Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Exif information

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Vanligen så behöver mina bilder en mindre justering men så fort man ändrar det minsta lilla så försvinner det mesta av Exif-datan.

Hur gör Ni? Sparar Ni alltid originalet?

Jag har kikat lite på ett program som heter EXIF-reader. Det fungerar med att spara exif data som en textfil men det är lite böikigt.

http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/minisoft/exifread/english/

Finns det andra tips?

Vilket bildbehandlings program använder du? De flesta nya program klarar av att spara ner datan när du sparar bilden.

jag använder mäst photofiltre som är gratis och der kan man se EXIF info om man inte använder Neat Image men de är altid kopia från NI så det gör inget.

Nu är jag lite ute på tunn is men har inte Photoshop CS fullt stöd för både EXIF och IPTC?

Välkommen - då är vi två ;-)

Jag kan inte PS tillräckligt väl. Mina erfarenheter av PS är att korrigera mina bilder. Har letat runt bland menyerna men hittar inte någon funktion för att komma åt Exif-data och spara undan dem.

Minita skrev:
Välkommen - då är vi två ;-)

Jag kan inte PS tillräckligt väl. Mina erfarenheter av PS är att korrigera mina bilder. Har letat runt bland menyerna men hittar inte någon funktion för att komma åt Exif-data och spara undan dem.
har PS 6 och har inte hittad någom der man kan läsa EXIF men gratis programet photofiltre som är liknande och PS har en plugin så man kan se EXIF o histogram. fins på www.photofiltre.com
ps plugin för svenska oxå

Det är precis det som jag gör. Jag gör en justering och sparar därefter om filen. Vid denna procedur försvinner vissa data från Exif-filen. Inte allt men t.ex. vitbalans och iso.

Minita skrev:
Det är precis det som jag gör. Jag gör en justering och sparar därefter om filen. Vid denna procedur försvinner vissa data från Exif-filen. Inte allt men t.ex. vitbalans och iso.

Vilka ändringar i bilden gör du, å hur går du dem?

Har testat nu å ändrat alla inställningar under 'Image / Adjustments' samt å lägga dem som justeringslager. Inget av dem gjorde så att någon EXIF-info från min testbild försvann.

Vill man använda "Save for web" men få kvar EXIF så kan man välja "Edit in ImageReady" och spara bilden där, då följer EXIF-datat med( klicka på knappen Settings och kryssa i "Add EXIF Metadata (JPEG Only)" först).

OK.

Jag får testa någon annan dag. Lite sent just nu. Jag har dock fuskat till mig en annan lösning. Jag tankade ner ett gratisprogram som heter EXIFER.

http://www.exifer.friedemann.info/

Med hjälp av detta programmet så spar jag alla data som en fil. Ändrar bilden och lägger tillbaka alla data.

Lite extra jobb men tillsvidare helt OK.

När jag ändrar en .RAW fil, eller i mitt fall en .NEF fil i CS2 kan bilden sparas i .JPEG eller .DNG format. I .DNG får jag mina nya inställningar, även vitballans, men om jag avslutar det med "Done" (Engelsk CS2) skapas en ny fil typ .XMP som innehåller originalinställningarna och CS2 sparar även original .NEF filen som ändrad. Om jag skulle radera .XMP filen då kan inte återskapa originalet av kamera EXIF inställningarna. Avslutar jag ändringen men "Cancel" (efter att jag sparat som .JPG eller .DNG) ändras inte originalfilen.
Jag minns inte om CS (med Camera Raw 2.4 plug-ins) gör likadant, men testa gärna.
/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto