på 1,75%.

Via PayPal kan man välja att betala i SEK men då lägger PayPal på en konverteringsavgift som är på 3-4%.

Mitt tips är att kolla hur mycket din bank tar i konverteringsavgift, det kan variera ganska mycket mellan bankerna. Betala inte i SEK hos PayPal
Tack för tipset!
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har väntat på att E-infinity ska få in Z 14-24 f2.8 men ledsnade och beställde från Amazone tyskland i stället. Fortfarande runt 5600kr billigare än i Sverige.
 
ANNONS