Annons

En prisvärt vidvinkelobjektiv till d90

Produkter
(logga in för att koppla)

resfotograf

Medlem
Tjena

En amatör på systemkamera som precis införskaffat mig en D90 med 18-105mm objekt. Vill gärna ha tips på en prisvärt vidvinkel anpassad för inomhus och bygg fotografier? Någon med bra tips?

Sigma 10-20 är en ofta föreslagen kompromiss mellan lågt pris och bra optisk kvalitet.

Per.

PS Du tycker inte att 18mm räcker, alltså? Eller är det bildkvalitet som fattas din 18-105?

Jag är fortfarande amatör så jag har inte skaffat in mycket kunskaper ännu. Vill kanske inte lägga pengar på sigma 10-20 och det nu är så likt 18-105. Jag ser att det finns två olika objekt med 10-20. Någon skillnad där? eller bör jag satsa på 12-24?

Jag är fortfarande amatör så jag har inte skaffat in mycket kunskaper ännu. Vill kanske inte lägga pengar på sigma 10-20 och det nu är så likt 18-105. Jag ser att det finns två olika objekt med 10-20. Någon skillnad där? eller bör jag satsa på 12-24?

Här kan du läsa mer om objektiv:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm
en jämförelse mellan olika vidvinkelzoomar för Nikon:
http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm
Där saknas de senaste objektiven, men de finns på den första länken.

Eftersom 12-24 har några år på nacken så har de kommit ner i pris och kan nu fås för runt 5000. Troligen är 10-24 dyrare för att den är nyare.

Vill kanske inte lägga pengar på sigma 10-20 och det nu är så likt 18-105. Jag ser att det finns två olika objekt med 10-20. Någon skillnad där? eller bör jag satsa på 12-24?

Vilka likheter har 10-20 och 18-105...? De är objektiv med väldigt olika användningsområden.

Skillnaden mellan de två 10-20-objektiven är att det dyrare har möjlighet till större bländaröppning (F/3.5) än det billigare (F4-5.6).

Tänk också på att den inbyggda blixten inte funkar så bra för vidvinkeln (du får mörka partier i kanterna), så antingen måste man plåta utan blixt, eller så får man använda en extern blixt.

Jag har själv ett 10-20 F4-5.6 och är mycket nöjd med det. Vidvinkel är kul!

/Dag

ANNONS
Götaplatsens Foto