Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Precis och huvuddelen av kritiken bör ju läggas där. Det är ju det som förvirrar till stor del.woofes skrev:
Självklart tycker jag dock att han borde skriva vilka bilder som är äkta och vilka som inte är det.
/Andreas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis och huvuddelen av kritiken bör ju läggas där. Det är ju det som förvirrar till stor del.woofes skrev:
Självklart tycker jag dock att han borde skriva vilka bilder som är äkta och vilka som inte är det.
/Andreas
Anders Östberg skrev:
Niclas, ta inte åt dig för mycket...
Niclasfoto skrev:
...
Tror inte vi är så oeniga som det kan tyckas,,
Mvh Niclas
Anders Östberg skrev:
Niclas, ta inte åt dig för mycket...
Det är inte helt enkelt med bildkritik, jag tycker det beror lite på vad syftet med bilden är, och vad skaparen menar att bilden är. Jag håller med de som säger att ett montage är OK så länge man inte marknadsför det som en "riktig" bild, det blir då konst istället för naturfoto enligt den "skandinaviska" mer strikta modellen. Om man sedan gillar "konstverket" som montaget då blir hamnar tycker jag mer i tycke och smak hörnet, och det är där det blir svårt att ha någon direkt åsikt annan än den personliga.
EDIT: Det hann in ett par svar imellan...
jkene skrev:
Tror det är en kulturskillnad. Jag tror att för jänkarna gäller generellt att man inte bryr sig så mycket om hur bilden har skapats, så länge den är en "trovärdig representation av något som skulle kunna ha hänt". För oss är det oftast viktigare att bilden visar vad som verkligen hände.
Anders Östberg skrev:
Tror du har rätt.
(Med risk för att få på skallen): Jag tror också att i Sverige räcker det inte ens med att visa verkligheten, det krävs också att bilden tagits "på rätt sätt" och av rätt person för att den ska vara riktigt accepterad. Naturfoto är kraftigt förknippat med att också leva upp till någon sorts ideal om att vara en naturmänniska. Det är bättre att ta en bild i gröna kläder än i röda. Det är bättre att få en bild på ren tur än med hjälp av åtling. Det är bättre att paddla enmanskajak i ishavet än att ta en fartygstur till valarna. Man ska helst slita lite ont för sin fotografi. Om målet är bilden så tycker jag hela den inställningen är rätt tramsig.
julgus skrev:
trist med bilder där man nästan direkt ifrågasätter vad man ser.... han måste blivit fartblind... den direkta frågan efter att ha sett en fejkad örnbild är ju vad som är riktigt på alla andra bilder....
Anders Östberg skrev:
Är det inte på sätt och vis lite tråkigt att inte kunna se en bild som ett barn kan, utan att analysera allting? Förmodligen är det en "miljöskada", en fotograf kan inte bara uppleva bilden för vad den ger mer känslomässigt, liksom en musiker inte kan lyssna på en melodi utan att analysera sitt eget instruments stämma. Ibland avundas jag dom som "inget vet" utan bara kan låta sig hänföras.
Detta inte alls sagt som något sorts försvar för manipulation.