Annons

Eos 1d MkII - Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Varför blir vissa av mina Raw foton "gryniga" ?? Har det hänt er ?? Var bla ute i natt och plåtade norrsken !! Andvände mitt Canon fisheye objektiv. Körde med Bulb.. ca 20-30 sek !! ISO 100 och 200 !!Körde med fjärrkontrollen ..

..och du har förstås exponerat rätt och inte dragit i kompensationsreglagen i RAW-konverteraren i efterhand?

Har du brusreduceringen inkopplad?

froderberg skrev:
Du får gärna visa bilderna. Men långa exponeringstider kan ge brus.

Ska se om jag fixar o lägga in ett foto här annars mailar jag över ett åt dej. Detta har hänt förut då jag har fotat i RAW med normal exponeringstid också !

Denna är ej grynig !! Hoppas ni ser skillnaden .. Bilderna är ju rätt mycke förminskade !!

Bilagor

• ej grynig.jpg
    ej grynig.jpg
    26.4 KB · Visningar: 425
froderberg skrev:
Du får gärna visa bilderna. Men långa exponeringstider kan ge brus.

Som Magnus redan sagt, ökar du exponeringstiden så ökar bruset, högre iso ger oxå mera brus.

Likaså ger högre temperatur mera brus. På vissa digitala bakstycken sker kylning med liten inbyggd fläkt eller liknande anordningar.

Janne H skrev:
Som Magnus redan sagt, ökar du exponeringstiden så ökar bruset, högre iso ger oxå mera brus.

Likaså ger högre temperatur mera brus. På vissa digitala bakstycken sker kylning med liten inbyggd fläkt eller liknande anordningar.

Så de kan uppstå brus ifall man tar många foton med långa exponeringar efter varandra då sensorn blir varm ?? Men detta har även hänt mej då jag plåtade ett bröllop i RAW då andvände jag blixt också. Som tur var det ingen viktig bild som blev grynig !! Och Iso var ju bara på 100 - 200 !!

Hur har du behandlat råfilerna? Jag undrar precis som Jeppe några inlägg upp om det kanske kan vara så att du lyft den ljusare bilden vid råkonverteringen. Eller använt något autoläge i konverteringen som lyft den åt dig.

jimh skrev:
Hur har du behandlat råfilerna? Jag undrar precis som Jeppe några inlägg upp om det kanske kan vara så att du lyft den ljusare bilden vid råkonverteringen. Eller använt något autoläge i konverteringen som lyft den åt dig.

Har ej behandlat dom !! Dom var så då ja satte i minneskortet i läsaren. Iofs så har ja ändrat om dom till Jpge !!

StudioG skrev:
Så de kan uppstå brus ifall man tar många foton med långa exponeringar efter varandra då sensorn blir varm ??

Japp :-(
Eller om du är ute länge i varmt väder...
lägger kameran i solen med baksidan upp...

Men största boven i dramat är utan tvekan höga iso och långa exponeringstider!

Janne H skrev:
Japp :-(
Eller om du är ute länge i varmt väder...
lägger kameran i solen med baksidan upp...

Men största boven i dramat är utan tvekan höga iso och långa exponeringstider!

Men natten då ja plåtade norrsken fans de varken sol eller värme ute :) Konstig då det bara var ett antal bilder som var gryniga .. Inte alla !!

StudioG skrev:
Men natten då ja plåtade norrsken fans de varken sol eller värme ute :) Konstig då det bara var ett antal bilder som var gryniga .. Inte alla !!

Ja det låter mycket mysko, kan det vara någe fel med kameran månne?
Har felet uppkommit på fler än ett minneskort?

Den brusiga/gryniga bilden är betydligt ljusare.
Har den längre exponeringstid eller har du lättat den i RAW-convertern?

Janne H skrev:
Ja det låter mycket mysko, kan det vara någe fel med kameran månne?
Har felet uppkommit på fler än ett minneskort?

Den brusiga/gryniga bilden är betydligt ljusare.
Har den längre exponeringstid eller har du lättat den i RAW-convertern?

Den gryniga är taget på ca 17 sek med ISO 160 den som ej är grynig är taget på ca 30 sek också med ISO 160 och alla är tagna med ett Extreme III 1Gb kort. Även bröllopsbilderna jag plåtade i somras. Där hade jag liknade grynigheter på några bilder även fast jag använde blixt utomhus !!

ursäkta men, varför skulle de INTE vara gryniga? Jag menar 30 sekunder är en lååååång tid för censorns alla små pixlar att ändra tillstånd på. Detta är helt klart ett område där digitalt har det svårt då det digitala bruset är "fulare" än ett analogt brus. Jag tycker bilderna ser kanon ut för att vara fotade med så långa tider i sådant fattigt ljus!

Tror att du kommer bli nöjd när du får dem på papper, skärmen är HÅRD med att visa brus på ett trist sätt!

Lycka till!

// Lazze

StudioG skrev:
Den gryniga är taget på ca 17 sek med ISO 160 den som ej är grynig är taget på ca 30 sek också med ISO 160
Den gryniga är alltså exponerad ett steg mindre än den ogryniga men på bilden ser det snarare ut som om det skulle vara tvärtom. Den bild som skall vara rikligare exponerad är ju mycket mörkare.

I mina ögon verkar det som om du alltså underexponerat och sen lyft vid konverteringen, vilket är ett säkert recept för att få mycket brus.

Du säger att du inte lyft den. Men vad använder du då för programvara? Använder du t ex Camera Raw och har auto ikryssat så kan den mycket väl lyfta bilden automatiskt. Kryssa i så fall bort den rutan så får du en bättre bild av den exponering du gjort i kameran.

Ziden skrev:
ursäkta men, varför skulle de INTE vara gryniga? Jag menar 30 sekunder är en lååååång tid för censorns alla små pixlar att ändra tillstånd på. Detta är helt klart ett område där digitalt har det svårt då det digitala bruset är "fulare" än ett analogt brus. Jag tycker bilderna ser kanon ut för att vara fotade med så långa tider i sådant fattigt ljus!

Tror att du kommer bli nöjd när du får dem på papper, skärmen är HÅRD med att visa brus på ett trist sätt!

Lycka till!

// Lazze

Jo precis.. Men om du läser mina inlägg så ser du att jag även fått gryniga bilder fast jag fotat med bligt och korta vanliga exponeringar dagtid !!

StudioG skrev:
om du läser mina inlägg så ser du att jag även fått gryniga bilder fast jag fotat med bligt och korta vanliga exponeringar dagtid !!
Det indikerar verkligen att du lyfter dem vid konvertering. Berätta lite om hur ditt arbetsflöde med råfiler ser ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto