Annons

((( efterlysning )))

Produkter
(logga in för att koppla)

beta75

Aktiv medlem
etik

press-etiska spelregler finns och de gäller vid publicering. Insamlandet av material är upp till var och en. Man fotograferar det man ser och publicerar det som är av allmänintresse. Punkt.

Fotografen är där för att göra ett jobb. Som ambulanspersonal, räddningstjänst och polis. De som står och tittar på är det riktiga hycklarna.
 

Indy

Aktiv medlem
Fresdrik tittade på din sida och såg att du är 20 år gaqmmal. Kanske är det så att du inte följer med riktigt vare sig i tidninngar eller nyhetsprogram? I vilket fall som tidigare påpekats är dessa fulla av liknande bilder. Bilderna säljer förmodligen för att med en dramatisk bild läser man också texten. Moral går ju alltid att diskutera, så då är frågan var ligger moralen? Hos dem som köper nyhetstidningar(och inte slutar med detta på grund av bilderna)eller den som tar bilden, eller kanske hos den som publiserar bilden? Det hela är väl bara lite av att ge till folket vad de vill ha.Sålänge en produkt är efterfrågad kommer det också att finnas mäniskor som tillhandahåller den.
Hälsar Lasse
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
visserligen håller jag inte med trådskaparen, men att börja klanka på personers ålder som att de inte vet vad de talar om är ytterst pinsamt och fånigt, och förekommer då och då här, kan vi inte sluta med sådana fjanterier, det är ju så gubbigt. Är väl individuellt vad man står för och tycker, och alla har rätt till sin åsikt, utan att bli påhoppad för sin ålder snarare än sakfrågan. I så fall kan vi ju börja mobba alla tjejer som ställer, för oss fåniga, tekniska frågor här på forumet. Och det ska vi väl inte?
 

Anders Östberg

Guest
I princip håller jag med om att det kan vara onödigt och osmakligt att vem som helst tar bilder på en olycksplats, men det är inte olagligt, och du har ju faktiskt heller ingen aning om hur det gick till vid just det här tillfället. Jag tar t.ex. normalt aldrig olycksbilder men vid en tävling för några veckor sedan fick jag en begäran från räddningspersonalen att ta ett par bilder eftersom dom ville ha en dokumentation av hur det såg ut och hur dom arbetade. För andra runt omkring såg det kanske fel ut att ta bilderna men det fanns faktiskt ett helt OK syfte med det. Du vet heller inte hur bilderna fotografen tog ser ut, du förutsätter att han tog närbilder på ett skrikande olycksoffer men det kan lika gärna vara utsnitt där bara dom krockade fordonen syns. Ingen protesterar väl direkt mot bilder av krockade bilar eller brinnande hus i dagstidningar. Det blir bara ett problem om man kan identifiera individer på bilderna.

Att lägga ut bilden på fotografen på Internet är riktigt tveksamt, och inte förenligt med "oskyldig tills man blivit dömd". Jag vill inte ha en värld där folk lynchas på Internet utan fakta.
 
Senast redigerad av en moderator:

Indy

Aktiv medlem
Äh, Leif var jag på något vis otydlig????? I så fall får jag be om ursäkt! Inte klagade jag på trådskaparen ålder! Jag såg närmast tillbaks till när jag var 20år och gemförde hur jag följer nyheterna då mot idag! Så mitt svar grundade sig kanske mer från mig själv men även på trådskaparens upprördhet över bilden vilken jag tycker är ganska snäll gämfört med vad man dagligen ser både i tv och tidningar.
Iallafall jag hade ingen prenomeration på någon dagstidning när jag var 20 år. Hur du sedan kan vända detta till att jag menar att man inte vet vad man talar om när man är 20 år så får nog det stå för dig själv!
Hälsar Lasse
 

ErlandH

Aktiv medlem
Uppriktigt sagt blir jag både förvånad och lite beklämd av att läsa den här tråden. I och för sig tror jag många missförstår trådstartaren. Men alldeles för många tycks förstå precis vad han menar men anser ändå att fotografen på bilden gör helt rätt.

Det finns två ord man aldrig får glömma som fotograf. Sen spelar det ingen roll vad man plåtar. Visa respekt.

Det gör man t ex genom att inte köra upp objektivet i ansiktet på folk i känsliga sammanhang som begravningar och trafikolyckor. Jag kan lova att fotografen på bilden inte gör, som någon skribent föreslog, "precis vad tidningarna vill". Den bildredaktör som visste hur han agerar skulle definitivt inte köpa hans bilder, oavsett hur bra de är.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Minns ni förra diskussionen vad gällde vad man får och inte får fotografera? Då gällde det andras barn på stan (fast han som skrev debattartikeln gjorde det nog mer för att få uppmärksamhet kring sin person än att han verkligen tycker så tror jag,mtp vem det var). Jag tycker detta är en liknande diskussion. Ingen censur alls tycker jag, plåta det man vill, men som Erland skrev, man måste visa respekt, oavsett om man är fotograf eller inte.
 

casting

Aktiv medlem
Intressant tråd. Här ser man hur olika folk tänker. Jag kan sätta på mig olika glasögon och se det ur olika perspektiv. Jag tycker PERSONLIGEN att det känns en smula oetiskt att klampa in och fota på det viset, hur allmänintressant det än må vara. Å andra sidan anser jag inte att jag eller andra har rätten att döma andra hursomhelst så länge dom håller sig inom lagens råmärken.
Jag förfasas dock väldigt mycket över hur man hänger ut denna fotograf, sannolikt mer än över hans handling i sig. Som någon skrev, en lynchning på internet är ju inte så värst trevlig den heller...
Egentligen kan man ju se en parallell till förundersökningsprotokollen ur "tyskans" rättegång som publicerats på thepiratebay. Där stod också etik och moral mot kraven på öppenhet och bevisning. avd är rätt, vad är fel? Vi kommer förmodligen aldrig bli helt överrens eftersom vi har så olika preferenser med oss i bagaget.
Jag anser dock att man inte ska döma och hänga ut folk på detta viset. ogillar man beteendet så kan ta en öppen och generell debatt och på så vis försöka ändra opinoin och tyckande.
 

Maverick

Aktiv medlem
Uppriktigt sagt blir jag både förvånad och lite beklämd av att läsa den här tråden. I och för sig tror jag många missförstår trådstartaren. Men alldeles för många tycks förstå precis vad han menar men anser ändå att fotografen på bilden gör helt rätt.

Det finns två ord man aldrig får glömma som fotograf. Sen spelar det ingen roll vad man plåtar. Visa respekt.

Det gör man t ex genom att inte köra upp objektivet i ansiktet på folk i känsliga sammanhang som begravningar och trafikolyckor. Jag kan lova att fotografen på bilden inte gör, som någon skribent föreslog, "precis vad tidningarna vill". Den bildredaktör som visste hur han agerar skulle definitivt inte köpa hans bilder, oavsett hur bra de är.
Fast det där är verkligen dina egna preferenser och inga andras. Efter den tragiska våren som varit så finns det tre fall som alla visar lite på komplexiteten, men sett från andra sidan.

Vi har morden i Arboga, Lissjö och Engla. Alla de hade helt olika preferenser för vilken mediapublicering de tyckte var okej. De anhöriga i Lissjö ville inte vara med vilket också till stor del respekterades av media. De anhöriga har varit mycket öppna med hur deras liv tett sig efter den hemska dagen. De har sagt ifrån till vissa medier efter det att de medierna har misskött sig och varit väldigt öppna mot de medier som visat dem respekt. De har varit med TV och där berättat hur livet varit fram till rättegången.

Samma sak med de anhöriga till Engla som varit mycket öppna mot media och till och med bett om att begravningen skulle TV-sändas.

Det här visar på att vi alla har olika preferenser för vad som är okej och inte. Både som mediakonsument, producent eller som offer i olika nyhetshändelser.

Tar man då en olycka som exempel så är det verkligen inte läge att springa fram och fråga om det är okej av många anledningar. Men främst för att man garanterat skulle springa i vägen och dels för att man ändå inte skulle kunna lita på svaret man får. Således blir det medias ansvar att försöka dra gränsen och det tror jag de flesta gör, även om gränserna varierar för olika media. På stället tar man bilderna, hemma på redaktionen avgör man vad som är okej att publicera och inte och generellt tycker jag att det sköts bra också.

Men oftast tycker att det här mynnar ut i en diskussion som jag hade med en snubbe när jag var ute och plåtade just en olycka i samband med ett rally. Han var först rätt aggressiv och tyckte att alla fotografer var gamar som bara ville ha smaskiga bilder. Över huvud taget fann ingen anledning alls till varför man skulle vare sig fota eller skriva om en olycka i rally. När jag påpekade att den där olyckan antagligen kostade svenska skattebetalare en sisådär 100k så undrade jag lite försiktig om de inte har rätt att få reda på det.

Vi kom överrens om att de hade nog skattebetalarna trots allt. Men så kom han på nästa angreppsvinkel och tyckte att vi borde ju skriva och plåta från rallyn även när det inte sker olyckor. Men det görs det ju också tyckte jag hänvisade till UNT som under flera år rapporterat rätt flitigt om de lokala förmågornas framfart i SM. - Jo, men den läser inte jag! fick jag till svar då... Varpå jag bara sa att han inte kunde stå och döma ut media om han inte hade större koll än vad den lokala tidningen gjorde och kvällspressen.

Lite där ligger problemet också anser jag. Skulle ingen köpa det skulle det inte produceras. Nästa grej är att antingen så griper folk sådana här saker helt ur luften eller också tillhör de ju faktiskt de som läser och ser på dessa bilder. Med tanke på hur insatta många tycks vara så förefaller det ju trots allt vara det senare...

Mvh
Maverick
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fast det där är verkligen dina egna preferenser och inga andras. Efter den tragiska våren som varit så finns det tre fall som alla visar lite på komplexiteten, men sett från andra sidan.
Jag tror du missuppfattat mig lite och ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart.

Det jag skrev (liksom trådens första inlägg) handlar inte om vad som publiceras utan om hur fotografen agerar. Enligt min uppfattning beter sig fotografen som det första inlägget handlar om på ett helt oacceptabelt sätt. Och jag blir, som sagt, både beklämd och oroad över att så många i den här tråden tycks ha motsatt uppfattning och tycker att man som fotograf kan bete sig precis hursomhelst för att få en "bra" bild.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Samma sak med de anhöriga till Engla som varit mycket öppna mot media och till och med bett om att begravningen skulle TV-sändas.
Mvh
Maverick
Ja,, och hur illamående blev man inte av den soppan som man ofrivilligt tvingades delta i som vanlig svensson... suck!

Jag tror att det finns ngt djupt rotat inni oss som vill ha "livet på sin spets" serverat.. när vi inte får det genom att leva det liv som vi typ alltid har levt så söker vi ju det på annat håll i form av sport,, äventyr,, köra fort,, osv osv.. helt uppenbart så ger det oss en viss del av kakan att få det serverat via media i form av magasinerade bilder,, filmer osvosv. Logikst? ja attans så logiskt!

Rättfärdiggör den ryggradsinstinkten att vi trampar över moraliska gränser? Ja det kAn det absolut göra!

Tycker jag!

Jag är vidare helt övertygad om att likaväl som vi människor behöver social kontakt med medmänniskor så behöver vi också smaka på olika former för spänning,, rädsla,, lycka,, osv för att verkligen leva. Hur hade världen sett ut och utvecklats om vi alla sedan 10 000 år hade varit lobotomerade? nej,, det är väl dags att acceptera vår natur i större grad.

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Jag tror du missuppfattat mig lite och ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart.

Det jag skrev (liksom trådens första inlägg) handlar inte om vad som publiceras utan om hur fotografen agerar. Enligt min uppfattning beter sig fotografen som det första inlägget handlar om på ett helt oacceptabelt sätt. Och jag blir, som sagt, både beklämd och oroad över att så många i den här tråden tycks ha motsatt uppfattning och tycker att man som fotograf kan bete sig precis hursomhelst för att få en "bra" bild.
Jag tror ingen tycker att en fotograf får bete sig "precis hursomhelst". Det är heller inte OK att döma någon ohörd. Man kan diskutera det generella problemet utan att hänga ut en person på Internet. Ingen av oss här vet vad den bilden egentligen visar men det hindrar uppenbarligen inte många att dra långtgående slutsatser och göra starka fördömanden. Det är minst lika beklämmande, om inte mer, som vad den fotografen påstås göra.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror du missuppfattat mig lite och ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart.

Det jag skrev (liksom trådens första inlägg) handlar inte om vad som publiceras utan om hur fotografen agerar. Enligt min uppfattning beter sig fotografen som det första inlägget handlar om på ett helt oacceptabelt sätt. Och jag blir, som sagt, både beklämd och oroad över att så många i den här tråden tycks ha motsatt uppfattning och tycker att man som fotograf kan bete sig precis hursomhelst för att få en "bra" bild.
Jo, men det är ju det som är poängen. Du tycker det, men det är knappast vägledande. Vare sig för andra fotografer eller trafikskadeoffer. För fotografen ligger det ett problem i att det inte är lämpligt att fråga där och då.

I de fall jag varit ute på olyckor så går jag så nära som jag kan utan att störa räddningsarbetet. Det kan vara allt från två meter till trettio meter allt beroende på situationen. För mig är det inte konstigare än att vilken annan yrkesutövande människa går så nära som vederbörande behöver för att lösa sin arbetsuppgift. När det gäller bilderna som här diskuteras kan jag inte se att fotografen står ivägen annat än för telefotografen. Att stå på tre meter och plåta är inte heller vad jag kallar att köra upp ett objektiv i ansiktet på någon heller.

Personligen tycker jag dessutom att det är ärligare än att ställa sig en bit bort med ett tele, då står man verkligen inte för vad man gör trots att man i många fall är lika mycket upp i ansiktet på skadade och andra.

Mvh
Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Ja,, och hur illamående blev man inte av den soppan som man ofrivilligt tvingades delta i som vanlig svensson... suck!

...

MVH Niclas,
Jo, jag kan hålla med i det i viss grad. Fast jag är ju medveten om att det är mitt ställningstagande och att det endast gäller mig själv. Jag kan välja att se det eller inte.

Andra har uppenbarligen gjort andra bedömningar och värderingar.

Bara för att jag inte gillar det så behöver det inte vara fel.

Mvh
Maverick
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
,, är det inte typiskt fjantsvenskt att smyga med kameran och fippla på avstånd ??

Varför har inte vi internationellt stoooora tunga fotografnamn..

bara en tanke..
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jo man kunde ju välja att slå på tvn eller inte. Men man betalar ju TVlicens och hur många har inte fått en unge eller släktning mördade utan ngn TVsänd begravning. Jag blir illamående nu av att bara tänka på det igen. Så jag slutar kommentera det här/nu i tråden.

Låter jag kall så får det bara gå..
 

beta75

Aktiv medlem
Jag tycker det var tur att någon vågade fotografera offren för förintelsen, hur skulle vi annars förstå såhär 60-70 år senare?
På samma sätt bidrar olycksbilder till att öka försåelsen för riskerna i trafiken och vikten av att vara nycker, ha bälte, använda hjärnan osv.

Som kuriosa kan jag tillägga att efter att jag fotograferat en brinnande inredning i en volvo för ett gäng år sedan byte volvo ut ca 10000 felkonstruerade bältessträckare.
 

Indy

Aktiv medlem
Men Niclas visst har vi väl en hel del värdskända fotografer, detta är dock lilla Sverige men jag skulle nog kunna räkna upp en hel del som nog står sig i klass med många utländska stoooora fotografer och som umgåtts i kretsen bland de stoooora fotograferna och även avnjutet deras respekt.
Hälsar Lasse
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jo,, visst har vi namn och visst skulle också jag kunna räkna upp ngr.. Chister Strömholm som är min egen svenska favorit bland flera.

Men jämför honom bredvid Sebastião Salgado, A.C Bresson, Capa, E Haas mfl mfl mfl..

Jag tror att vi svenskar har ett litet handikapp vad gäller de sociala färdigheterna när det gäller att gå nära inpå. Vår nordiska mentalitet är inte alltid så fördelaktig i sammanhanget.

Anser jag.

MVH Niclas,
 
ANNONS