Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 1 DS vs 5 D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag väntar också på en 5a. Kommer i nästa vecka. Ska bli kul att fota fullframe. Gillar panorama och då kommer de extra pixlarna hjälpa till. Brusnivåerna var en annan viktig faktor jämfört med 1Ds. Att faktiskt kunna använda 3200 med ok resultat är fantastiskt.

Ska spendera sommaren i Chicago. Kommer bli mycket foto då :)

A

BME skrev:
Hur är vertikalgreppet BG-E4 till 5D? Är det lika rangligt som BG-E2 på en 20D?

Jag har fått min 5D med bg och är fullkomligt lyrisk... ;)
Batterigreppet är väldigt stadigt och känns inte rangligt eller trist på nåt sätt, men däremot ligger det inte riktigt lika najs i handen som BG-E3 (till 350D). Jag kommer dock överleva det ;)

//Liza

Jag är skeptisk till löstagbara batterigrepp. Gillade inte alls det jag hade till min 10D. Nu har jag vant mig att ha höjdavtryckare och det är väldigt användbart vid macro eftersom jag alltid kör på frihand. Blir stabilare.
Kul att höra att bg till 5D är bättre. Har köpt till ett så det ska bli intressant att testa.

Jag längtar efter min nya kamera!!!

A

Taiga skrev:
Canon 1 DS vs 5 D, tacksam för alla synpunkter, för, nackdelar , brus, af, mm ? Ska jag köpa en beg Canon 1 DS eller en ny 5 D ?

Mvh
L-G

Hej L-G

Hur gick det med kamera köpet, nöjd och annat?

MVH

Omar Brännström

Jerkan skrev:
Tja..håller inte med riktigt!
visst har du rätt i att 1ds är en proffskamera och fortfarande levrerar kanonbilder. Den har dock ett antal år på nacken och det har hänt en del på digitalsidan sedan dess, bl a vad gäller bruset! Det är också svårt att bedömma brus på webben med småbilder..det märks först när man skriver ut i större storlekar.
Frågan det gäller här är vilken kamera som är ett bättre köp i dagsläget? En klart subjektiv fråga!
Tycker nog att 5d är ett bättre val med full garanti, bättre brus och lägre vikt. trots att 1ds är väderskyddad och har bättre af. skulle tro att de flesta 1ds som figurerar på marknaden också är aktuella för ett slutarbyte som innebär en merkostnad på ytterliggare ca:3000kr.
Visst kanske inte ett helt givet val....jag valde dock att satsa på 5:an...återstår att se om jag valde rätt;)
1Ds jämförs ofta med 5D numera av prisskäl, även om kamerorna tillhör olika segment. Det finns många skillnader till 1Ds:ens fördel men slutligen är det ju bildresultatet som räknas. Då kommer brusfrågan upp. På låga iso är detta inget problem öht. Skruvar man upp iso-talet får båda kamerorna mera brus. Tittar man på dpreviews diagram tycker jag att skillnaden verkar ligga på ca ett steg vad gäller luminansbrus, som ju är det viktiga, till 5D:s fördel.

Bilden nedan är tagen på iso 800. Det som är gjort är curves och skärpning (samt förminskning). Givetvis är ingen brusreducering applicerad.

Bilagor

• 060223_061219_1ds_iso800_fs.jpg
    060223_061219_1ds_iso800_fs.jpg
    56.1 KB · Visningar: 697
Nedan crop 100% (jag vet att många inte gillar den typen av förstoring men det är svårt att titta på bruset annars). Bilden är skärpt. ("Skon" med separat stortå kallas f ö chika-tabi och används ofta i Japan av bl a byggarbetare)

Bilagor

• 060223_061219_1ds_iso800_detalj_fs.jpg
    060223_061219_1ds_iso800_detalj_fs.jpg
    55.8 KB · Visningar: 853
Slutaren i 1Ds ska klara minst 150.000 exponeringar varför det sällan är aktuellt med slutarbyte annat än för proffskörda hus.

Re: Re: Eos 1 DS vs 5 D ?

Omar skrev:
Hej L-G

Hur gick det med kamera köpet, nöjd och annat?

MVH

Omar Brännström

Det vart varken en 1 DS eller 5 D. Jag proriterade snabb och exakt af, 8 bild/sek och framförallt ett tätat hus då jag haft en del problem med min 20 D vid kusten, så valet föll på en lätt beg 1 D mark 2, mycket nöjd !

Dynamiskt omfång

Vad är det för dynamsikt omfång på de här kamerorna (+Mark II:an)?

Lars-Göran: Hur har problemen med den "otätade" 20D:n yttrat sig?

Senast ändrad:
Re: Dynamiskt omfång

Merlin skrev:
Vad är det för dynamsikt omfång på de här kamerorna (+Mark II:an)?

Lars-Göran: Hur har problemen med den "otätade" 20D:n yttrat sig?

Vid 2 tillfällen när jag fotade vid kusten,i fuktig luft och ca - 5, så kröp fukten in i displayen på ovansidan av kameran. Första gången försvann det av sig själv, men andra gången vandrade fukten in i kameran och den tvärdog. Vilket ledde till en dyr reparation och byte av elektronik.

L-G
www.taiganatura.com

Re: Re: Dynamiskt omfång

Taiga skrev:
Vid 2 tillfällen när jag fotade vid kusten,i fuktig luft och ca - 5, så kröp fukten in i displayen på ovansidan av kameran. Första gången försvann det av sig själv, men andra gången vandrade fukten in i kameran och den tvärdog. Vilket ledde till en dyr reparation och byte av elektronik.

L-G
www.taiganatura.com
Ajdå, det låter inte bra... Den vädersitationen du beskriver är ju inte helt ovanlig. Kan 5d:n vara lika känslig tro?

Tack för länken Jesper.

Re: Re: Re: Dynamiskt omfång

Merlin skrev:
Ajdå, det låter inte bra... Den vädersitationen du beskriver är ju inte helt ovanlig. Kan 5d:n vara lika känslig tro?

Tack för länken Jesper.

Skulle tro att 5 D kan vara känslig för fukt också, men man kan ju hoppas att den är bättre, men den är ju inte tätad den heller. Det kan ju även ha varit nåt fel på just min 20 D också.Min reparation kostade 3300 kr med delar och arbete, inget kul faktiskt

L-G

Den avgörande skillnaden är väl att eos1:an är ett proffshus vilket innebär att det är tätat, har bättre reglage, handhavande och bör vara slitstarkare än eos5:an. Har svårt att tänka mej att någon ser skillnad på bilderna vid praktisk fotografering.

Blir lite som att fråga vilken som är bäst av eos1v hs och eos33.

Vad ligger en 1Ds på idag i beg-pris?

Sorry, står ju tidigare i denna tråd...!

Senast ändrad:
Har till jobbet köpt en begagnad DS. Måste tyvärr säga att det känns gammal. Menysystemet är krångligt, bara att förstora en bild på displayen är ingen lek (dessutom är allt på engelska)! Seg visning av tagen bild och inligt mitt tycke relativt brusig även på 100 ASA om man jämför med dagens kameror. Plus är naturligtvis huset och AF. 5:an känns modernare med bättre bildkvalité, men är tätning och slitstyrkan i huset viktigast är DS i division 1..

Pall skrev:
Har till jobbet köpt en begagnad DS. Måste tyvärr säga att det känns gammal. Menysystemet är krångligt, bara att förstora en bild på displayen är ingen lek (dessutom är allt på engelska)! Seg visning av tagen bild och inligt mitt tycke relativt brusig även på 100 ASA om man jämför med dagens kameror. Plus är naturligtvis huset och AF. 5:an känns modernare med bättre bildkvalité, men är tätning och slitstyrkan i huset viktigast är DS i division 1..
Jo, det är ju det som är dilemmat: att det alltid kommer att komma en kamera som är liite bättre... =) Men å andra sidan var väl Ds:en grymt bra när den kom? Och utvecklingen lär ju inte stanna med Mark II:an... om några år den också gammal. Men, men....

ANNONS
Götaplatsens Foto