Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill nog påstå att det är bättre att mäta mot en neutralgrå yta, eftersom den är mer lik den miljö som vi fotograferar av.
Det viktiga är dock att den yta man använder till att kalibrera mot är neutral, med neutral menas att det inte finns något färgstick i ytan.
RGB har samma värde, eller att a* och b* är noll i värde i färgrymden L*a*b* (även kallad CIELab)

Ett "vitt" kopieringspapper är sällan vitt i vår bemärkelse när vi kalibrerar.

Gör ett experiment med att samla ihop 5-6 olika papperssorter som du anser vara vita, det ska givetvis var olika leverantörer av papperena men samma ytvikt.
Lägg sedan upp dom jämter varandra och se om dom är lika!

Tilläggas bör, för att eleminera ljus eller annan påverkan av papperts yta från baksidan bör man ha ungefär minst 250 gram/m2 som man tittar/fotografera mot.
går bra med flera lager papper. 3 st. kopieringspapper motsvarar 240 gr/m2

Vita papper innehåller ofta optiska vitmedel för att vi ska uppfatta papperet som vitare, hur denna vithet upplevs är starkt beroende av i vilken belysning man betraktar / fotograferar papperet.
Kulörta,gråa papper har inte optiskt vitmedel i sig..

Senast ändrad:
Jag håller nog med Hasse ovan.
En bra förklaring till att bara vita papper näms i manualen är säkert att om man tar en användare som inte känner till gråkort och mer avancerad fototeknik skulle bli konfunderad om man använde begrepp som gråkort och färgneutralitet.

Jag tycker förövrigt att det är fel att se sin manual som en bibel i fototeknik. Då finns det mycket bättre böcker som behandlar detta.

Visst måste man vitbalansera i efterhand, men man kan göra det mot en godtycklig (vit) punkt i bilden.

Sedan finns det många olika sorters papper i vår herres hage, men fortfarande så vitbalanserar man mot vitt. Vitbalansera i efterhand mot en grå yta respektive en vit (går att göra i photoshop eller olika program för RAW-bearbetning). Mig veterligen blir inte resultatet alltid så naturligt när man gör detta mot en grå yta (som vitbalanseringen INTE är kalibrerad för).

Därför fungerar inte en neutralgrå yta eftersom detta skulle ställa till det för alla vinterbilder, eller alla bilder med en svart bakgrund, men detta har med exponeringen att göra. Men jag tror fortfarande att folk i denna diskussion har blandat ihop färgbalans och exponering, som av naturliga skäl inte är samma sak. Färgtemperaturen (som vitbalanseringen hanterar) kan inte bygga på neutralgrått, eftersom detta inte är den mest naturliga färgtemperaturen. Om det nu finns någon neutralgrå färgtemperatur. :)

Alternativ till problemet med olika papperssorter är att göra som man gör i videovärlden - En vitt diffus plastbit framför linsen som man vitbalanserar mot (en schysst bouncer fungerar nog). Nu bör vi inte ha en diskussion om polymerplaster är bättre än oljebaserade plaster! :) Tycker inte att det har med ämnet att göra.

Märkligt att det blivit sådan vild diskussion kring det här - För mig har vitbalansen aldrig upplevts som ett större problem. Men det kan ju vara bra att diskutera det, så att man får det svart på vitt! :)

Hemskt ledsen för spetsningen, det är sent och tröttheten vässar sarksamerna.

Konfucius hävdar fortfarande att vitbalansering görs mot vitt, därav namnet. Upplysningens väg är oftast snårig och konfliktsfylld, grasshopper..

Senast ändrad:
Om man vitbalanserar i efterhand i Capture One så heter det "gray balance" i några versioner och "white balance" i andra. :)

Capture One är min mening är den bästa RAW-konverteraren på marknaden.

Jag tror dock att vitbalans handlar om att justeras reflektansen från objektet, referenskortet, vad som görs är att man justerar nivåerna på X,Y samt Z så att man får en korrekt balans som ger en vit yta i det ljuset som exponerigen gjordes.
Det benämns ju även som vitbalans viket inte är samma sak som vithet.

Off topic.
När man mäter färg med en spektrofotometer eller colorimeter får man först X,Y,Z sedan beräknas x,y,z oh sedan kan respektive förgrymnd beräknas.

Man mäter i de flesta fall ljuset som reflekteras, men det beror också på vilken färgteori man kommer ifrån.

Här finns några enklare förklaringar på vad vitbalans är. Efter att jag har skummat igenom dom, snabbt och ganska slarvigt, så kan jag fortfarande inte hitta något som skulle tala för teorin kring det berömda "neutralgrå"-valet.

Första länken

Andra länken - Där finns svar på frågan om när man behöver göra om vitbalanseringen.

Tredje länken som har bra exempel på blandat ljus.

Konfucius säger: Är det vita egentligen vitt, eller är det bara en fråga om vitbalansering?

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Vill bara tillägga en sak till:

Konfucius säger: Ta bilden i RAW-format, så kan du vitbalansera i efterhand, min unge paddawan.

Då får man ju först konstatera att man skulle köpt ett 2GB kort istället för 512 MB. Men man kanske lär sig WB så småningom. Tills dess för man kanske köra RAW. Dock lyckas jag inte öppna bilderna i det medföljande PS Elements. Är det inte meningen?

thomazl skrev:
Dock lyckas jag inte öppna bilderna i det medföljande PS Elements. Är det inte meningen?
Nej, Elements kan inte öppna rawfiler utom möjligen med pluginen Camera Raw (om den funkar i Elements) som kostar extra.

Att Canon skriver i handboken att det ska vara en vit yta är trolien det att alla vet vad vitt är och det finns gott om vita ytor att tillgå.

Ljuskänslighet och färgbalans

Ljuskänslighet och färgbalans

Man har en enklare digitalkamera
(inget raw format)

Man fotograferar innomhus i glödlamps ljus.

I jämförelse med dagsljus innehåller
glödlampsljus mer rött och mindre blått.

Om man nu väljer att färgbalansera för glödlampsljus så måste
kameran antingen räkna upp det blå eller räkna ner det röda.

Om man räknar ned det röda borde den effektiva ljuskänsligheten
minska (skulle ungefär motsvara att man använder ett conv filter när man använder dagljusfilm i glödbelysning)

Om man räknar upp det blå skulle man kanske få mer brus i det blå?

Någon som vet hur det görs.

(jag tycker det på min digital kompakt ser ut som man sänker det röda men inte tar hänsyn till den minskning i ljuskänslighet det ger, alltså
i glödljus med dagsljusbalansering får man korrekt exponering men för röda bilder, med glödljusbalansering "rätt" färger men underexponerat)

Kameran utgår ifrån gröna kanalen och anpassar blå och röd kanal för att passa den. Även i ett riktigt blått dagsljus har den blå kanalen svårt att komma upp i samma känslighet som den gröna.

Tror det beror på energi och ljusmängd och hur sensorn känner av ljuset... Borde i alla fall inte ha något med interpoleringen att göra. För övrigt är det just eftersom den gröna kanalen är viktigast man (i de allra flesta digitalkameror) har valt att låta hälften av sensornerna känna av grönt ljus och en fjärdedel blått resp. rött.

RolandM skrev:
Att Canon skriver i handboken att det ska vara en vit yta är trolien det att alla vet vad vitt är och det finns gott om vita ytor att tillgå.
Vad är vitt?
toapapperet, dagstidningen, kopieringspapper, snö, papperet i en bok, i ett månadsmagasin?

Begreppet vit är ett nog så vitt begrepp med lika många svar som olika personer man frågar.

Faktum är att har du ett gråkort eller vitkort i bilden så går det att vitbalansera mot vilket som helst.

Dock vet jag att kameror gärna använder vitkort, antagligen för att dessa har högre reflektans. Det är samma sak med min E-10.

Samtidigt är det också lättare att hitta mer vita saker än perfekt medelgrå när man är ute och inte råkar ha ett vitkort i fickan.

Men att manuellt ange att denna punkt är vit. RGB 255.255.255 eller att denna punkt är grå. 128.128.128, spelar ingen roll, du får en god avvikelse på vilka kanaler som avviker vilket som.

Gråkortet(18% reklektans)har det användningsområdet att kamerans ljusmätare är kalibrerad för att ge en exponering som motsvarar gråkortet reflektans. Vet att det finns gråkort som är gråa på ena sidan och vita på ena sidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto