Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ebay hur säkert etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem

Även denna
Även här 100 % positiv feedback.

Kan ju lägga till att jag har handlat från Japan (via Ebay) och jag har även varit där, (i tre månader), och mitt intryck av Japan (och Japaner) är enbart positivt, både på Ebay och på plats.

Med det sagt vill jag inte göra gällande att Japaner bara är änglar, men min erfarenheter (på plats), visar att dom är oerhört artiga, vänliga och ärliga, om det kan vara någon hjälp, i någon riktning för ett beslut.
 
Senast ändrad:

Andreas U

Aktiv medlem
Har köpt en del kameror o kamerarelaterat från eBay o ffa från Japan. Där finns många dedikerade kamerahandlare med många kunder och många goda omdömen. Har aldrig stött på problem faktiskt. Men kom ihåg att du får betala momsen på 25%, om det råkar glida igenom är det bara en bonus.
Dock ser jag inte det som ngt stort problem med att det momsas, man kan tydligt se att priserna delvis är anpassade för detta, du får helt enkelt betala mer inom Europa. Utbudet, iaf för vissa kameror, är betydligt större i Japan så väl hemma vågar jag påstå att värdet ökat med motsvarande (så klart med vissa undantag) vad momsen är.
// A
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Även här 100 % positiv feedback.

Kan ju lägga till att jag har handlat från Japan (via Ebay) och jag har även varit där, (i tre månader), och mitt intryck av Japan (och Japaner) är enbart positivt, både på Ebay och på plats.

Med det sagt vill jag inte göra gällande att Japaner bara är änglar, men min erfarenheter (på plats), visar att dom är oerhört artiga, vänliga och ärliga, om det kan vara någon hjälp, i någon riktning för ett beslut.
Nä men jag förstår vad du menar, som folk överlag verkar dom vara hårt arbetande och ha en nivå av ärlighet och artighet som går utöver det vanliga helt klart. och det är ju sannerligen viktigt i affärsammanhang så det bådar ju gott faktiskt :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har köpt en del kameror o kamerarelaterat från eBay o ffa från Japan. Där finns många dedikerade kamerahandlare med många kunder och många goda omdömen. Har aldrig stött på problem faktiskt. Men kom ihåg att du får betala momsen på 25%, om det råkar glida igenom är det bara en bonus.
Dock ser jag inte det som ngt stort problem med att det momsas, man kan tydligt se att priserna delvis är anpassade för detta, du får helt enkelt betala mer inom Europa. Utbudet, iaf för vissa kameror, är betydligt större i Japan så väl hemma vågar jag påstå att värdet ökat med motsvarande (så klart med vissa undantag) vad momsen är.
// A
jo men precis. får ta och räkna in det då i priset redan innan om jag slår till då antar jag.
Men som sagt man har lite mer att välja på än de få exemplar till överpris som dyker upp här :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
som folk överlag verkar dom vara hårt arbetande och ha en nivå av ärlighet och artighet som går utöver det vanliga helt klart.
Det är ingen överdrift. Om du (och alla andra forumister) har möjlighet att avlägga ett besök i Japan, kan jag rekommendera det med en varm hand. Vår och höst är den bästa tiden att besöka Japan om man inte gillar vintersport, vintern i (norra) Japan är som i norra Sverige, metervis med snö.

Bara att se japanska kvinnor strosa omkring i gatubilden iklädda sina traditionella kimonos är en fröjd för ögat.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det är ingen överdrift. Om du (och alla andra forumister) har möjlighet att avlägga ett besök i Japan, kan jag rekommendera det med en varm hand. Vår och höst är den bästa tiden att besöka Japan om man inte gillar vintersport, vintern i (norra) Japan är som i norra Sverige, metervis med snö.

Bara att se japanska kvinnor strosa omkring i gatubilden iklädda sina traditionella kimonos är en fröjd för ögat.
Har faktiskt alltid velat åka dit av olika anledningar, hoppas jag får chansen en vacker dag:)
 

Sabud

Aktiv medlem
Har handlat av Ebay ett hundratal gånger och ibland för större summor under mer än 15 år. 2-3 gånger har jag varit missnöjd men löst det direkt med säljaren. Handlar bara från säljare med många transaktioner och hög rating ( +99% ). Kommunicerar ofta med säljaren och får jag otydliga svar avstår jag alltid. Har aldrig behövt hjälp av PayPal så `stalltipset´blir nog att ALLTID handla av säljare med mycket hög rating som i sin tur betyder att denna kategori av säljare gör allt för att så skall förbli.

/Stephan
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har handlat av Ebay ett hundratal gånger och ibland för större summor under mer än 15 år. 2-3 gånger har jag varit missnöjd men löst det direkt med säljaren. Handlar bara från säljare med många transaktioner och hög rating ( +99% ). Kommunicerar ofta med säljaren och får jag otydliga svar avstår jag alltid. Har aldrig behövt hjälp av PayPal så `stalltipset´blir nog att ALLTID handla av säljare med mycket hög rating som i sin tur betyder att denna kategori av säljare gör allt för att så skall förbli.

/Stephan
Ok va skönt att höra. de jag länkade till där ser ju iaf lovande ut då och de har en bra beskrivning och bra omdömen och verkar stå för återköp etc om det inte blir bra.
Hur snabbt ungefär har dina varit anlänt när det varit tex kamera prylar eller likande? Vad är en ungefärlig frakt tidsmässigt ca?
Och också OM det fastnar i tullen gör det att det paketet blir mycket försenat i sådant fall?
 

Cope1

Aktiv medlem
Ok jag är troligtvis en av de få eller kanske den enda som aldrig handlat på eBay förut🤷‍♂️😅 Men letar efter en FM3a i bra skick men har ingen större lust att betala 10000 kronor jag sett att vissa sätter ut dom för här när de dyker upp. Det att de finns för runt 5 där viket är ungefär det jag kan tänka mig . Men vad ska jag tänka på när jag handlar där och andra tips? Så jag inte blir ”rökt”🙈
Jag har handlat väldigt mkt på Ebay och även för summor upp mot nästan 20000:- utan större problem. Såklart har en del paket inte kommit fram men det har absolut inte varit några problem att få tillbaka betalningen. Det är bara att öppna ett case och följa instruktionerna så återbetalas dina pengar.
En del försäljare blir dock sura då man inte kontaktade dom först så dom kunde hjälpa mig utan inblandning av Ebay.
Jag lärde mig den hårda vägen och blev lurad av en försäljare. Därför öppnar jag numera ett case direkt och då är problemet ur världen direkt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har faktiskt alltid velat åka dit av olika anledningar, hoppas jag får chansen en vacker dag:)
Om du har möjlighet, jag vågar (nästan) lova dig att du inte kommer att bli besviken.

Rekommenderar att du/ni som planerar att åka till Japan att gå ut på tuben och "utbilda" er lite i vad det gäller kulturella skillnader mellan oss och dom, för att i möjligaste mån undvika de värsta klavertrampen och samtidigt slippa att hamna i obekväma situationer, inte minst med tanke på värdlandets invånare.

Tro mig, du/ni kommet att bli högt uppskattde om du/ni visar på ett visst mått av kulturell förståelse 😊.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Om du har möjlighet, jag vågar (nästan) lova dig att du inte kommer att bli besviken.

Rekommenderar att du/ni som planerar att åka till Japan att gå ut på tuben och "utbilda" er lite i vad det gäller kulturella skillnader mellan oss och dom, för att i möjligaste mån undvika de värsta klavertrampen och samtidigt slippa att hamna i obekväma situationer, inte minst med tanke på värdlandets invånare.

Tro mig, du/ni kommet att bli högt uppskattde om du/ni visar på ett visst mått av kulturell förståelse 😊.
hehe låter som ett bra tips jag har tur faktiskt som har en kollega som kommer från Japan , en svensk kvinna som föddes där och flyttade hit när hon var lite äldre. Hon brukar berätta rätt mycket just sådana oskrivna regler etc så hon är nog också en bra källa där när det är dags, å andra sidan har det säkert hän en del sedan hon bodde där så är nog bra att uppdatera sig över nätet också ändå :D
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Vad är en svansen kvinna 🤔 !?
Hon brukar berätta rätt mycket just sådana oskrivna regler etc så hon är nog också en bra källa där när det är dags,
Säkert så.
å andra sidan har det säkert hän en del sedan hon bodde där så är nog bra att uppdatera sig över nätet också ändå :D
Det stämmer säkert att det hänt en del över tid som ändrat sig, men tro mig, det finns gott om tillfällen att bryta mot tabun, så en uppdatering via tuben ären god idé, ja.

Bara för att nämna en sak; Man lämnar inte dricks i Japan och för att undvika pinsamma situationer bör man undvika det. Inget som jag har problem med, kan jag ju kort nämna 🤑🤣.

Japan är fantastiskt, skall du veta, inte minst kvinnorna i sina vackra kimonos 😊👍.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vad är en svansen kvinna 🤔 !?
Säkert så.Det stämmer säkert att det hänt en del över tid som ändrat sig, men tro mig, det finns gott om tillfällen att bryta mot tabun, så en uppdatering via tuben ären god idé, ja.

Bara för att nämna en sak; Man lämnar inte dricks i Japan och för att undvika pinsamma situationer bör man undvika det. Inget som jag har problem med, kan jag ju kort nämna 🤑🤣.

Japan är fantastiskt, skall du veta, inte minst kvinnorna i sina vackra kimonos 😊👍.
Svensk skulle det vara haha...ändrade det nu ;)

Haha alla tips är bra tips :D tack!
 

PMD

Aktiv medlem
just det, stod i en del annonser att det eventuellt skulle tillkomma moms beroende vilket land man var ifrån, misstänkte att Sverige låg med där såklart:)
Om säljaren finns i EU (eller i Nordirland :) så tillkommer ingen svensk moms, förstås.
tror de flesta just med de FM3a husen jag kollat på har varit från japan och kanske något från tyskland. men inte säker på att det varit företag ser snarare ut som privat personer men som fått bra omdömen från många etc.
Räkna noga på saker som kommer från icke-EU. Svensk moms tillkommer alldeles säkert, kanske även tull, frakten kan vara rätt dyr, och det tillkommer även tullklareringsavgift i de flesta fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har handlat mycket på Ebay och aldrig haft problem. Jag brukar vara noga att handla ifrån handlare med hög procent nöjda kunder (låt säga över 99%). Då lär det inte bli några problem och beskrivning kommer att stämma.
Om antalet affärer är stort så är nog det där en bra strategi, men om säljaren inte har sålt så värst många varor så säger inte procentsatsen lika mycket. Jag brukar läsa de negativa omdömena för att se vad som har gått snett. Ibland kan ett negativt omdöme vara oförtjänt.
 
ANNONS