Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

petta

Medlem
Re: Re: Min andra bok från fotobok.com

Gutta skrev:
Vad menar du med RGB? Vilken RGB pratar vi om?
Jo jag testade först med adobe-rgb men det såg så blekt ut så s-rgb var det som kom sen att testa. Jag tror inte på att cmyk'a dom för att då blir det kalkon(jag låter dom göra det om det behövs för vidare produktion)
 

petta

Medlem
Nu har jag gjort en kalender

Nu är det gjort, min första kalender ligger framför mig på bordet. Och jag är väldigt nöjd med resultatet. Papperet det är tryckt på är tjockt och har en hög kvallitet(240g matt papper). Jag designade kalendern själv i ps och skickade tiff filer till Volker, hela kalendern är således gjord utanför deras mallar.

Peter
 

bruset

Aktiv medlem
En del (om inte alla, jag har ingen aning) kör ju fyrfärgstryck, dvs cmyk. Cmyk är ju ingen direkt bra idé om man vill behålla färgkvalitén som man väl vill i en fotobok.

Man önskar ju att Crimson snart kommer med den här typen av tjänst.

Jag är intresserad av om någon vet om någon av fotoboksfirmorna kör med färgprofiler med vanliga fotoutskrifter istället för fyrfärgstryck.

Mvh

David
 

volkers

Aktiv medlem
Jag håller på att ”forska” och samla in mycket information så att jag kan ger tips & råd till kunderna när deras bok inte blev så som dom hade förväntad sig – de händer ibland ;-)
Jag hittade en mycket interesannt artikel om vilken färgrymnd lämpar sig bäst för bilder för olika områden här: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
Om ni förstå tyska finns den här artikeln som jag ska försöka översätta och lägga till bloggen på fotobok.com … http://digitalfotografie.beitinger.org/adobe_rgb/index.html
Facit är att det är klart bättre att använder sRGB för framkallning, egna utskrifter och offsettyck.
När kunden kräver RGB gäller det att har goda kunskaper i färghantering och mjuk- och hårdvara som gör det mögligt att levererar i RGB.
Jag fyller på bloggen på http://fotobok.com/blogg med inlägg i ämnet för er som är intresserad, eller så ringer ni upp mig om ni funderar över något .
//Volker
 

Osterbej

Medlem
Råkade "snubbla" över ett företag som heter GP Album Design Center. Dom verkar erbjuda något som kallas ImageQuix Pro Software för att kunna skapa album. För att få tag på softan måste man tydligen registrera sig.

Deras hemsida finns på
http://www.imagequix.com/albums/index.php

Någon som vet någonting om detta?
Går t.ex. programmet att använda skillt för sig?
Är detta enbart till för företag eller...?
Prisklasser...?
 

Tes

Aktiv medlem
Men hur var det nu? är det någon av de som tipsats om som tar emot färdiga pdf:er från ex. Indesign, utan att jag ska behöva öppna dem igen i Photoshop och göra om dem till jpeg?
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Lulu.com tar emot färdiga pdf:er, det är deras normalformat.

De kan också ta emot andra format och konvertera dem till pdf, men det är förstås bäst att göra pdf:erna själv om man har den möjligheten och vill ha kontroll över så stor del av processen som möjligt.

/Staffan
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Varför inte PDF...

Hej Voelker
Det jag inte förstår är varför man (åtminstone inte som pro-alternativ) kan lämna filen som PDF taggad med rätt profil (som ni låter oss tanka ner från webben). Då kan vi som vill jobba i InDesign (eller annat layoutverktyg, som på riktigt) och på så vis få bättre kontroll över text, utfall m.m. göra egna mallar, och bara exportera en pdf med rätt profil.

Precis som att lämna iväg en vanlig trycksak till tryck.

Det är iofs bra att det finns mallsidor. Men varför bara som jpg. Lovar att det hade varit uppskattat om mallsidorna hade funnits som ID-filer och även som Qxd (för dem som jobbar med Quark), i rätt storlekar med utfall och allt inkluderat. Kan bistå med hjälp här om du behöver det.

Ni måste väl ha en profil för den eller de digitaltryckpressar ni använder? Eller är det så att ni har så många underleverantörer attt det inte går attbestämma i vilken press som jobbet kommer köras?

Av ren nyfikenhet undrar jag oxå vilken typ av pressar ni använder?

MVH

Jens
 

volkers

Aktiv medlem
Hej Jens (och alla andra som är intresserad i ämnet),

jag har skrivit lite info ang. färgprofil på min blogg, där finns även en länk till färgprofilen.

http://fotobok.com/blogg/?p=26

Varför tryckeriet inte vill ta emot vanliga PDF filer vet jag inte och det gör också mig frustrerad.
Jag antar att Pixopolis i Tyskland har riktat in sig till största delen på privata användare.

Jag ser mer potential för böckerna, när de blir ett verktyg för fotografer för att delvis leverera sina bilder till kund eller för att göra en (än så länge) annorlunda portfolio.

Ett av svaren jag fick idag, när jag tog upp ämnet igen med tryckeriet, var att de måste infoga den barcode som behövs för tryckprocessen. Och att jag skulle informera fotograferna som vill testa att vi har en "pengar tillbaka garanti" om kunden inte är nöjd. De antar att professionella kunder vill vara säkra på att boken blir tillräcklig bra. Dom är övertygad att de blir det och ger därför detta garanti - och de funkar faktisk.

Jag kommer att kämpa vidare för att ge våra kunder möjligheten att leverera filen som PDF men känner mig ibland som Don Quichotte...

Jag tackar för ditt erbjudande att hjälpa till med mallar för Quark. Jag tar kontakt direkt med dig angående detta.
Angående tryckmaskinen, så är det en HP Indigo 3000 vi trycker på i Tyskland. Se videofilmen på hemsidan, så kan du se hela boktrycksprocessen där... http://www.fotobok.com/video/buchproduktion3Med.swf
 

Tes

Aktiv medlem
Säger som Jens, vill också ha den möjligheten för ni verkar ju (enligt vad som sägs i tråden) göra bra böcker.

Även jag kan ställa upp med hjälp med mallar i både indesign helst, men även Quark om så behövs. Även inställningsfiler (joboptions för pdf-exporten från indesign).
 

stefohl

Aktiv medlem
volkers skrev:

Jag hittade en mycket interesannt artikel om vilken färgrymnd lämpar sig bäst för bilder för olika områden här: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
Om du använder detta som en referens för hur färghantering ska fungera, då kommer du få problem. Som så ofta med Ken Rockwell är det en blandning av rena felaktigheter, halvsanningar och utelämnad information.

Anledningen till att sRGB fungerar så bra i de fall som han tar upp är att färghanteringen på labben är inställd på att anta att alla bilder som kommer dit är i sRGB. Då är det rätt klart att det blir bättre om man använder sRGB.

Labb som får detta att fungera på ett vettigt sätt (Crimson, Proprint, Dox med flera) visar ju att det fungerar alldeles utmärkt att ha andra profiler än sRGB. Vad du vinner är för bilder med starka gröna färger blir det en betydligt mustigare och bättre färg om du använder Adobe RGB eller en annan större färgrymd än sRGB.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
volkers skrev:
jag har skrivit lite info ang. färgprofil på min blogg, där finns även en länk till färgprofilen.

http://fotobok.com/blogg/?p=26

En färgprofil är en beskrivning på hur respektive enhets färgåtergivning fungerar.

Europe ISO Coated Fogra 27 är inte en profil som beskriver hur en denna HP-skrivare fungerar. Det är en profil som beskriver hur en standard offsetpress fungerar på ett bestrycket papper under vissa förutsättningar.

Stefan
 
Senast ändrad:

volkers

Aktiv medlem
Jag är tacksam för ditt svar Stefan, eftersom du är väl en av de personer (om inte DEN) i Sverige som är mest insatt i ämnet.
Faktum är att var tryckeri vill inte lämnar ut någon färgprofil när det gäller print-on-demand fotoböcker. Jag har också tagit kontakt med dom flesta andra aktörer på marknaden i Sverige, samma sak gäller där.
Jag fick många förfrågningar om en färgprofil, kanske för att vi siktar in oss lite mera på professionella fotografer som kundgrupp.
Mitt sätt att bemöta detta önskemål var att jag tog kontakt med andra tryckerier i tyskland som jobba med en HP Indigo 3000 och fick olika Standardprofiler skickad till mig. Så jag pratade med Fogra Graphic Technology Research Association http://www.fogra.org/ och fick deras färgprofil med förklaring att den är skapad i samarbete med tryckerier för denna sorts tryck på bestruken papper…
När jag i nästa steg frågade den personen hos Pixopolis som kolla upp problematiska bokfiler för att rätta till dom, vilken inställning hon hade i sitt Photoshop och fick Europe ISO Coated Fogra 27 som svar, tyckte jag att jag hade en passande lösning för dom som vill ha en färgprofil.
Samtidig bad jag några fotografer att göra en testbok, med likadana bilder i olika färgrymder.
När jag gjorde en uppföljning via telefon, kunde jag inte få några klara svar, de blev olika resultat för olika bilder…
Mitt tips till alla proffs som kan tänka sig att levererar sina bilder i bokform till kund ibland är alltså fortfarande att göra en testbok och att leka lite med sina bilder. Kostnader för 24 sidor hårdinbunden bok 270 SEK. Gör bilder klar i PS, infoga dom färdiga boksidorna i var program, skriv in M4KU3R7E301388359 när ni gör beställningen så blir boken 50 SEK billigare. Om ni ser ett mönster att några bilder blev klart bättre än andra, snälla ger mig denna feedback!
Jag vill tacka er för era bidrag – de här med fotoböcker är riktig kul!

Och mitt svenska lite bättre med vare inlägg eller hur?

//Volker
 

gits

Medlem
Ett inlägg från ett "ickeproffs" som blivit frälst på att göra fotoböcker.

Jag håller på och arbetar med min fjärde fotobok. Min första bok gjorde jag för att jag ville pröva på och få en uppfattning om kvalitén på tryck mm. Det var en Light-version på 20 sidor hos Pixopolis. Resultatet blev kanske inte fullt så bra som jag tänkt mig, bilderna hade inte det där rätta stinget, färgerna var dämpade, kontrasten lite dålig. Nu ville jag inte överge mitt lilla projekt utan gjorde en Hardcower (som har ett bättre papper än Light) på 24 sidor. Jag använde mig av samma bilder som i Light men ökade kontrast och färgmättnad, beställde två ex och höll tummarna för att det skulle bli bra. Efter en vecka kom de, och javisst, nu såg det mycket bra ut, blev helt nöjd, kunde inte se någon skillnad på trycket i min bok jämfört med andra böcker som håller hög kvalité. Det här gav mersmak och nu är jag som sagt inne på min fjärde bok, en Hardcower på nånstans mellan 80-100 sidor.
Jag tycker att det fungerar bra med Pixopolis, deras program kunde kanske innehålla lite fler funktioner men är fullt användbart, man kan använda färdiga mallar eller skapa sin egen layout (vilket jag föredrar), det går också att under arbetets gång lägga till eller ta bort sidor. Det är ju himla kul att sitta och plocka i kring med bilderna på ett uppslag, förminska eller förstora dem, infoga text och rubriker. Det kan ibland ta en halv till en timma för mig innan jag är klar med ett uppslag och är helt nöjd, men jag har lärt mig att vara noggrann, när bokfilen är skickad och boken gått i tryck finns det ingen återvändo. När man sen sitter och bläddrar i den färdiga boken, sin egen unika fotobok, och konstaterar att allt är ok, då infinner sig en speciell känsla.
Det var väl använda lärpengar att göra en testbok, jag kom underfund med hur jag måste behandla bilderna som jag använder i mina fotoböcker, det skiljer sig lite från hur jag gör när jag skriver ut eller skickar till framkallning.
Jag har valt Hardcower för att den har rejäla pärmar, känns stadig och bra och framför allt är den trådinbunden, den tål att bläddra i många, många gånger.
Pixopolis har gjort bra jobb åt mig, har bra support också.
En sak vill jag dock varna för, att börja göra egna fotoböcker är beroendeframkallande.
Stig
 

Bilagor

ajm991

Aktiv medlem
Jag har mallar för alla Volkers böcker (fotobok.com alltså) i InDesign-format - hör av er om ni vill ha dem....
 
ANNONS