Annons

Ersättare till D7200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har en D7100 (snarlik D7200) och en D7500. En viktig skillnad för mig som har stora händer är att till D7500 finns inget original vertikalgrepp/batterigrepp - kontakterna under huset saknas alltså. Det finns piratgrepp med avtryck men det måste kopplas in med USB vilket sticker ut, så jag kör utan avtryck på greppet.

D7500 har ett "djupare" grepp, nu har jag alltså lämnat vertikalgreppet och syftar på det vanliga man håller i. Mycket bekvämare om man har stora händer (>10).
 

Micke_O

Aktiv medlem
Det har jag visserligen inte. Men det är sällan jag har stativet med mig. En kort slutartid och AFC är det jag använder mest.
Prova att inte använda AF-C utom just på rörliga motiv. Kör AF-S istället, det ger iaf mig betydligt bättre resultat när kameran inte hela tiden är beredd på rörelse.

När jag väl använder AF-C på rörliga motiv kör jag alltid med EN, låst AF-punkt. Är inte vidare imponerad av resultatet när man låter kameran hitta och gruppera själv.
 

HåG

Aktiv medlem
Det går att justera focus på d7500 och troligen även på d7200,
Finns i manualen hur man gör men även video på youtube.
Man justerar varje objektiv för sig om jag förstått rätt.

Ett test man kan göra, ställ upp en kontrastrik pryl några meter bort och sen lägger man ett måttband lutande 45 grader från dig brevid objektet.
När man tar bilden så kan man sedan på fotot se om fokus ligger rätt (skalan på måtbandet är i fokus förem brevid eller bakom objektet). Kräver stativ och att man gör proceduren några gånger för att utesluta fel. Ja och bra ljus förståss.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Det går att justera focus på d7500 och troligen även på d7200,
Finns i manualen hur man gör men även video på youtube.
Man justerar varje objektiv för sig om jag förstått rätt.

Ett test man kan göra, ställ upp en kontrastrik pryl några meter bort och sen lägger man ett måttband lutande 45 grader från dig brevid objektet.
När man tar bilden så kan man sedan på fotot se om fokus ligger rätt (skalan på måtbandet är i fokus förem brevid eller bakom objektet). Kräver stativ och att man gör proceduren några gånger för att utesluta fel. Ja och bra ljus förståss.
Justering av focus kan göras i D7500 för enskilda objektiv och sparas i kameran men det fungerar endast med Nikon-objektiv, inte tredjepartsobj..
 
Senast ändrad:

Pickadollen

Aktiv medlem
Prova att inte använda AF-C utom just på rörliga motiv. Kör AF-S istället, det ger iaf mig betydligt bättre resultat när kameran inte hela tiden är beredd på rörelse.

När jag väl använder AF-C på rörliga motiv kör jag alltid med EN, låst AF-punkt. Är inte vidare imponerad av resultatet när man låter kameran hitta och gruppera själv.
Använder man back-button focus är AFC det enda rimliga alternativet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du tänker alltså på FF som Z5/6?
Det sägs ju att spegellösas största fördel är att fokus alltid blir rätt.
(Sen om kameran är tillräckligt snabb för att sätta fokusen beror ju lite på hur den används. Men det är en annan sak.)
Själv är jag alltid irriterad när jag missat fokus på ögonen och därför är jag sugen på en Z7II.
Men min gamla D800 tuffar på. Displayen reparerad. Originalbatteri sen 2013.
 

HåG

Aktiv medlem
Justering av focus kan göras i D7500 för enskilda objektiv och sparas i kameran men det fungerar endast med Nikon-objektiv, inte tredjepartsobj..
Jag har dock gjort det på ett Tamron 70-200/2,8 men det är möjligt att det finns olika sätt att justera fokus på objektivet.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag behöver en ny kamera. Den naturliga ersättaren till en Nikon D7200 är ju D7500, men den är i dagsläget flera år gammal som modell och har dessutom sämre upplösning än D7200. (Även om upplösningen inte är allt)

Vad rekommenderar ni för runt 10 000kr för ett hus? Begagnat är inte aktuellt eftersom jag redan har gått på den minan.
kan en Z50 plus adapter vara ett alternativ? Jag gillar ögonfokusfunktionen samt att huset är mindre och lättare, men jag vet inte hur stort allt blir med adaptern som jag måste ha för att fortsätta använda mina objektiv.

Fullformat kan även vara ett alternativ. Men då är det inte så litet och smidigt längre. D750 kostar runt 13000 och känns som mer kamera för pengarna än en D7500. Men då börjar det bli dyrt, i alla fall för min budget.

Objektiven jag har är:
Sigma 17-50/2,8
Nikon 35/1,8
Sigma 105/2,8 macro
Tamron 70-200/2,8
Samyang 14/2,8
Z50 eller begagnat Z6 (fullformat), jag skulle inte satsa på DSLR idag.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Sigmas ART-gluggar går ju att kalibrera med deras USB-dock. Ganska tålamodsprövande men väl värt det. 18-35f/1,8 och 50-100f/1,8 är helt galet skarpa.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför? Jag använder alltid back-button focus eftersom jag i stort sett alltid riktar om efter fokusering. AF-C är ju enbart avsett för rörliga motiv. Annars finns ju AF-A som kan ändra till AF-C vid behov.
Det gör ingen skillnad i AF-S eftersom kameran ändå slutar försöka fokusera när den anser sig ha hittat fokus, givet att man fortsätter hålla ned avtryckaren halvvägs. Sedan går det att komponera om även utan typisk "BBF" om man använder knappen som AF-L istället för AF-On.

(AF-A finns inte på alla modeller, t ex D500 som varit uppe i tråden.)

Sigmas ART-gluggar går ju att kalibrera med deras USB-dock. Ganska tålamodsprövande men väl värt det. 18-35f/1,8 och 50-100f/1,8 är helt galet skarpa.
Sigmas "Global Vision" är det, så Art, Contemporary och Sport. Även en hög Tamron går det att göra med, vilket väl är de som har design som G2-objektiven med silverringen nära bajonetten. Dessa går även att uppdatera mjukvaran i själv om tillverkaren släppt någon, men det hjälper inte på andra äldre modeller...
 

Micke_O

Aktiv medlem
Det gör ingen skillnad i AF-S eftersom kameran ändå slutar försöka fokusera när den anser sig ha hittat fokus, givet att man fortsätter hålla ned avtryckaren halvvägs. Sedan går det att komponera om även utan typisk "BBF" om man använder knappen som AF-L istället för AF-On.

(AF-A finns inte på alla modeller, t ex D500 som varit uppe i tråden.)




Sigmas "Global Vision" är det, så Art, Contemporary och Sport. Även en hög Tamron går det att göra med, vilket väl är de som har design som G2-objektiven med silverringen nära bajonetten. Dessa går även att uppdatera mjukvaran i själv om tillverkaren släppt någon, men det hjälper inte på andra äldre modeller...
Jo, det gör skillnad även om det i teorin inte ska göra det. Jag har provat att ha mina på AF-C konstant men får fler suddiga bilder än när jag använder AF-S.

Nu gällde AF-A-förslaget att försöka hjälpa till med TS AF-problem - inte någon av alla de kameror som föreslagits i tråden.

Javisst ja, glömde C och S -gluggarna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jodå, men du läste uppenbarligen inte vad jag skrev. Lägre hitrate med AF-C än AF-S på stationära motiv.
Håller med om det, så var det med alla mina D7xxx, men av någon anledning så är det inte så med D500, jag kan inte se någon skillnad så jag har den i princip alltid i AF-C, även för stationära
 
ANNONS