Annons

Elak diaprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Jag har läst ett par inlägg där folk får fullständigt totalspader vid tanken på att visa en diabild i projektor. Då en av anledningarna till att jag gillar dia är att kunna blåsa upp bilderna över en hel vägg med hjälp av en dylik tingest undrar jag kort och gott: Vad gör projektorn med bilderna?

Den drar igenom en massa ljus genom dom och utsätter dom för värme. Men inte undra

Vad är det för inlägg, aldrig sett tror jag.
Det är ju faktiskt en av de största tjusningarna med diafilm.

Någon skulle göra kopior av projektorvisade dior och fick något problem, minns ej vad men jag har för mig att det hade med värme i kombination med plasten i ramarna att göra. Jag hittar bara inte inlägget.

Scanna diat (eller kör helt digitalt) och använd tex en data/video-projektor istället. Dom är skarpa nog nuförtiden och med DLP får man bra kontrast. Det är såå mycket lättare att kunna använda sitt trådlösa tangentbord och trådlösa mus för att välja och visa bilderna som ligger centralt lagrade på en server.

Nu har jag väl hädat...

Lättare och lättare, jag har sett folk kuckla i timmar med att få en projektor på måndagshumör att ingå äktenskap med en dator med konstnärstemprament.
Själv är jag ready för allt med en reservlampa i bröstfickan.
Men jag vet fortfarande inte om projektorn eventuellt sabbar bilderna på något vis.

Jorek skrev:
Lättare och lättare, jag har sett folk kuckla i timmar med att få en projektor på måndagshumör att ingå äktenskap med en dator med konstnärstemprament.
Själv är jag ready för allt med en reservlampa i bröstfickan.
Men jag vet fortfarande inte om projektorn eventuellt sabbar bilderna på något vis.

Hehe, jo det där brukar vara ett stort nöje att se presentatören slåss med den lånade projektorn. Det brukar lösa sig på 15 sekunder (om dom ber om hjälp) med att ställa ner skärmupplösningen till 1024x768 och trycka Fn-F7 eller motsvarande om det är en laptop.

Fast det är nog lite bättre färg med riktig diaprojektor. Förrutom känslan då.

Tillägg: Om man ska hålla sig till ämnet: Hur ska man lagra bilder? Jo mörkt och svalt. Hur är miljön i en diaprojektor? Det är VÄLDIGT ljust och VÄLDIGT varmt. Man får väl visa bilderna lite snabbt :)

Senast ändrad:
ANNONS