Annons

Eos 1 DS vs 5 D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pall skrev:
Har till jobbet köpt en begagnad DS. Måste tyvärr säga att det känns gammal. Menysystemet är krångligt, bara att förstora en bild på displayen är ingen lek (dessutom är allt på engelska)! Seg visning av tagen bild och inligt mitt tycke relativt brusig även på 100 ASA om man jämför med dagens kameror. Plus är naturligtvis huset och AF. 5:an känns modernare med bättre bildkvalité, men är tätning och slitstyrkan i huset viktigast är DS i division 1..
Sannolikt skulle du uppleva även 1Ds mkII som gammal då huset är i det närmaste identiskt.

Menysystemet är inte krångligt, bara annorlunda. Och omfattande - det finns rejält med Custom-funktioner med vilka man kan ställa in i princip allt på kameran och skifta funktion på knappar och vred så att det passar ens arbetssätt.

Förstora bild är enkelt, tryck display och knappen med pilarna. Synd att du har problem med engelskan eftersom svenska mycket riktigt inte finns på 1Ds.

Att du tycker 1Ds är brusig på iso 100 verkar lite extremt - men ditt företag behöver kanske exceptionellt hög bildkvalitet? Bilden nedan visar det jag skrev innan - det tycks skilja ca 1 steg i luminansbrus mellan 1Ds och 5D. 1Ds på iso 100 tycks ge ungefär samma brus som 5D på iso 200 (iso 400 på 5D ger klart mera brus).

Bilagor

• brus_1ds_vs_5d_fs.jpg
    brus_1ds_vs_5d_fs.jpg
    17.5 KB · Visningar: 992
BME skrev:
Hur är vertikalgreppet BG-E4 till 5D? Är det lika rangligt som BG-E2 på en 20D?

BG-E2 till 20D är ju definitivt inte 100% tycker jag, det går i alla fall inte att behålla greppet på kameran när man använder stativ. Inte om man förväntar sig ordentlig stabilitet i alla fall. Är 5D med BG-E4 mycket bättre? Om inte så tycker jag att det är ett stort minus gentemot 1Ds...

Även jag står i valet mellan en 1Ds MkII och en 5D. Jag har en 1Ds MkII beg på gång, uppskattar att det är en välbyggd kamera med integrerat höjdgrpp -stabilt!

Har tidigare 1DMkII och är nöjd med den men det är skillnad på 8 och 16 Mpix.
Tätare, mer tålig på plussidan
Tyngre och en nu gammal konstruktion som minus

Skillnad mellan 5D och 1Ds MkII är 12 resp 16 Mpix vad det nu betyder i förlängningen.

Stora skilnaden är priset men jag köper 1DsMkII för 42 lakan, lite använd 40,000 exp
5D får bli en ny

Vad är ditt råd?

Från 400iso och raw är det stor skillnad mellan kamerorna, det betyder inte att 1ds är dålig men ta samma bild med de båda kamerorna och räkna upp dem med samma raw program så ser man att tiden har gjort sitt
Mikael.

Jan: Sannolikt betyder inte skillnaden i antalet pixlar så mycket för bildkvaliteten. Det är ett större kliv att gå från 8 till 12 än från 12 till 16. Vid samma brus per pixel kommer dock brus att synas mindre med fler pixlar. Bildfilerna blir större med 1Ds mkII men lagringsmedia är inte så dyrt numera.

På dpreview kommenterar man hanteringen av brus på höga iso-tal, vilket tycks skilja mellan 5D och 1Ds mkII. De skriver att 5D tycks prioritera brusreducering medan 1Ds mkII prioriterar skärpa (vilken ju minskar med ökande brusreducering).

1Ds I&II har röstmemo vilket saknas på 5D.

1Ds I&II har bättre gaffling (bracketing) än 5D. 5D klarar bara 3 bilder medan 1Ds kan ta upp till 7, något som har betydelse om man använder HDR-(High Dynamic Range)funktionen i Photoshop för motiv med mycket stort kontrastomfång (7 bilder eller fler rekommenderas).

Å andra sidan får du en printknapp på 5D! ;-)

Jag tror du blir nöjd vilken kamera du än väljer. Köper du en 5D får du en hel del pengar över till objektiv (och batterigrepp) också.

Re: Re: Dynamiskt omfång

Taiga skrev:
Vid 2 tillfällen när jag fotade vid kusten,i fuktig luft och ca - 5, så kröp fukten in i displayen på ovansidan av kameran. Första gången försvann det av sig själv, men andra gången vandrade fukten in i kameran och den tvärdog. Vilket ledde till en dyr reparation och byte av elektronik.

L-G
www.taiganatura.com
Är det nån som vet om detta är vanligt?

niklasl skrev:
Jan: Sannolikt betyder inte skillnaden i antalet pixlar så mycket för bildkvaliteten. Det är ett större kliv att gå från 8 till 12 än från 12 till 16. Vid samma brus per pixel kommer dock brus att synas mindre med fler pixlar. Bildfilerna blir större med 1Ds mkII men lagringsmedia är inte så dyrt numera.

På dpreview kommenterar man hanteringen av brus på höga iso-tal, vilket tycks skilja mellan 5D och 1Ds mkII. De skriver att 5D tycks prioritera brusreducering medan 1Ds mkII prioriterar skärpa (vilken ju minskar med ökande brusreducering).

1Ds I&II har röstmemo vilket saknas på 5D.

1Ds I&II har bättre gaffling (bracketing) än 5D. 5D klarar bara 3 bilder medan 1Ds kan ta upp till 7, något som har betydelse om man använder HDR-(High Dynamic Range)funktionen i Photoshop för motiv med mycket stort kontrastomfång (7 bilder eller fler rekommenderas).

Å andra sidan får du en printknapp på 5D! ;-)

Jag tror du blir nöjd vilken kamera du än väljer. Köper du en 5D får du en hel del pengar över till objektiv (och batterigrepp) också.

Brus/skärpa spelar ingen roll om du fotograferar i raw med 1dsmk2 och 5d.

Mikael

niklasl skrev:
Sannolikt skulle du uppleva även 1Ds mkII som gammal då huset är i det närmaste identiskt.

Menysystemet är inte krångligt, bara annorlunda. Och omfattande - det finns rejält med Custom-funktioner med vilka man kan ställa in i princip allt på kameran och skifta funktion på knappar och vred så att det passar ens arbetssätt.

Förstora bild är enkelt, tryck display och knappen med pilarna. Synd att du har problem med engelskan eftersom svenska mycket riktigt inte finns på 1Ds.

Att du tycker 1Ds är brusig på iso 100 verkar lite extremt - men ditt företag behöver kanske exceptionellt hög bildkvalitet? Bilden nedan visar det jag skrev innan - det tycks skilja ca 1 steg i luminansbrus mellan 1Ds och 5D. 1Ds på iso 100 tycks ge ungefär samma brus som 5D på iso 200 (iso 400 på 5D ger klart mera brus).

Menysystemet är erkänt omodernt och fått mycket kritik, dock är det bättre och omarbetat till MK2. Att förstora en bild på displayen är omständigt. Det är som du beskriver; tryck på "display" och knappen med pilarna. Men för att gå runt i bilden och välja vilken del som ska förstoras måste man sedan trycka på "select" och vrida på bakre inmatningshjulet. En liten bild i hörnet med en grön rektangel talar om vilken del i bilden som förstoras (påminner om nikon). Släpp selectknappen och den delen förstoras. Där är kameran omodern och 5D/30D är smidigare i hanteringen. Att det endast finns engelska i menyn är inget stort problem men alla nyare Canonmodeller har svenska som tillval. Som jag skriver är huset bättre än 5D, möjligen något tungt. Till sist bruset, Det jag enkelt jämfört är bilder tagna i jpg och 100 ISO. Tycker mig se en skillnad där, inte stor men dock. Största skillnaden är givetvis från 400 ISO och uppåt, samt att man inte kan gå längre än 1250 vilket kan vara begränsande för en del. Nej sammantaget är kameran något segare och i en del avseenden omodernare. Fördelen är fortfarande husets robusthet, sökaren som visar 100 procent och dess AF.

FouFoto skrev:
Idag kom den via UPS!

Allt verkar ok.

Trivs framförallt med den stora sökaren...

PS. Priset blev nästan på kronan 22 tusen (med cashback) inkl. frakt.

