Annons

Eos 300d - Eos 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Har jämfört tekn.specen på EOS 300D & EOS 10D.
Nog är skillnaden hårfin....förutom priset....
eller ??

För många är inte skillnaden värt mellanskillnaden i pengar. Men det handlar ju om behov (och färg mm ) :) Sök i forumet, det finns massor med trådar om detta!

/M

Med det "ryska hacket" till 300d så ska den låsa upp de funktioner som 10d har men inte 300d. Sen är ju frågan för dig om känslan i kameran är viktig. När jag köpte miin 300d så var ju 10d flera tusen kronor dyrare men nu är 10d nere på 10 000:- på www.dustin.se så idag hade jag kanske gjort ett annat val. Dock ska jag säga att jag är supernöjd med min 300d och saknar hittils inget, den är perfekt för mig.

Den stora skillnaden är i handhavande, skulle jag säga. Att jobba med exponeringskompensation, manuellt, och att ändra diverse inställningar etc är mycket smidigare med 10D. Dessutom är 10:an snäppet snabbare, om än långt ifrån snabb.

Kvalitetsmässigt respektive bildkvalitetsmässigt tror jag skillnaden är hårfin (även om 10:an _känns_ betydligt mer gedigen)

Ola H.
(som har en 10D och är glad att han inte köpte en 300)

Lars.

Låt plånboken vara med i ditt val !!
Om du har pengar så att det inte svider, köp 10D.
Om du ska ha den för att enbart fotografera med,
Dvs: inte visa kamerahuset, bara bilderna,
Köp 300D.
/ ThomK

Varför jag är lite sugen på att byta från min 300D till 10D är:

1, Byggkvalliten på 10D kan hjälpa när jag vandrar i fjällen och använder den på lite "ruffiga" ställen.

2, Möjligheten att ta fler bilder i följd kan vara bra vid sport (skidor, telemark, snowboard, motorsport av alla dess slag). Saknar detta lite men tyckte inte det var värt priset då jag köpte.

3, Erkänner...svart är snyggare.

/Ante

LEP41 skrev:
Har jämfört tekn.specen på EOS 300D & EOS 10D.
Nog är skillnaden hårfin....förutom priset....
eller ??
Du skojar...eller? 10D är en helt annan planet. Visst har den lika många pixlar som 300D men där slutar nästan likheterna. 10D är byggd som en Mercedes i jämförelse med 300D (Fiat). Nu när 10D är så billig är det nästan tjänstefel att inte köpa en.

Vem vill köra merca?-)

Nä skämt åsido - eftersom skillnaden i nypris mellan 10d och 300d nu är så mycket mindre än för ett år sen är det kanske inte så mycket som talar för 300d. Däremot kan det tänkas att man hittar 300d begagnad för 6-7 tusen, som gått några tusen exponeringar. Väldigt många begagnade 10d:n har gått betydligt fler exponeringar så sannolikheten för ett slutarbyte för 3000 kr (om det inte redan är gjort) kanske är lite större med en beggad 10d och kan vara en faktor att beakta i ekvationen...

/M

Senast ändrad:
Tillbehör

Tillbehör, Extern blixt, Fjärrutlösare, filter, objektiv för EOS300 skall passa även 300D. Gäller samma för EOS 10D ?

Fjärrutlösaren är samma till EOS 300D men inte till EOS 10D.Objektiven på en 300 funkar på både 300D och 10D och filterna sitter ju på objektiven och inte kamerahuset,så det säger sej ju självt...=)

Blixt vet jag däremot inte.Det beror på vilka modeller,alla som funkar på Canons SLR-kameror funkar inte på deras DSLR-kameror har jag för mej.

DSLR kräver EX blixtar, altså E-TTL. 10D klarar inte EF-s vilket 300D gör. I övrigt är det rätt lika.

Vill du använda blixtexponeringskompensation på en 300D krävs det att du antingen installerar det ryska "hacket", varpå garanti troligen försvinner, eller köper Canons 550EX blixt eller motsvarande från andra tillverkare. Detta gå det inte går att ställa in i huset med orginal-firmware.

Re: Re: Eos 300d - Eos 10d

Linmajon skrev:
Du skojar...eller? 10D är en helt annan planet. Visst har den lika många pixlar som 300D men där slutar nästan likheterna. 10D är byggd som en Mercedes i jämförelse med 300D (Fiat). Nu när 10D är så billig är det nästan tjänstefel att inte köpa en.

Eftersom jag har både en 300D och en Fiat, så kan jag bara råda dig att köpa 300D.

Jag anser att jag fått betydligt mer för pengarna i båda fallen...

Skillnad i handen är STor även om jag inte äger eller har ägt ngn av dem, bara kännt och testat..

Nog ser jag 10d som en kamera värt sitt högre pris.

/Niclas,

Tänk inte tanken att köpa 300D när priset på 10D idag ligger på 10000kr.
Jag köpte en 300D när dom kom men sålde den efter ca 1v och bytte till 10 det är inget jag ångrar idag 10D är tom bätter byggd än 20D som ligger mellan 300D och 10D i byggkvalitet men givetvis är än bättre kamera att fotografera med.

En som har testat alla tre kamerorna och 300D
är ingen hit när det gäller känslan i kameran.

// Håkan

Någon jämförde Fiat och Merca där var och en har sin personliga smak. Men här är det ju faktiskt frågan om att jämföra en Mercedes och en likvärdig Fiat. Eftersom Mercan då kostar nästan lika mycket är valet mycket enkelt. Italienarna kan göra fina bilar men då pratar vi inte Fiat, då snackar vi Ferrari.

H

ANNONS
Götaplatsens Foto