Annons

Ewa Marine info?

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Nån som har någon erfarenhet av att använda Ewa Marine undervattenspåsar ?

Funderar på en sån här men kanske en sån här för manuellt fokuserade objektiv(se längst ner på sidan) är mer funkis för action (jag kommer på mig själv med att allt oftare använda manuell fokusering pga att AF inte hänger med).

Jag har tänkt använda den över(!) ytan så ev tryck över kontrollerna kommer inte vara något problem (vilket det tydligen kan vara när man kommer ner ett par meter).

Eftersom jag tänkt använda den över ytan kommer jag väl inte behöva använda en sån där specialzoompryl ?

Jag köpte en av en kille här på sidan i somras, men har dock inte hunnit använda den ännu.

Även jag tänkte väl inte direkt dyka med den utan mest fotografera t.ex windsurfing,kajak, och liknande aktiviteter.

Om du har några frågor till en som iallafall har känt på den så kan du höra av dig.

Frågor? jovars

hur funkar det att vrida på allehanda rattar/spakar på huset?

fungerar fokusering/zoomning tillfredsställande?

finns det nåt viktigt jag kan ha missat efter att bara ha studerat den via webben?...

blir det bökigt att ha ett för litet hus i påsen (eller att inte använda blixt i modellen som har plats för det)? dvs blir det en massa extra slapp plast som är ivägen?

(Dagens tips: jag läste nånstans att man kan ha dambindor/tamponger olikn instoppade i påsen (in case of leakage) när inte silica-gelen räcker till... )

Jag använde en EwaMarine för min Nikon F5 och min DVkamera Sony PD-150 när jag paddlar kajak.
Det är svårt att komma åt knappar och inställningar. Påsen är stor och klumpig, inte helt lätt att använda, varken i eller ovan vatten.

Jag kan inte påstå att jag lyckats göra några extra skojiga bilder med dessa påsars hjälp.
(det kan ju bero på mig förstås...)

de måste typ specialbeställa Ewa Marine för stillbildskameror (mao blir det extra dyrt). Den danske leverantören (finns på deras hemsida) har grejer inne och man kan beställa via honom (fast då får man tänka på att vår svenska zloty gör att det blir >23% dyrare... )

:)

för tillfället har jag ingen...

efter helgen har jag antagligen en eos50 och/eller en eos600...

maila på erikhultman _ hotmail.com om du är intresserad av att sälja- jag kan vara spekulant ...

Tar upp en gammal tråd här...
Det har gått ett tag och någon kanske vet lite mer...
Jag tänkte ha en till min d2x dör att fota babysim.
Bra eller dålig idé?

Jag har en UAX-P och den fungerar fint. Inte helt lätt att justera med kameran i men den är ju betydligt billigare än ett hårt hus...

Rekommenderas.

A

Till babysim torde det vara en lysande ide´ med tanke på det (förhoppningsvis) ringa djupet och möjligheten att lyfta upp kameran över vattnet för att fixa lite med inställningarna. En del inställningar går att fixa genom plasten om inte trycket är för högt. Jag dyker med min EwaMarinepåse, vilket än så länge gått bra. Lite bilder finns på

http://www.pbase.com/borneobent/red_sea

mvh

Bent

Det såg ju riktigt bra ut du...
Ja, jag tänkte att det inte borde vara så noga att komma åt alla reglage eftersom det är inomhus och det går enkelt att kliva upp ur vattnet för att ändra inställningar och tanka över bilder till datorn.
Får bli en sådan då.
/Martin

För er som fotar undervattnet med Ewa-Marine påse, vad använder ni för objektiv?
Funderar på att skaffa mig en sådan påse och då kanske även köpa ett nytt objektiv för detta oxå..

ANNONS
Götaplatsens Foto