Annons

EOS 20D vs EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Har jämfört Canons 20D & 30D. Vad är egentligen skillnaden på en 20D & en 30D förutom display storleken. Jag finner dem i stort sett identiska. På pricerunner är till och med 30D:n billigare än 20D:n även fast den är, vad jag förstått, vassare??? Finns det någon förklaring eller är det bara knas.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/

Där ställs kamerorna mot varandra så det är bara att jämföra. Allt son i tabellen är grönmarkerat är förbättringar. Det är en hel del detaljer som skiljer.

Att priset är lägre på 30D kan bero på att den går att få tag på ny från fabrik och att det finns företag som vill sälja dem med liten vinstmarginal. De 20D som finns kvar är gamla lager. Av någon anledning vill de som håller på dem ha höga priser.

Tack för svaret Fredrik. I min bok är gammalt billigare nytt. Logistiskt sett blir ju 20D:n dyrare i längden för företaget i och med att den får ligga på hyllan och ta plats vilket kostar. För vem lägger mer pengar på en utgången äldre modell än en ny förbättrad.

Skillnaden är försumbar och det var löjligt av Canon att ge den ett nytt namn, 20Dn vore mer försvarbart.

Skillnaden är väl att 30D kommer att ge mer pengar tilbaka vid en eventuell försäljning idag, men nu lär inte 30D ge så mycket tillbaka nästa år eftersom nästa uppgradering lär bli rätt (Nikon) stor.

Men det är ju något man får räkna med som Canon ägare.

/kent.

Skillnaden är som sagt liten men är priset i stort sett detsamma skulle jag lätt välja 30D.
Det finns användbara skillnader förutom dom yttre såsom att ISO är ställbart i 1/3 steg i stället för hela.

Mer skillnader:

# Bättre RAW-buffert (11 bilder hos 30D jämfört med 6 hos 20D.....med 5 bps har du således bara en dryg sekund med "full fart" hos 20D)

# Slutaren klassad för 100.000 exponeringar hos 30D jämfört med 50.000 hos 20D (sen om det är någon skillnad rent tekniskt vet jag ej :)

# Spotmätning tillgänglig.

/Matti

Fabian, att priset på en 20d är dyrare har bara att göra med att när den lansersades så var den i ett segment där Canon var starka och hade en produkt som var mkt attraktiv. När nu 30D kommer så är konkurrensen starkare, D200 osv vilket gör att priset påverkas. Annars är skillnaden mkt lite4 mellan modellerna, jag gillar den lite större skärmen på 30'an...

Om du väntar lite så tror jag att det kommer att finnas riktigt bar affärer att göra på 20d som ligger på lager, jag vet att kameradoktorn har ett par liggande som man säkert kommer att kunna pruta på och gör en rikigt bra affär.

20d är trots allt en av de allra bästa kameror som gjorts om man tittar på pris-prestanda-stabilitet osv..

/ R

ANNONS
Götaplatsens Foto