/Thomas

Grattis och hoppas du blir nöjd med den!
Har skickat in min cashback för en vecka sedan,får se hur lång tid det tar...

skickade cashbacken rekommenderat för säkerhets skull...

BME skrev:
Hur är vertikalgreppet BG-E4 till 5D? Är det lika rangligt som BG-E2 på en 20D?

BG-E2 till 20D är ju definitivt inte 100% tycker jag, det går i alla fall inte att behålla greppet på kameran när man använder stativ. Inte om man förväntar sig ordentlig stabilitet i alla fall. Är 5D med BG-E4 mycket bättre? Om inte så tycker jag att det är ett stort minus gentemot 1Ds...
BG-E4 är mycket mjukt i bottenplattan. Känns som man kan knäcka den med tiden om man använder stativ. Vid framåtlutad kamera får man ställa in bilden lite för högt, dra åt kulleden så den inte riktigt låser och sedan knuffa ned kameran till rätt bildavsnitt... Annars sjunker kameran när man släpper den. Viss rörelsefrihet mellan huset och greppet med (gällde även boostern på EOS 1N).

När vi talar stativ kan man också nämna glappet i bajonetten. Om man låser en telelins på stativet kan huset röra sig lite runt linsen. Jag inbillar mig att detta borde bli bättre med ett tätat hus. Nån som har testat? Jag prövade lite med en 1Ds på Elmia och den var värre än min 5D, men den kan ju ha varit rejält sliten. Min gamla 1N var aningen bättre.

Vill lägga till två bildexempel kring mina synpunkter på att 1Ds är mer brusig på 100 ISO än nyare kameror. Hade inte tillgång till en 5D utan använde min 20D och jämförde med 1Ds som vi har på jobbet. Brännvidden är 37 mm och motsvarande ca 24 mm för 20D för att få samma bildutsnitt.
Bilden är beskuren till partiet under hakan. Bilden från 1Ds är varmare i tonen, bilderna är tagna med JPG från kameran.

Bilagor

• 20d.jpg
    20d.jpg
    53.9 KB · Visningar: 406
Japp..så är det.. men kolla skillnaderna i övrigt mellan bilderna från de olika kamerorna... I det hänseendet så håller 1Ds väldigt bra fortfarande.

När sänks priset =)

Kommer förmodligen inte ha råd att köpa en 5d förrän till slutet av sommaren/hösten kanske. Är det möjligt att priset har sänkts tills dess?

Jag såg att den på B&H i USA ligger på $2899 ($2599 med cashback). Dvs ca 21300:- jag har för mig att den kostade betydligt mer bara för ett litet tag sen, men jag kan ha fel.

Har du koll på sånt Jesper?

Senast ändrad:
Backfocus

kanske inte rätta stället att fråga men ändå.
Canon RCC i Göteborg justerade min Mark II för backfocus, den var bra i början efter justeringen men nu tycker jag att den börjar att ge oskarpa bilder igen, vad är egentligen backfocus, detta problem som många råkat ut för är troligen ett problem på digitala kameror kan inte påminna mig om att detta var vanligt på de gamla analoga kamerorna eller hur.
Kan någon ge ett svar på vad felet ligger, snälla hänvisa inte till någon engelskspråkig sida då många tekniska ord kan vara svårtolkade.

Re: Backfocus

kameraroffe skrev:
....Snipp..... vad är egentligen backfocus, detta problem som många råkat ut för är troligen ett problem på digitala kameror kan inte påminna mig om att detta var vanligt på de gamla analoga kamerorna eller hur.....snipp...
Det betyder att kameran ställer in fokus lite fel. Ställer in skärpan lite bakom där den borde vara. Felet kan vara att man inte använder sin autofokus rätt eller att kameran är feljusterad.

Själv får jag bakfokus när jag ställer in skärpan manuellt på eos 5D... Det har jag testat genom att sätta kamera på stativ och jämföra vad som blir skarpt i sökaren (både före och efter att bilden tagits) med vad som är skarpt på bilden.

Den här sortens tester var mycket besvärligare innan kamerorna blev digitala: ta ut filmen utan att rubba kameran - skicka filmen till framkallning utan att rubba kameran under tiden, sedan hade man kunnat jämföra. Har aldrig hört talas om någon som gjort detta...

ANNONS
Götaplatsens Foto