Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En prisvärt vidvinkelobjektiv till d90

Produkter
(logga in för att koppla)

resfotograf

Medlem
Tjena

En amatör på systemkamera som precis införskaffat mig en D90 med 18-105mm objekt. Vill gärna ha tips på en prisvärt vidvinkel anpassad för inomhus och bygg fotografier? Någon med bra tips?

Sigma 10-20 är en ofta föreslagen kompromiss mellan lågt pris och bra optisk kvalitet.

Per.

PS Du tycker inte att 18mm räcker, alltså? Eller är det bildkvalitet som fattas din 18-105?

Jag är fortfarande amatör så jag har inte skaffat in mycket kunskaper ännu. Vill kanske inte lägga pengar på sigma 10-20 och det nu är så likt 18-105. Jag ser att det finns två olika objekt med 10-20. Någon skillnad där? eller bör jag satsa på 12-24?

Jag är fortfarande amatör så jag har inte skaffat in mycket kunskaper ännu. Vill kanske inte lägga pengar på sigma 10-20 och det nu är så likt 18-105. Jag ser att det finns två olika objekt med 10-20. Någon skillnad där? eller bör jag satsa på 12-24?

Här kan du läsa mer om objektiv:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm
en jämförelse mellan olika vidvinkelzoomar för Nikon:
http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm
Där saknas de senaste objektiven, men de finns på den första länken.

Eftersom 12-24 har några år på nacken så har de kommit ner i pris och kan nu fås för runt 5000. Troligen är 10-24 dyrare för att den är nyare.

Vill kanske inte lägga pengar på sigma 10-20 och det nu är så likt 18-105. Jag ser att det finns två olika objekt med 10-20. Någon skillnad där? eller bör jag satsa på 12-24?

Vilka likheter har 10-20 och 18-105...? De är objektiv med väldigt olika användningsområden.

Skillnaden mellan de två 10-20-objektiven är att det dyrare har möjlighet till större bländaröppning (F/3.5) än det billigare (F4-5.6).

Tänk också på att den inbyggda blixten inte funkar så bra för vidvinkeln (du får mörka partier i kanterna), så antingen måste man plåta utan blixt, eller så får man använda en extern blixt.

Jag har själv ett 10-20 F4-5.6 och är mycket nöjd med det. Vidvinkel är kul!

/Dag

ANNONS
Götaplatsens Foto