Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Effektfilter på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jag kollade lite i forumet, men hittar inger riktigt svar på min fråga.

Grejjen är att jag har funderat på ifall färgade filter har någon effekt alls om man fotar i råläge?
Man bör ju kunna simulera allt i datorn genom att förstärka en viss färgkalan osv, så på det sättet bör ju filterna vara effektlösa i slutändan på en digitalkamera. Men kan det vara så att man kan få mer information i en viss kanal från början genom att använda ett färgat filter? Eller det tjänar man inget på heller?

Exempelvis om jag vill göra en svartvit bild. Då kan jag ju simulera ett rödfilter genom att ge prioritet åt den röda kanalen sedan i exempelvis PS. Men kan man utvinna mer information om man sätter kameran på dagsljus-vitbalans och skrivar på ett rödfilter?

Hoppas ni fattar vad jag menar, skulle vara intressant att veta. Om det inte gör någon skillnad sparar man ju en hel del pengar på den digitala tekniken i det avseendet.

Kenny

Det är klart att du kan ställa vitbalansen manuellt på dagsljus och sedan använda filter, det kommer att fungera som på en kamera för film. Frågan är bara om det är någon mening alls med det, eftersom du kan göra i princip allt sådant i PS m.fl. program. Det enda filtret som man "måste" ha är i såna fall ett avtonat gråfilter för att klara exponeringen i situationer med väldigt hög kontrast emellan t.ex. en ljus himmel och mörk mark.

Gråfilter går att simulera med dubbla exponeringar, men då är det stativ som gäller.

Polfilter är mig veterligen det enda som inte hundraprocentigt går att simulera digitalt. Det är ju liksom knepigt att ta bort reflexer så man ser ner i vattnet i datorn.

Brejdol skrev:
Det enda filtret som man "måste" ha är i såna fall ett avtonat gråfilter för att klara exponeringen i situationer med väldigt hög kontrast emellan t.ex. en ljus himmel och mörk mark.

Nej, det går aldeles utmärkt att simulera avtonat gråfilter i photoshop. Det finns två (kanske fler) metoder.

Metod ett: Ta två exponeringar. En där du exponerar efter himmelen, en där du exponerar efter förgrunden.

Lägg den ena bilden över den andra som ett lager och använd lagermasken för att jobba dig fram till en slutlig bild.

Metod två: Ta fram två "framkallningar" av en bild genom att under/överkompensera i konverteringsprogrammet. I övrigt så gör man som i metod ett.

Det enda filtret som inte går att simulera i datorn är polfiltret.

[Edit]Där ser man...Peter hann före mig medans jag skrev mitt inläg...[/Edit]

Med ett röd- eller orangefilter framför objektivet kan man undvika kromatisk abberation och därmed få skarpare bilder (i teorin). Samma effekt går inte att fixa i photoshop i efterhand.

Kromatisk aberration sabbar skärpan, och det lär du inte kunna fixa i efterhand, vare sig i photoshop eller på något annat sätt.

Jo, det finns faktiskt vissa möjligheter att korrigera, genom att förskjuta färgkanalernas position i förhållande till varandra.

Damocles skrev:
Kanske inte fullt skärpan, men kromatiskt aberration finns det filter(i photoshop) som fixar.
I alla fall vissa typer av krom.abb.

Jag har hittat en användning för färgade filter; skulle plåta en illröd blomma (pelargon) med mörkgröna blad; då får man överexponering i det röda=tappar strukturen="255 överallt" och underexp i gröna kanalen=brus och det kan undvikas med filter eller genom dubbla exponeringar enligt ovan eftersom det är stillastående men för rörliga objekt kan filter vara bra om man vill få max bildkvalitet. mvh/Kalle

Läste i ett fotomagasin om naturfotografering i afrika att man kan använda ett B81 (varmfilter) för att få lite bättre resultat när man fotar ute på stäppen på dagens allra ljusaste timmar. Ska testa när jag får chansen. Vad tror ni?

Det är iofs sant, men det kräver också att kameran inte har ett inbyggd filter som de våglängerna också. Men D70 ska ju klara IR fint så...

En anledning att använda färgade filter till en d-kamera kan vara om man har väldigt mycket färgstick i ljuset. Innomhus i vanligt glödljus blir den röda kanalen väldigt lätt överexponerad om bilden i övrigt skall exponeras rätt. Att då använda ett 80 eller 82 filter (blåa) gör att man kan exponera mera utan att fräta ut det röda.

Om en kanal blir utfrätt i sensorn så hjälper ingen vitbalansering i världen.

/Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto