Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fagervall

Avslutat medlemskap
Hej

Om jag köper en kamera, och vill köpa ett objektiv till, vad skulle ni rekommendera för objektiv?
Kameran jag har i åtanke, är Nikon D800.
Har inget speciellt fotoområde, utan fotar ltie av varje.

Till det kamerahuset utifrån din kortfattade beskrivning så skulle jag rekommendera en normalzoom, antingen Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED, tycker du det är för dyrt så finns det nästan lika bra motsvarande objektiv från Sigma och Tamron som fått bra omdöme vid tester. Eller så kan den kanske den senaste versionen av Nikon AF-S 24-120/4G ED VR II vara ett alternativ, prismässigt i nivå med Sigma och Tamrons 24-70

jag hade nog valt nikons 24-120 f4 om du bara ska ha ett objektiv. du får mer zoom då och ett steg bländare är värd kompromissen med tanke på d800ans ljusegenskaper

Hej

Om jag köper en kamera, och vill köpa ett objektiv till, vad skulle ni rekommendera för objektiv?
Kameran jag har i åtanke, är Nikon D800.
Har inget speciellt fotoområde, utan fotar ltie av varje.

Med tanke på att du ska skaffa dig en så pass avancerad kamera som Nikon D800 så antar jag att du håller på att uppdatera kameraväskan, har du några andra objektiv, och i så fall vilka?
oavsett det så skulle jag satsa på ett 24-70 f2,8 märkesobjektiv i all ära men tamrons motsvarighet ska vara riktigt bra, och framförallt väldigt prisvärt!

Som du beskriver ditt fotograferande. Utan tvekan 24-70/2.8 förslagsvis från Nikon då får du service från samma ställe för kamerahuset. Dessutom skarpt och fint med snabb autofokus.

Ett annat alternativ skulle kunna vara ett fasta brännvidder som t.ex. 35/1.4 och 85/1.4, då klarar du svagt ljus lite bättre, men det blir ju inte så flexibelt som en zoom.

Håller med alla andra som rekommenderar Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED.

Nya "bästa" serien av Sigma är också bra men kostar inte så mycket mindre och troligtvis sämre "resale value" den dagen. Ett bra Nikon objektiv kan man med lite tur ha i några år och knappast förlora mycket pengar på. Visst är det dyrt i början, men till skillnad till kamerahuset så tappar det knappt i värde om du bara sköter det. En D800 kostar idag 20 000 kr och ett Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED ca. 14 000 kr. Om två år får du nog knappt 7 000 kr för en D800 i bra skick men troligtvis mer än 8 000 kr för ett Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED utan repor.

Tänk på att D800:an har så pass bra upplösning så du klarar mycket även om 70mm kanske känns lite lite. Jag har även Nikons 14-24mm och 70-200 - fantastiska och roliga objektiv helt klart - men de används kanske en tiodel av det 24-70:an kommer till skott.

Det kommer nog en D810 till lite dyrare pris inom kort enligt rykten. Men som det ser ut knappast värt extra pengarna utöver D800:an för de flesta.

ANNONS
Götaplatsens Foto