Annons

EFS 18-55 - fokuseringsringen sitter löst

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Fokuseringsringen sitter löst på mitt kitobjektit EFS 18-55. Det går att rucka i sidled en 1-1,5 millimeter. Ska det vara så här, ska det vara så här, sa Sverker Olofsson?

Ja, det ska det!

Så är mitt också...plastic fantastic!
Inte speciellt förtroendeingivande. Försöker låta bli att tänka på det...*ler*

Ja, det ska det!

Så är mitt också...plastic fantastic!
Inte speciellt förtroende ingivande. Försöker låta bli att tänka på det...*ler*

Vad man ska ha beror väl lite på vad man vill fotografera, men Sigma EX 18-50 2,8 är inte så dum (4 795:- på Cyberphoto). Vill man gå upp ett snäpp i byggkvalitet kanske Canon 17-40 4L kan vara något (7 880:- i samma butik).

Själv valde jag Canonobjektivet, och får tillbaks 900:- i kontanter tack vare Canons cashback-erbjudande.

/Anders

Betänkt vad objektivet kostar, ca 600kr i samband med köp av 350D. Nog är det plastic fantastic alltid, men det är faktiskt bra pris/prestanda.

Damocles skrev:
Betänkt vad objektivet kostar, ca 600kr i samband med köp av 350D. Nog är det plastic fantastic alltid, men det är faktiskt bra pris/prestanda.

Jo, fast har man köpt en bra kamera, vill man väl ha bra bilder också och inte halvdanna....

Köpte Canon 28-135 IS och kompletterade med Canon 10-22 sedan. Bra objektiv båda två tycker jag, fast de kostar ju en slant. Men objektiv står högt i pris på begagnatmarknade efter ett par år också, medans digitalkamerorna sjunker som gråsten...

600

Tja, 600 spänn. Köper jag en kamera för 9900 så räknar jag med att objektivet ska vara väl anpassat till kamerans prestanda. Jag köper ju inte en Porsche och tycker att det är helt ok att det sitter Kuhmodäck på för en femhundring.

Man kan väl ändå räkna med att en objektiv ska hålla sig hyffsta tajt i spelet mellan delarna mer än två dagar?

Jag tänker höra med fotoaffären. Återkommer med mer info.

Alltså köper man en kamera utan objektiv eller tar det dyrare paketet med 17-85(som dock inte verkar finnas i sverige). Men av någon anledning verkar inte så många vilja ha det dyrare paketet.

Kolla cyklar. Du hittar samma växelsystem på balanserade cyklar för 8-10 lax hos bra handlare som du hittar på cyklar för 2-3 lax hos dussinhandlare. I den senare frågan, hur stor del av totalpriset kostar växlarna. Som dock är att jämföra med huset i den här omgången.

Med tanke på att optik som gör kameran fullt tillrätta kostar mer än hela kameran om du ska ha ett bra omfång på brännvidder är det inte konstigt att de slumpar bort ett uberbilligt objektiv som faktiskt inte är riktigt så kasst som många verkar tro så att de iaf har något som börjar på 18mm.

joråsåatt

Ni har självklart rätt i att man inte kan förvänta sig en värstinglugg för det priset. Det var inte det jag menade. Om det är fel på objektivet så ska jag väl inte acceptera det för att objektivet (enligt uppgift) inte kostar mer än 600 spänn?

Nej, är det fel på det ska du såklart ha ett nytt på garantin, men lite glapp är vanligt och mer regel än undantag på billigare gluggar.

Det är fullt möjligt att du har rätt. Tack och lov har jag en brolla som som jobbar på fotobutik, så det blir inte svårt att få ett ex att jämföra med. Tack för alla upplysande inlägg!

Inte för att göra dig besviken men det verkar snarare vara en åkomma som dessa 18-55 har. Men som sagt, 950 :- är ju inte direkt mycket pengar men förstår din argumentation, tycker samma själv. Nu hade jag iofs ett objektiv som var extremt glappt vilket även Canon center tyckte och jag fick det därför utbytt. Dock var ersättningsobjektivet glappt även det. Därför går jag i tankar på nytt objektiv.

Man kan väl säga att det är lite som i musikspelarbranschen, superprodukt fast usla hörlurar. Sen kränger de bättre lurar för ytterligare en slant.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto