Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättare till D7200?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag behöver en ny kamera. Den naturliga ersättaren till en Nikon D7200 är ju D7500, men den är i dagsläget flera år gammal som modell och har dessutom sämre upplösning än D7200. (Även om upplösningen inte är allt)

Vad rekommenderar ni för runt 10 000kr för ett hus? Begagnat är inte aktuellt eftersom jag redan har gått på den minan.
kan en Z50 plus adapter vara ett alternativ? Jag gillar ögonfokusfunktionen samt att huset är mindre och lättare, men jag vet inte hur stort allt blir med adaptern som jag måste ha för att fortsätta använda mina objektiv.

Fullformat kan även vara ett alternativ. Men då är det inte så litet och smidigt längre. D750 kostar runt 13000 och känns som mer kamera för pengarna än en D7500. Men då börjar det bli dyrt, i alla fall för min budget.

Objektiven jag har är:
Sigma 17-50/2,8
Nikon 35/1,8
Sigma 105/2,8 macro
Tamron 70-200/2,8
Samyang 14/2,8
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Även om du skriver att du inte vill köpa begagnat skulle jag verkligen tipsa om en D500 som du kan hitta för under 10 000 kr begagnad. Den finns även för dryga 12 000 kr ny på internationella sidor. Jag har köpt och sålt många kameror och ingen har någonsin strulat, men det är klart att man kan ha otur. Se till att den har ett lågt antal exponeringar gjorda och att den ser hel och ren ut så borde det inte vara några bekymmer. Det är verkligen en toppenkamera. Lycka till i jakten och hoppas du blir nöjd med det du slutligen bestämmer dig för!
 

Ventures

Aktiv medlem
Du har väl redan svarat på frågan. Vad får man för max 10.000 som är bättre än D7200 som inte är begagnad? Kolla hos fotohandlaren.

Själv skulle jag satsa på en begagnad D500 om jag ville fortsätta i Dx-formatet.
Jag har bara köpt begagnade kamerahus, vilket ger mest kamera för pengarna.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tror att D7500 är den nyaste APS-C kameran från Nikon och D500 är något äldre.
Nu tror jag inte ålder spelar någon roll då det inte finns något nyare än dessa och jag gissar att det inte kommer någon ersättare till dem på länge.
D500 och D7500 har samma sensor men D500 har bättre AF samt tar fler bilder per sekund.
Jag köpte en D7500 gör ett år sedan dels för jag tyckte D500 var för dyr och dels för jag inte trodde spegellöst var tillräckligt bra för mina behov (sport),
Hade det varit idag kanske jag hade tittat än mer på D500 just pga att den har bättre af ich snabbare seriebildstagning.
Skall erkänna att jag gärna hade köpt en FF kamera för att få kortare skärpedjup men så djupa fickor hade jag inte.

Behöver du snabb seriebildstagning och bästa af köp D500
Annars är D7500 ett utmärkt val.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Hej,
Jag sitter i samma sits som du. Har en D7200 som jag ett tag funderat på att byta ut. Men det enda jag skulle kunna tänka mig att byta till om jag ska fortsätta med Nikon APS-C är just D500. För AF och seriebildtagning. Men då blir det beg. Och jag är som du skeptisk, men framför allt pga åldern. Men jag har också en D810. Kan varmt rekommendera en beg sådan. Jag har lagt D500 på is, klarar mig så länge med D7200, som är en utmärkt kamera, och D810. Jag har även Fujifilm X100F och XT-30, med några objektiv. Har börjat fundera på att skippa Nikon APS-C och bara för Nikon FX och Fuji APS-C. Fantastiska bilder direkt ur kameran!
Mvh
Mikael
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Även om du skriver att du inte vill köpa begagnat skulle jag verkligen tipsa om en D500 som du kan hitta för under 10 000 kr begagnad. Den finns även för dryga 12 000 kr ny på internationella sidor. Jag har köpt och sålt många kameror och ingen har någonsin strulat, men det är klart att man kan ha otur. Se till att den har ett lågt antal exponeringar gjorda och att den ser hel och ren ut så borde det inte vara några bekymmer. Det är verkligen en toppenkamera. Lycka till i jakten och hoppas du blir nöjd med det du slutligen bestämmer dig för!
Tack för tips, men då köper jag hellre en ny D750 i Sverige för 13 000.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det något fel på din D7200? är det inget fel så känner jag ingen vinst i att byta till en D7500. Vill du har det bästa i bps och AF så är det D500 som gäller men är över budget. D750 är ju bra men även den över budget. Z50 verkar ha bra ISO egenskaper för att vara en APS-C så visst kan en sådan fungera med adapter, dock är jag tveksam till om Sigma och Tamron fungerar, vissa gör det vissa inte. Har du en fotoaffär i närheten så kan du testa. Tex mitt Tamron 90/2,8 VC G1 beter sig konstigt på en Z6
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Hej,
Jag sitter i samma sits som du. Har en D7200 som jag ett tag funderat på att byta ut. Men det enda jag skulle kunna tänka mig att byta till om jag ska fortsätta med Nikon APS-C är just D500. För AF och seriebildtagning. Men då blir det beg. Och jag är som du skeptisk, men framför allt pga åldern. Men jag har också en D810. Kan varmt rekommendera en beg sådan. Jag har lagt D500 på is, klarar mig så länge med D7200, som är en utmärkt kamera, och D810. Jag har även Fujifilm X100F och XT-30, med några objektiv. Har börjat fundera på att skippa Nikon APS-C och bara för Nikon FX och Fuji APS-C. Fantastiska bilder direkt ur kameran!
Mvh
Mikael
Varför köpa en 500 om du har en 810? Jag antar att det är snabb AF och seriebildstagning som är orsakerna?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har inget behov av supersnabb seriebildstagning. Men jag vill ha en exakt AF. Och eventuellt en fullformat för kortare skärpedjup.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Är det något fel på din D7200? är det inget fel så känner jag ingen vinst i att byta till en D7500. Vill du har det bästa i bps och AF så är det D500 som gäller men är över budget. D750 är ju bra men även den över budget. Z50 verkar ha bra ISO egenskaper för att vara en APS-C så visst kan en sådan fungera med adapter, dock är jag tveksam till om Sigma och Tamron fungerar, vissa gör det vissa inte. Har du en fotoaffär i närheten så kan du testa. Tex mitt Tamron 90/2,8 VC G1 beter sig konstigt på en Z6
Jag har länge haft problem med AF. I 8 av 10 fall så missar den fokus, oberoende av vilket objektiv jag använder. Det spelar heller ingen roll om jag använder sökaren eller LW.
Huset har varit inne på service hos Nikon för ett år sedan men jag tycker inte att det blev någon större förbättring efter det.
Och nej. Det beror inte på skak- eller rörelseoskärpa.

nu är jag less på att få suddiga bilder. Så planen är att köpa ett nytt hus och sedan släppa lös all frustration med en slägga.
 
Senast ändrad:

Pickadollen

Aktiv medlem
Tack för tips, men då köper jag hellre en ny D750 i Sverige för 13 000.
Nikon D750 är en jättefin kamera den också. Av dina linser att döma så fotar du inte heller något där de extra mm. man får från cropsensor gör sig som bäst. Däremot får du vara beredd på att ett par av linserna inte kommer göra sig bra på en fullformatskamera. Gissningsvis är både Sigmat 17-50mm och Nikon 35mm konstruerade för APS-C-formatet.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Varför köpa en 500 om du har en 810? Jag antar att det är snabb AF och seriebildstagning som är orsakerna?
Exakt! Jag fotar mycket fågel, även flygande. D7200 med Sigma 150-600 funkar till det, men en D500 vore optimal. D810 är en underbar kamera att jobba med. Men den är inte helt lyckad till snabba rörliga motiv. För långsam serietagning och AF. Jag använder D810 till landskap, porträtt, etc., men inte gärna till snabbrörliga motiv. Men i optimal bildkvalitet så är den bäst av de jag har. Men faktum är att Fujifilm XT-30 inte ligger långt efter, i alla fall inte om man inte tänker beskära bilderna ordentligt.
 

Ventures

Aktiv medlem
[QUOTE="LinsLucas, post: 2290951, member:


nu är jag less på att få suddiga bilder. Så planen är att köpa ett nytt hus och sedan släppa lös all frustration med en slägga.
[/QUOTE]

Vilken fokusmetod använder du?
Kollar du att kameran har låst fokus innan du trycker av?
Du kan ju se vilken punkt kameran fokuserat på - om den hunnit låsa fokus.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Nikon D750 är en jättefin kamera den också. Av dina linser att döma så fotar du inte heller något där de extra mm. man får från cropsensor gör sig som bäst. Däremot får du vara beredd på att ett par av linserna inte kommer göra sig bra på en fullformatskamera. Gissningsvis är både Sigmat 17-50mm och Nikon 35mm konstruerade för APS-C-formatet.
Precis. Jag tänker att om jag säljer 17-50 och 35an så kan jag köpa ett fast 50mm för fullformat. Då borde jag ha så att jag klarar mig även om en zoom hade varit smidigare.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Vilken fokusmetod använder du?
Kollar du att kameran har låst fokus innan du trycker av?
Du kan ju se vilken punkt kameran fokuserat på - om den hunnit låsa fokus.
Jag har provat både AFS och AFC. Oftast kör jag med 5 punkter och placerar mittenpunkten där jag vill ha fokus. Kör jag AFC med 3D på rörliga motiv är det rena lotteriet var fokus hamnar.
först trodde jag att det rörde sig om rörelseoskärpa. Men en slutartid på 1/800 borde vara mer än tillräckligt för att få ett porträtt skarpt.
I kameran kan man ju se var man har placerat fokus, och det brukar ju stämma. Men när man kikar på bilden i datorn så är det som att man har druckit tre stycken 75or innan man granskar bilderna. Allt är suddigt.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Jag har provat både AFS och AFC. Oftast kör jag med 5 punkter och placerar mittenpunkten där jag vill ha fokus. Kör jag AFC med 3D på rörliga motiv är det rena lotteriet var fokus hamnar.
först trodde jag att det rörde sig om rörelseoskärpa. Men en slutartid på 1/800 borde vara mer än tillräckligt för att få ett porträtt skarpt.
I kameran kan man ju se var man har placerat fokus, och det brukar ju stämma. Men när man kikar på bilden i datorn så är det som att man har druckit tre stycken 75or innan man granskar bilderna. Allt är suddigt.
Har du testat med AFC och back-button focus? Jag förstår att du testat dig fram mycket men det vore ju synd att slå sönder en finfin kamera om det trots allt beror på ett handhavandefel.
 

Ventures

Aktiv medlem
Testat att eliminera felkällor genom att använda stativ ?
Då ska det bli skarpt i fokuspunkten (använd en punkt).
Testa med 35:an. De andra objektiven vet jag inte så mycket om. :)
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Testat att eliminera felkällor genom att använda stativ ?
Då ska det bli skarpt i fokuspunkten (använd en punkt).
Testa med 35:an. De andra objektiven vet jag inte så mycket om. :)
Det har jag visserligen inte. Men det är sällan jag har stativet med mig. En kort slutartid och AFC är det jag använder mest.
 
ANNONS