Annons

Efterbehandling av bilder med okänt mål?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag är medlem i en kör; vi gjorde en lite inofficiell inspelning för ett tag sedan. Naturligtvis var kameran med och naturligtvis har frågan nu kommit från flera att de vill ha kopior på bilderna.

Vi har bestämt att det enklaste är att de som är intresserade får en CD med jpegs på så kan de själva beställa papperskopior på de bilder de vill ha; då slipper jag jobbet med att hantera beställningar, listor o.d.

Frågan är nu hur jag ska behandla mina råfiler eftersom jag ju inte har någon kontroll på hur folk kommer att göra sina kopior. De flesta beställer nog bilder 10x15 från nåt labb "rakt upp och ner", någon kanske vill maila en bild till släkt och vänner osv...

Jag använder DxO som råkonverterare; jag tänkte bara köra igenom filerna där och sedan lägga på den av Canon rekommenderade grundskärpningen, inget mer; ingen beskärning eller storleksförändring. Kan det funka eller bör jag göra på något annat sätt? Har någon erfarenheter kring detta?

En liten tilläggsfråga: jag släpper bilderna till dem "för personligt bruk" men inget mer. Jag lägger in en copyrighttext i varje bildfil men tänkte även lägga en ren textfil på varje skiva med copyrightinfo. Vad bör stå i den? Jo, jag är medveten om att de flesta kommer inte att läsa filen (alla har inte ens egen dator utan kommer att gå med CD:n direkt till fotoaffären) men då finns den med om det mot all förmodan blir nåt snack...

/Per

peber skrev:
...jag släpper bilderna till dem "för personligt bruk"...

Vad gör det om någon eller några lägger ut bilderna på webben?

Och du... Om ni vill får ni gärna sjunga in Jämtlandssången och ge den till mig :)
Är tänkt att användas till ett bildspel med scoutfoton från en fjällkurs (i Jäämtland).

Re: Re: Efterbehandling av bilder med okänt mål?

FILM) (ulltand skrev:
Vad gör det om någon eller några lägger ut bilderna på webben?

Och du... Om ni vill får ni gärna sjunga in Jämtlandssången och ge den till mig :)
Är tänkt att användas till ett bildspel med scoutfoton från en fjällkurs (i Jäämtland).

Det är helt OK! Tänkte mest så ingen tjänar några pengar på mina bilder... Fast den risken är nog minimal... ;-)

Vad gäller Jämtlandssången... Får se vad jag kan göra... ;-) ;-)

/Per

En annan lösning:

Flera fotoaffärer ger kunderna möjlighet att lägga upp ett lösenordsskyddat "album". Tanka upp dina bilder och dela ut lösenordet till dina bekanta som sedan kan beställa (och betala) utan din inblandning.

Ingen dum idé... Ska fundera på det... Fast det blir inte så lätt för de som inte har dator... fast då kan de få en CD... hmmm....

/Per

peber skrev:

En liten tilläggsfråga: jag släpper bilderna till dem "för personligt bruk" men inget mer. Jag lägger in en copyrighttext i varje bildfil men tänkte även lägga en ren textfil på varje skiva med copyrightinfo. Vad bör stå i den? Jo, jag är medveten om att de flesta kommer inte att läsa filen (alla har inte ens egen dator utan kommer att gå med CD:n direkt till fotoaffären) men då finns den med om det mot all förmodan blir nåt snack...

/Per

Den här texten brukar jag lägga med när jag ger bort bilder:

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem,
sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du
vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Du får
faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Inte ens på en privat hemsida.
I alla fall inte utan att fråga mig.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill
ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket
skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det 070-5546106

Hälsningar Anders

Senast ändrad:
Trevlig text, budskapet går fram utan att det låter som en massa lagparagrafer. Om det är OK så använder jag den med en del omformuleringar så att det blir mer av mina ord än dina...

Och nej, jag tar inte med ditt telefonnummer...! ;-)

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto