Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Även jag har gjort en fotobok på fotobok.com nu.
Jag satte ihop den med pixgen och skickade in den för utskrift via programmet. Gjorde inget speciellt med bilderna utom att konvertera dom från Adobe RGB till sRGB.

Boken är en 64 sidor hardcover innehållande bröllopsbilder för mina presumtiva kunder att bläddra i och vill dom så kommer jag att erbjuda fotoböcker från deras egna bröllop.

Den väntade på mig igår när jag kom hem från en semesterresa och resultatet är mycket gott. Den ser helt perfekt ut i färger mm och rastret är så fint att det inte syns om man inte verkligen försöker se det.
 
Senast ändrad:

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om någon har provat mypublisher? Jag har knåpat ihop ett par böcker i deras program, men inte skickat iväg dem ännu.
Om de finns någon som har testat: Hur var det, bildkvalité, smidighet osv?
 

kpt

Aktiv medlem
Även jag fick en bok häromdagen från fotobok.com på rekordsnabba sju dagar.

Jag har nu testat att trycka samma bok, dels med sRGB, dels med Fogra 27 som föreslogs på www.fotobok.com/blogg och... ja, sammanfattningsvis kan man säga att jag kommer att använda Fogra 27 i fortsättningen :)

Jag har scannat in en sida från båda böckerna:

http://www.irstamek.com/pbd/FAQ.html
 

Dinnan

Medlem
Jag har själv funderat på att göra en fotobok och hade nästan bestämt mig för Pixopolis/Fotobok.com efter alla positiva omdömen här på sidan.

Men så läste jag senaste numret av Kamera & Bild där det finns ett test av fotoböcker. Testarna var inte alls nöjd med Pixopolis kvalitet.

Hur kan det komma sig när alla här verkar så nöjda? Lyckades dom få ett måndagsexemplar till testet eller har dom bara väldigt höga krav?
 

volkers

Aktiv medlem
Hej Daniel,
jag pratade med en person som ingick i testgruppen "uppdrag projekt" och det stämmer att trådinbindningen som ju normalt är pixopolis starka sida var dåligt utförd på just detta bokexemplar.

Jag kan bara säja att eftersom trådinbindningen på böckerna utförs för hand, kan fel uppstå.
Om det händer en vanlig kund så reklamerar han sin bok och får ett nytt exemplar eller pengarna tillbaka.

Böckernas tryckkvalitet blev däremot inte bedömd från bok till bok.

Om du bearbetar dina bilder i Photoshop kolla här ang. färgprofil

http://fotobok.com/blogg/?p=26

(och om du sen gör en bok återkom gärna med vad du tyckte om den)

//Volker
 

kpt

Aktiv medlem
Jag har beställt säkert tjugo böcker från Pixopolis de senaste två åren och har aldrig sett de problem som nämndes i Kamera&Bild. Jag blev ganska förvånad när jag läste testet måste jag säga.

En av dessa böcker är vår egen bröllopsbok - en Hardcover på 112 sidor - och det är ca 100 personer som bläddrat i den från pärm till pärm och boken har inte gått sönder.

Jag har fått tre böcker sedan artikeln skrevs och det är samma bra kvalitét som tidigare, så de måste ha haft rejäl otur när de testade.

Faktum är att jag är mer nöjd än tidigare eftersom man nu kan ladda ned Pixopolis färgprofil och CMYK:a bilderna innan de skickas in. Jag har låtit trycka en gråskala i några av mina böcker och man kan se alla intensitetsnivåer. Se http://www.irstamek.com/pbd/FAQ.html för inscannade bilder från böckerna.
 

cyberrock

Medlem
Hej,

Skulle vara kul med en mer omfattande test. Flera tidningar testar då och då några stycken... och bedömningarna verkar inte alltid så entydiga.

Alltså en test på sådär 15-20 "fotobok-tjänster" (som alla kan beställas från Sverige) med fokus på kvalité på resultatet i första hand, tjänsten och leverans i andra hand. (Jag väntar hellre lite extra och får bra resultat än snabb leverans). Priset verkar inte variera hejdlöst, men däremot möjligheterna med omslag... en del kan inte designas, en del kan inte skrivas på ryggen.
Någon som känner till någon sådan test?

Är det förresten någon som testat Snapfish? http://fotobok.pixaco.se/Fotobok-Priser-och-Frakt

Tack för alla tips i diskussionen, klart intressant.

/Lasse
 

BugEyes

Aktiv medlem
Efter att ha gjort en bok hos Pixopolis (fotobok.com) så känner jag inget behov av att testa andra och leta runt vad kamera & bild än säger.

Skulle det bli fel någon gång litar jag helt på att det fixas till utan besvär och extra kostnad.
 

cyberrock

Medlem
Anledningen till varför jag bryr mig om kvalitén är upplevelsen av den otroliga skillnad olika lab kan ha på framkallning. När man förr i tiden framkallade från negativ kunde det vara rent av löjliga skillnader, men har inte framkallat så mycket från digitalt så kanske skiljer kvalitén lite mindre där?

Hur verkar det med skärpa på digitala bilderna när man gör en fotobok? Kan man hyffsat lita på vad man ser på sin bildskärm eller skiljer det sig mycket när man trycker en sån här bok?
(Att färger/kalibrering osv är en historia i sig vet jag så inget att gå in på... men undrar över just "digital skärpa").

Tack på förhand för tips,

/Lasse
 
Senast ändrad:

jonssonj

Medlem
Min CEWE-fotobok

Hej!

Vill bara göra ett inlägg i den här tråden. Jag provade att göra en fotobok med "min CEWE". Man laddar hem en klient till sin dator och redigerar sin bok lokalt. Den finns bland annat här:

http://asp01.photoprintit.de/microsite/11456/fotobook_details.php?PHPSESSID=559f41e31ba10454bd130c5143efaf64

Jag tror att elgiganten också har den på sin sida någonstans.

Jag valde stort format, hård inbingning i linne-utförande och jag gjorde en bok på 74 sidor tror jag det blev. Priset blev 668:- inklusive frakt.

Programmet som man laddade ner var enkelt att använda och man hade total frihet att placera bilder och text helt fritt. Man kunde förminska, förstora bilderna direkt i programmet. Där fanns också indikering om bilden blir bra i tryck i det format som man har valt.

Jag hade en del problem till att börja med, men efter kontakt med deras support så fick jag reda på att bilderna inte får ha högre dpi än 248 av någon anledning. Däremot sas det inget om hur stora bildfilerna får vara. De bildfiler som jag använde mig av var i genomsnitt 3000 x 2000 pixlar i JPEG format, ca 2,5MB stora.

När jag gjorde detta hade jag ingen aning om att det fanns fler företag som erbjöd denna tjänsten, så jag gjorde det mest för att det var en kul grej och för att kunna presentera mina semesterbilder från Australien på ett trevligt sätt, så jag hade ingen hög förväntan på resultatet. Dock så blev jag positivt överraskad av hur bra det blev. De fel som finns i boken är bara mitt eget fel och ingen annans.

Den stora nackdelen var dock deras program som man använde sig av. Det var väldigt segt att skriva in text. Jag skrev in texten i en texteditor och klistrade in texten i istället för att programmet var så långsamt. Dessutom kraschade programmet en hel del under den vecka som jag höll på att redigera bilderna. Jag "lärde" mig att spara ofta... :)

Leveransen kom snabbt (ca 4 dagar) från det att jag skickat in bilderna online. Man kan bränna en CD från programmet och lämna in i butik också om man vill.

Jag ska helt klart göra fler fotoböcker :) , och då ska jag prova andra alternativ.

/Jörgen.
 

volkers

Aktiv medlem
cyberrock skrev:


Hur verkar det med skärpa på digitala bilderna när man gör en fotobok? Kan man hyffsat lita på vad man ser på sin bildskärm eller skiljer det sig mycket när man trycker en sån här bok?
(Att färger/kalibrering osv är en historia i sig vet jag så inget att gå in på... men undrar över just "digital skärpa").

Tack på förhand för tips,

/Lasse
Hej Lasse,

jag vet inte om du har varit inne i min blog med tips & tricks för personer som vill lägga lite mera tid på sin bok och i gengäld få en produkt som är så bra som möjligt.
Här finns ett inlägg som är skrivet av en kund som ställde samma fråga till mig innan han gjorde sin bok och som senare återkom med lite feedback
(Tack igen Alexander!)

http://fotobok.com/blogg/?p=17

p.s det finns info om färgprofil osv. under tips & trix

//Volker
 
Senast ändrad:

MSLink

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra en fotobok men jag vill helst jobba i Photoshop sida1,sida2, sida3, m.fl. Då känns det som att jag har mer kontroll. Vill också skriva texter i Photoshop och sparar som PDF filer efteråt. Jag vill ha fullkontroll över layouten.

Samt vill jag använda Adobe RGB framför SRGB eftersom Adobe RGB innehåller mer färger än vad SRGB ger.

Så undrar jag om www.fotobok.com erbjuder det möjligtheter som jag vill ha?
 

kpt

Aktiv medlem
AdobeRGB är visserligen en större färgrymd men det finns inget boktryckeri (vad jag vet) som kan reproducera alla de färger som finns där.

Fördelen med www.fotobok.com är ju att dom i alla fall har en profil, Fogra-27.

Så du kan ju göra dina sidor i Photoshop, spara dom som AdobeRGB om du vill och sen batchkonvertera alla till Fogra-27 och skicka in.
 

MSLink

Aktiv medlem
Låter bra det, var hittar jag Fogra-27 profilen?

Hur många millimeter marginal runt kanterna bör man lämna?

När det gäller sidonummer i layouten så fixar jag det på egen hand eller? Jag vet att filnamn ska vara sidonummer och ska vara en sida (ej dubbelsida).

Jag vet att Photoshop är inte det bästa program för att hantera texter utan man bör köra med InDesign. Om man är väldigt noga med texter så är Photoshop inget att rekommendera.
 

aptass

Aktiv medlem
Hur är det egentligen med Adobe RGB kontra sRBG

Läste en intressant text igår om just detta.
(Känner inte till hur påläst Ken Rockwell är, men det han skriver känns rimligt i mina öron i alla fall)

http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

Till skillnad från vad många säger så ger denna text stöd för sRGB. Jag har aldrig sett sRGB färgtryck som blivit dåligt om de som trycker vet vad om gör.

Någon som kan kasta lite mer ljus över detta.
(Annars har jag fått uppfattningen om att det är CMYK som gäller när det ska tryckas färg och att filer konverteras till detta innan i de allra flesta fall oavsett hur man skickar in dom)
 

stefohl

Aktiv medlem
aptass skrev:
Hur är det egentligen med Adobe RGB kontra sRBG

Läste en intressant text igår om just detta.
(Känner inte till hur påläst Ken Rockwell är, men det han skriver känns rimligt i mina öron i alla fall)

http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
Ken Rockwell har helt rätt i att om man är lika okunnig som han är om färghantering då är det lika bra att undvika Adobe RGB.

Skrivet lite som skämt, men lite på allvar. Han är ju känd för att ta en massa kontroversiella ståndpunkter, men det blir inte rätt bara för att man är kontroversiell.

Sedan kan man ju också säga att det är viktigare att göra rätt med färgrymderna än om man väljer sRGB eller Adobe RGB. Hanterar man sRGB på rätt sätt blir de flesta bilderna lika bra som bilder i Adobe RGB. Det är bara bilder med intensiva färger i grönt som man ser skillnaden på färgerna.

Sedan kan man ju gardera sig mot fel genom att konvertera sina bilder från sin RGB-arbetsfärgrymd till den cmyk-profil som de rekommenderar. Alltså Europe ISO Coaated Fogra 27.icc. Då kan du arbeta i vilken arbetsfärgrymd du vill.

Stefan
 

Kvarnvik

Aktiv medlem
Jag laddade upp en fotobok genom mypublisher.com i fredags, skulle ta 4-6 arbetsdagar att göra den+ frakt. Döm om min förvåning när det ringer upp en kille från poståkeriet idag och meddelar att han tänker komma med mitt paket i eftermiddag! Och då har boken alltså tryckts i NY! Jag förväntar mig nästan att det kommer tomma böcker :) Kan detta vara möjligt? Återkommer med åsikter om kvalitén när jag har fått böckerna.

Kan tillägga att man dessutom får två böcker till priset av en just nu så mina två böcker i formatet 28,5x22cm kostade med frakt 36,94 euro. Vi får väl se om man får vad man betalar för...
 
ANNONS