Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

petta

Medlem
pixopolis

Jag fick hem min bok från Pixopolis för ett tag sen och har tittat i lugn och ro på kvalliteten och kan säga att trycket är rätt så bra för att vara en sådan produkt. Jag har framfört åsikter om att i programmet så ser en bild i srgb bättre ut än en rgb bild(någon som testat?)
I tyskland hävdar dom att det ska vara rgb för bästa tryck men jag tyckte att bilderna blev lika dova i färgen i boken som i programmet i just rgb och skulle vilja se en bok i srgb bara för att vara säker på saken. Men det åtsidan så är kundkontakten ypperlig när man har frågor eller problem. Boken kom också snabbt ska tilläggas.

Peter
 

Gnurra

Aktiv medlem
puff

puffar den här diskussionen en aning för att höra om det är flera som har fotoboks-erfarenheter att dela med sig av... Ingen som har sett testat flera leverantörer och kan uttala sig om det?
 

SammyBoy

Aktiv medlem
Har beställt från www.myphotobook.se den 4dec och om man beställer innan 6dec skall man kunna ha sin bok innan julafton. Vilket jag verkligen hoppas då det skall bli en present.

Beställde 48sidig 18,5cm x 18,5cm hård bindning, återkommer då jag sett resultatet.

Programmet som jag jobbade i laddade jag ner från oban nämnda site. Det var lättjobbat och intuitivt. Uppladdningen gick mycket bra och gjordes direkt från programmet. Den kontakt jag haft med firman har varit bra och de har svarat inom 12 timmar via e-post.

Återkommer som sagt när jag sett slutresultatet.
 

bosson

Avslutat medlemskap
Någon som anlitat "Pho2Home" tydligen någon ny firma som dykt upp.
Det finns en reklam bild på Förstasidan
bosson
 

petta

Medlem
Min andra bok från fotobok.com

Nu har jag fått min andra bok från fotobok.com och jag testade att köra den i srgb och visst var det bättre än rgb, färgerna är klarare än i den förra boken.Jag gjorde en likadan bok nästan så att det gick att jämnföra resultatet. Som alltid var supporten utomordentligt bra. Jag ville ha den innan jag åker på semester den 20e och fick den också innan(i dag den 18dec).
 

Gnurra

Aktiv medlem
Re: Min andra bok från fotobok.com

Trevligt att höra! De verkar vara bra på fotobok.com. Väl värt en försöksbeställning från min sida när jag valt ut mina bilder.
 

Gutta

Aktiv medlem
Re: Min andra bok från fotobok.com

petta skrev:
Nu har jag fått min andra bok från fotobok.com och jag testade att köra den i srgb och visst var det bättre än rgb, färgerna är klarare än i den förra boken.Jag gjorde en likadan bok nästan så att det gick att jämnföra resultatet. Som alltid var supporten utomordentligt bra. Jag ville ha den innan jag åker på semester den 20e och fick den också innan(i dag den 18dec).
Vad menar du med RGB? Vilken RGB pratar vi om?
 

Gutta

Aktiv medlem
Har nu fått hem min första bok från Pixopolis Fotobok.com. Till skillnad från alla andra här i tråden är jag inte riktigt nöjd. Jag tycker rastert är alldeles för grovt och tydligt. Är det så bra det blir eller finns det bättre ställen? Vad kan man göra åt det? Hjälper det som någon sa att öka kontrast osv? Är det så grovt raster hos alla fotoboksföretagen eller är det stor skillnad?
Kvaliten i övrigt vad gäller inbindning och omslag var förvisso suverän men som sagt det hjälper ju inte när man inte är riktigt nöjd med innehållet...

//en besviken Jerka
 

4080

Aktiv medlem
Jag undrar om det blivit ngt fel för din del...jag har visat min bok som är tryckt hos Pixopolis för många och alla är imponerade av hur bra trycket blev. Har provat två andra bolag men det här blev klart bättre.
 

Gutta

Aktiv medlem
Vilka två andra har du provat? SÅ jag slipper testa dem iallafall ;).

Ja jag vet inte om det blivit något fel. Men min kompis fick hem en bok nästan samtidigt och rastert är precis lika grovt i den boken. Det är nästan lika grovt som vid dagstidningstryck .., Riktigt grovt alltså. Och är ljusår ifrån ett foto. Det är så grovt att vill man ha någon detaljrikedom i bilderna MÅSTE man hålla sig till en bild per sida. Det går under inga omständigheter att ha tex 4 bilder per sida för då blir de riktigt "suddiga". Vet inte om bakgrundsfärgen kan spela någon roll men jag valde svart bakgrund.
 

4080

Aktiv medlem
Jag har testat Gör din egen bok och My fotobook. Jag vet inte vad som är riktigt här...om vi helt enkelt har olika färväntningar på resultatet eller?
Ska ta en titt på rasterstorleken när jag kommer hem. Men det verkar konstigt med så grovt raster.
Kan det ha att göra med hur mycket Du förminskade bilderna i Pixopolis program?
 

Gutta

Aktiv medlem
4080 skrev:
Jag har testat Gör din egen bok och My fotobook. Jag vet inte vad som är riktigt här...om vi helt enkelt har olika färväntningar på resultatet eller?
Ska ta en titt på rasterstorleken när jag kommer hem. Men det verkar konstigt med så grovt raster.
Kan det ha att göra med hur mycket Du förminskade bilderna i Pixopolis program?
Först och främst ska jag säga att Volker har ringt mig och vi ska titta på det. Vilken service!

