Annons

Enklare vidvinkelobjektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Axon

Medlem
Hej alla!

Skulle vara kul att komplementera med ett vidvinkelobjektiv till min D90.

Ekonomin är lite begränsad och undrar därför om något vet om det finns någon modellbeteckning hos t.ex. Tamron, Sigma eller Samyang (eller vad det heter) man kan hålla koll efter?

Har ingen aning vad jag ska leta efter :)

Stort tack på förhand.

Hej!

Det gick fort! =D

Jag har ett zoom på 18-105 som följde med - och ett fast som heter 50mm 1:1.8 D.
Obs! Kan inte så mycket om detta tyvärr - är glad amatör.

Finns det kanske ett vanligare och mer normalt vidvinkelvärde?

Då har du ju två användbara objektiv. Det billigaste alternativet till vidvinkel om du fotograferar statiska motiv som tex landskap är att ta flera bilder sida vid sida med din zoom på 18 mm och sedan sätta ihop (sticha) dessa i ett panoramaprogram (kanske följde ett sådant med din kamera på CD:n?). Resultatet blir inte alls dumt, men kräver ju lite arbete vid datorn och lite eftertanke vid fotograferingen. Annars är väl ett Sigma 10-20 4,0-5,6 ett bra alternativ, kanske begagnat? Behöver du ljusstyrka finns Samyang 14/2,8, men manuell fokus. Inte jättevidvinkligt, men bra ljusstyrka till bra pris.

...ta flera bilder sida vid sida med din zoom på 18 mm och sedan sätta ihop (sticha) dessa i ett panoramaprogram (kanske följde ett sådant med din kamera på CD:n?). Resultatet blir inte alls dumt, men kräver ju lite arbete vid datorn och lite eftertanke vid fotograferingen. Annars är väl ett Sigma 10-20 4,0-5,6 ett bra alternativ, kanske begagnat? Behöver du ljusstyrka finns Samyang 14/2,8, men manuell fokus. Inte jättevidvinkligt, men bra ljusstyrka till bra pris.

Tack för tipsen, hittade objektivet till ganska bra pris på http://www.netonnet.se/art/foto/obj...vidvinkel/sigma-ex40-5610-20dcni/104085.5570/ - Toppen! Blir att spara lite pengar.

Ska titta lite efter program också, även om jag helst slipper att sitta framför datorn (har jobbat med IT i många år) =D

ANNONS
Götaplatsens Foto