Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Provade att använda inställningen "Egen vitbalans" (då man fotar ett vitt papper och använder det som vitbalans) på min 300D.
Funkade bra tycker jag. Blev rätt vitbalans och så (enligt mig).

Dock var detta inomhus, med blixt.
Hur pass bra funkar det utomhus, med varierande ljusförhållanden?

Går det bra att ta något vitt som finns en bit bort?

Nån som provat lite?

/Jocce

Om du tittar i bruksanvisningen så ser du att hela bilden inte behöver vara vit (eller neutralgrå) utan bara en del i mitten. Exakt hur stor ser du i bruksen.

Grått sägs vara bättre att mäta mot än vitt.

Den automatiska vitbalanseringen klarar utomhusljus bättre än inomhusljus. Manuell vitbalansering är lika exakt i alla lägen.

froderberg skrev:
Om du tittar i bruksanvisningen så ser du att hela bilden inte behöver vara vit (eller neutralgrå) utan bara en del i mitten. Exakt hur stor ser du i bruksen.

Grått sägs vara bättre att mäta mot än vitt.

Den automatiska vitbalanseringen klarar utomhusljus bättre än inomhusljus. Manuell vitbalansering är lika exakt i alla lägen.

Hm, jo, har sett det i bruksen, men funkar det bra att ta ett objekt som är en bra bit bort?

Är det värt det lilla extra jobbet att köra egen vitbalans varje gång?
Bör man fixa det inför varje exponering, eller bara när man byter plats/objekt?

/Jocce

Jocce skrev:
Är det värt det lilla extra jobbet att köra egen vitbalans varje gång?
Bör man fixa det inför varje exponering, eller bara när man byter plats/objekt?

/Jocce
Så länge du har samma ljus, behöver du inte göra om vitbalanseringen. Ändras ljuset, t ex i samband med gryning eller liknande, kan du göra om den.

"Ändras" med avseende på färgtemperatur alltså, inte intensitet, vinkel, storlek etc.

kuisma skrev:
Så länge du har samma ljus, behöver du inte göra om vitbalanseringen. Ändras ljuset, t ex i samband med gryning eller liknande, kan du göra om den.

"Ändras" med avseende på färgtemperatur alltså, inte intensitet, vinkel, storlek etc.

Hm, men om jag skall fota t.ex. en vy, det vill säga ganska mycket grejer som finns en bra bit bort, funkar det då om jag håller upp ett vitt papper 1 meter framför kameran för att få "rätt" vitbalans, eller bör jag hitta något en bit bort att zooma in på som är vitt?

/Jocce

Jocce skrev:
Hm, men om jag skall fota t.ex. en vy, det vill säga ganska mycket grejer som finns en bra bit bort, funkar det då om jag håller upp ett vitt papper 1 meter framför kameran för att få "rätt" vitbalans, eller bör jag hitta något en bit bort att zooma in på som är vitt?

/Jocce
Så noga är det inte! :)

Är du ute, har du förvisso olika färgtemperatur på ljuset som kommer från solen, och det indirekta ljuset - jag antar det är det du fiskar efter? Dvs olika varma ljus på olika ställen vid samma tillfälle.

Knepet är med dessa bilder, är att du VILL ha färgstick. Hur kul är den knallblå gryningshimmelen som vit? Hur kul är den varmröda solnedgången som vit? Du får då bäst resultat om du väljer en av kamerans standardfärgtemeraturer.

Undantaget kan t ex vara om du vill fota en brud i grynings/skymmningsljus, och du verkligen vill ha brudens skrud helt vit - men då färgkalibrerar du naturligtvis mot hennes klänning.

Färgstick är ofta något man vill ha (sa han provokativt).

kuisma skrev:
Vad har du för belägg för detta? Canon (manualen) säger helt entydigt att det skall vara vitt.

Har inga belägg mer än att det funkar och är vida omskrivit på forum som fotosidan.

Neutralgrått är färglöst och funkar därför bra att balansera mot. Dessutom blir ju en vit yta gra när man fotograferar av den. Det står ju ngenstans i manualen att man ska exponera den rätt. Anledningen att grått ska vara bättre är att den inte lika lätt blir påverkad av små ljuskällor som en vit yta. Det blir ett säkrare resultat.

Egentligen är vitt och grått samma färg - bara olika nyanser.

froderberg skrev:
Har inga belägg mer än att det funkar och är vida omskrivit på forum som fotosidan.

Neutralgrått är färglöst och funkar därför bra att balansera mot. Dessutom blir ju en vit yta gra när man fotograferar av den. Det står ju ngenstans i manualen att man ska exponera den rätt. Anledningen att grått ska vara bättre är att den inte lika lätt blir påverkad av små ljuskällor som en vit yta. Det blir ett säkrare resultat.

Egentligen är vitt och grått samma färg - bara olika nyanser.
Oj, så många felslut i samma inlägg ...

- Att "det fungerar" är något helt annat än "vara bättre än".

- Att något är "vida omskrivet" betyder bara att (miss)uppfattningen är vida spriden, inte något om dess sanningshalt. Utan källkritik, eller här ens källa, gör det lika sant som "en miljon flugor kan inte ha fel, ät skit", "jorden är platt" eller att penicilin och alkohol inte skulle gå att mixa. Hoax kallas det.

- Att vitt och grått är samma färg men olika nyans, gäller också vitt och svart. Du kan inte vitbalansera mot svart (och se upp på övergångsstället!).

Nej, grått "blir inte påverkad av" (läs: reflekterar) ljus lika mycket som vitt - det är definitionen på att vara grå. Svart blir ännu mindre påverkat, faktum, helt svart blir inte påverkat alls - bäst att vitbalansera mot? Fel.

Nackdelen att vitbalansera mot grått, är att kameran måste extrapolera det vita från det, vilket tappar (försummbart) i nogranhet. Fördelen att vitbalanseta mot grått, är att man minskar risken att man vitbalanserar mot en överexponerad bild.

Vitbalansera mot vitt, men se till att bilden inte är överexponerad.

Är inte det rätt självklart?

Och snälla, sprid inte hoax och andra rykten utan att tillämpa lite källkritik på dem först. Det florerar redan så mycket sådant på nätet, och desinformation är sämre än ingen information alls.

Tack.

Har du mer kunskap i frågan än mig så är jag taksam för att den kunskapen kommer fram. men din tron är otrevlig och det kan vi alla klara oss utan.

froderberg skrev:
Har du mer kunskap i frågan än mig så är jag taksam för att den kunskapen kommer fram. men din tron är otrevlig och det kan vi alla klara oss utan.
Säg mig, hur ska jag veta att det inte är du som har bättre kunskap än jag i ämnet, när du inte underbygger dina påståenden? Att komma och påstå att här Canon har fel när de dokumenterar sin produkt, tycker jag är ganska järvt gjort, och i och med det antog jag du hade belägg för det. Det var därför jag frågade.

Gjorde jag fel i det?

kuisma skrev:
Säg mig, hur ska jag veta att det inte är du som har bättre kunskap än jag i ämnet, när du inte underbygger dina påståenden? Att komma och påstå att här Canon har fel när de dokumenterar sin produkt, tycker jag är ganska järvt gjort, och i och med det antog jag du hade belägg för det. Det var därför jag frågade.

Gjorde jag fel i det?

Du gjorde givetvis inget fel i att ange det du anser som rätt. Så ska det ju funka.

Men du behöver inte komma med löjliga oförskämdheter som "Utan källkritik, eller här ens källa, gör det lika sant som "en miljon flugor kan inte ha fel, ät skit", "jorden är platt" eller att penicilin och alkohol inte skulle gå att mixa." Det är inte trevlig och helt onödigt.

Om du läser mina inlägg igen så kan du säkert se att jag inte tvärsäkert påstår att grått ska vara bättre. Dessutom anger jag fotosidan som källa.

Jag brukar ha rätt bra på fötterna när jag skriver om fototeknik, men denna gång kanske jag hade fel, och då är jag taksam att få reda på det.

/magnus

froderberg skrev:
Du gjorde givetvis inget fel i att ange det du anser som rätt. Så ska det ju funka.

Men du behöver inte komma med löjliga oförskämdheter som "Utan källkritik, eller här ens källa, gör det lika sant som "en miljon flugor kan inte ha fel, ät skit", "jorden är platt" eller att penicilin och alkohol inte skulle gå att mixa." Det är inte trevlig och helt onödigt.

Om du läser mina inlägg igen så kan du säkert se att jag inte tvärsäkert påstår att grått ska vara bättre. Dessutom anger jag fotosidan som källa.

Jag brukar ha rätt bra på fötterna när jag skriver om fototeknik, men denna gång kanske jag hade fel, och då är jag taksam att få reda på det.

/magnus

Ok, jag köper att min övertydlighet med exemplen kan upplevt som ett personangrepp jämtemot dig, men det speglar det jag upplever som oförskämdheten från din sida med att sprida hoax.

Dessutom är jag inte alls säker på att du har fel i sakfrågan.

kuisma skrev:
men det speglar det jag upplever som oförskämdheten från din sida med att sprida hoax.

Dessutom är jag inte alls säker på att du har fel i sakfrågan.

Det gäller ju att man är medveten om att det är hoax, oftast kan jag väl se igenom dem. Men jag visste som sagt inte om att det var ett hoax. Jag hoppas att folk ser när jag uttalar mig tvärsäkert och när jag lägger in en viss försiktighet, som i detta fall.

Nu tycker jag att vi klarat ut detta. Jag är nöjd med din ursäkt.

Men, jag förstår fortfarande inte varför Magnus råd skulle vara felaktigt utan skulle spontant ge samma råd själv. Speciellt som ett Kodakgråkort är en av få ytor som har en dokumenterad spektral reflektivitet. Varför skulle man inte kunna vitbalansera på svart dessutom? Källor?

Den vanliga exponeringsmätaren i en analog kamera mätar mot en sk 18 graders grå färg - därav fenomenet att snö blir underexponerat osv. Mig veterligen sä gäller inte detta när det gäller vitbalans eftersom detta inte gäller exponeringen utan snarare färgtempen. Var jag kommer ifrån så är det två olika saker. Därav tror jag att denna "vilda diskussion" bygger på en rad missuppfattningar.

Konfucius säger: Vitbalans skall alltid mätas mot vitt.

Håller med stoltz här. Om det varit bättre att vitbalansera mot grått borde det rimligen stått i kamerornas instruktionsmanualer eftersom kameratillvekarna troligtvis vill att användarna ska få så bra resultat som möjligt. Dessutom är de vitbalanskort som man använder till digitala filmkameror vita. Även det borde ha en rimlig anledning!

Känns som man blandar ihop vitbalans och exponering här...eller?

/Joakim

Vill bara tillägga en sak till:

Konfucius säger: Ta bilden i RAW-format, så kan du vitbalansera i efterhand, min unge paddawan.

stoltz skrev:
Vill bara tillägga en sak till:

Konfucius säger: Ta bilden i RAW-format, så kan du vitbalansera i efterhand, min unge paddawan.
Fast Konfucius behöver fortfarande en referens att vitbalansera mot, oberoende om Konfucius nu behagar fota i RAW, JPEG eller kilskrift.

ANNONS