Ja det är lite det jag undrar också. Är/var mina förväntningar för höga. Därför jag frågar här i forumet om det är stora skillnader osv. Sen ska det sägas att till just MIN bok använde jag mycket riktigt deras egen programvara och lät denna förminska alla bilder osv. Det var en julklapp i sista minuten sas. MEN min kompis bok är helt gjord i PS i "ark" stora som angivits på pixopolis sida. och som jag sa innan jag upplever rastert lika grovt i denna boken. Men det hade vart jättesnällt om du ville titta och se hur grovt rastert verkar vara i din bok. Jag hoppas ju nästan att det faktiskt HAR blivit något fel någonstans eller att JAG har gjort något fel för jag hade ju planer på en hel massa böcker :-D...
 

4080

Aktiv medlem
Jag kollar och återkommer...det kanske finns några fler som har provat och kan komma med en bedömning av resultatet.
Håller med dig om att man hoppas att något blivit tokigt så att det går att fixa.
 

PITCH

Aktiv medlem
Har tidigare gjort en bok (fotolabo) och är mycket nöjd med resultatet.

Har gjort två olika beställningar av samma bok (sammanlagt 6 böcker) och alla böcker ser likadana ut i både färg och utseende (konstigt vore det kanske annars).

I den första beställningen var böckerna inte individuellt inplastade vilket de var i den sista beställningen. Kanske beror detta på att fotolabo öppnat boken och kontrollerat kvaliten.


Onödigt vetande:
Alla Fotolabo´s böcker tillverkas i fotolabos labb i holland eller belgien (osäkert på vilket land) men de görs inte i Sverige.
 

Kvarnvik

Aktiv medlem
Angående lulu; Kan man beställa bara ett ex av sin bok? Var inne på hemsidan som hastigast och fick intrycket att man var tvungen att beställa 26 ex... Men jag kan ju ha fattat helt fel. Om man kan beställa färre ex verkar det ju annars väldigt intressant.
 

4080

Aktiv medlem
Nu har jag varit hemma och kollat i min bok från Pixopolis och det är inte grovt raster i den. Jag har mest bilder som täcker eller nästan täcker hela sidor men även mindre bilder är skarpa och detaljerade med klara färger och helt OK svärta för den här typen av bok. Bedömmer kvaliten var ungefär som "bättre magasin standard" om ni förstår vad jag menar ;)
 

Osterbej

Medlem
Visst kan man beställa enstakka exemplar av sin bok från Lulu. Antalet 26 anger bara när mängdrabatten börjar att gälla.

Har beställt en del böcker därifrån där jag samlat ihop bilder till en fotobok. Arbetade med programmet OpenOffice Draw (gratisprogram) där man enkelt kan konvertera sidorna man gjort till PDF. Krävdes några provexemplar innan jag var helt nöjd - dessa berodde till stor del på egna misstag. Om man inte själv vill räkna ut hur många cm som kommer att klippas av eller försvinna in i bindningen kan man testa deras färdiga modell av fotobok där det bara är att lägga in sina egna bilder. Ville själv ha full bleed, d.v.s. att bilderna gick ut ända till kanten av sidan och var därför tvungen att räkna lite på det hela.

Min uppfattning har dock varit att Lulus tryckeri i Spanien har sina brister. Överlag har det förbättrats sen i våras men då och då uppstår det ännu fel i bindningen och själva trycket tycker jag är lite grynigare än i tryckta böcker som kommer från USA. Det positiva med det spanska tryckeriet är att det återger färgerna mycket mer korrekt. Böckerna från USA har ett stick av magenta i sig som dom inte verkar kunna bli av med.

Tyvärr kan man inte välja vilket tryckeri man vill använda då man låter trycka upp sin bok. Själv har jag alltid beställt en pocket bok tillsammans med den övriga beställningen bara för att tvinga tryckprocessen till USA. Än så länge trycker inte Spanska tryckeriet pocket format och hårdpärmade. Jag har för mig att dom heller inte trycker det större square formatet men det kan man kolla med live help.

Även om det har varit problem nu och då så har de från Lulus sida alltid varit villiga att lösa det hela t.ex. med en återbeställning av felaktig vara som Lulu sjäv står för.

Kvalitén på böckerna tycker jag är helt ok för digital tryck. Har sett en fotobok som gjorts på annat håll (kommer tyvärr inte ihåg vilken) och bilderna i den var betydligt mycket grynigare.
 

Gutta

Aktiv medlem
4080 skrev:
....Bedömmer kvaliten var ungefär som "bättre magasin standard" om ni förstår vad jag menar ;)

Jag jämförde också lite med magasin...Och jag bedömmer kvaliten på MITT exemplar som betydligt sämre (som jag skrev innan, nästan åt dagstidningshållet) så då kan man kanske våga anta att det faktiskt blivit något fel någonstans...Tack för hjälpen Ulf. Ska jag bara få hem boken igen och skanna av några bilder och ta kontakt med Volker så får vi se var det slutar...

//Jerka
 

4080

Aktiv medlem
Skriv gärna en rad här i forumet om hur det går. Man blir lite nyfiken på hur det slutar...lycka till!
 
ANNONS