Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 30D, raw och Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon EOS 30D och har hittills fotat i jpg format men vill nu börja fota i raw. Försöker via manualer och forum fatta hur jag ska göra. Jag har Photoshop 7.0.

Kan naagon berätta för mig om jag behöver naagon speciell mjukvara för att konvertera raw filerna och hantera dem i PS 7.0? Om inte: hur ska jag göra?

Stort tack!

det känns väldigt främmande att adobe camera raw skulle kunna funka under photoshop 7, men jag är inte säker.

börja med den konverteraren som kom med kameran så länge. Du har ju alltid kvar filerna tills att du uppdaterat PS eller hittat din favoritkonverterare.

tiq skrev:
det känns väldigt främmande att adobe camera raw skulle kunna funka under photoshop 7, men jag är inte säker.

Jag funderade också på det. Men jag tycker ändå att det borde funka. Annars finns det en massa andra fristående program att köpa.

Canons Digital Photo Professional följer väl med 30D också antar jag. Där kan du konvertera raw till jpg eller kanske lämpligare till tiff om du vill jobba med bilderna i Photoshop också.

Se till att uppgradera DPP till version 2.2 om det är någon äldre version du fått med kameran.

KattaMånsson skrev:
Vore det smartare att uppdatera till PS CS2? Includerar CS2 raw konverterare?

Om det är smartare eller inte beror på hur du vill arbeta med bilderna, själv föredrar jag att jobba med Photoshop och Camera Raw så för mig hade det varit uppgradering som gällde.

Adobe Camera Raw ingår i Photoshop CS2, men det är en ny version av Photoshop på gång (mars-april) så det kan vara idé att vänta lite med uppgraderingen.

/Daniel

undrande

Jag är lite undrande angående varför så många inte använder, (eller vet om möjligheten) att använda, DPP. Färger och alla grundinställningar är anpassade till canons kameror och det är hur lätt som helst att få ett perfekt resultat. Har läst här på FS om hur andra konverterare ibland ger missvisande färger. När du gjort grundinställningarna i DPP kan du antingen konvertera och spara ner din bild eller helt enkelt öppna den direkt i Photoshop (skicka över den med ett musklick)för att där fortsätta med traditionell bildbehandling om du vill det. Jag ser inte många anledningar till att skaffa någon annan råkonverterare.

Re: undrande

Tonyeagle skrev:
Jag är lite undrande angående varför så många inte använder, (eller vet om möjligheten) att använda, DPP.
Det är nog inte så vanligt att så pass bra program följer med kameror och många förutsätter nog att det måste vara dåligt eftersom det är "gratis".
När du gjort grundinställningarna i DPP kan du antingen konvertera och spara ner din bild eller helt enkelt öppna den direkt i Photoshop (skicka över den med ett musklick)för att där fortsätta med traditionell bildbehandling om du vill det.
Ja det tänkte jag inte på att nämna eftersom jag bara kör PS Element och då funkar det inte från verktygsmenyn. Men nu upptäckte jag att det funkar med Elements (och förmodligen vilket annat bildbehandlingsprogram som helst) också om man använder batch-körning.

ANNONS
Götaplatsens Foto