Advertisement

Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen här på FS som stött på problemet att EXIF data inte visas efter det att man brännt JPEG filerna till en CD med Nero 6.0 ???
I så fall hur löser man problemet ?

Jag har inga förslag, men har väldigt svårt förstå varför Nero skulle förstöra filen. Verkar ju verkligen inte smart.

Har du kollat om filen är exakt lika stor på CD:n som på hårddisken?

perhel skrev:
Ingen här på FS som stött på problemet att EXIF data inte visas efter det att man brännt JPEG filerna till en CD med Nero 6.0 ???
I så fall hur löser man problemet ?

Jag kollade mina back-up cd:n jag bränt med Nero och dom visar all Exif data.

Du har inte använt Save for Web som ju tar bort allt utom själva bildinformationen?

Kollade precis skivan kontra hårddisken och filerna är exakt lika stora...helsjukt !
Varför försvinner EXIF ?

perhel skrev:
Varför försvinner EXIF?
Men om filen är lika stor... jag hajar ju inget, men testa kopiera tillbaka filen till hårddisken där du har originalet och se om de beter sig olika. Testa även att ändra skrivskyddet på den tillbakakopierade filen.

perhel skrev:
Lasse...hur bränner du i Nero då för att behålla EXIF data ?

Ärligt talat är jag helt värdelös på de flesta datorprogram så jag har faktiskt ingen aning.

Antagligen har jag bränt på enklast möjliga vis.

Tyvärr kan jag inte förklara bättre än så då jag inte minns hur jag gjort.

mvh

Det är nog så att XP inte vill öppna filer på en CD lika gärna som på HD:n. Antingen går detta att ställa in. Men att öppna alla filder som muspekaren går över på en CD kommer bli slött.

Fattar jag det rätt..så menar du altså att dom egentligen finns på skivan men Xp kan inte visa det ?
Men varför visar den då EXIF från hårddiskfilen ?

att hitta en specifik fil på HD:n är många gånger snabbare än att hitta den på en CD.. och dessutom, om CD:n inte är uppvarvad så tar det flera sekunder innan du ens kan börja läsa från den, så ja, det finns på CD:n också, mem för att optimera lite så läser XP bara in det från snabbare media än CD.

Om du högerklickar på filen och väljer egenskaper finns massor med EXIF-info under någon flik som heter "Avancerat" eller nåt, kommer inte riktigt ihåg.

Fråga: Är det någon som vet om det finns något liknande smidigt sätt i Mac OS X att kolla EXIF? Just nu öppnar jag bilden i Photoshop och väljer "Filinformation" vilket känns jobbigt.

Det är inte så att ditt windows taggar mappen som en bildfilsmap på hårddisken men låter bli att tagga volymen som är CD'n som att den innehåller bildfiler.

Funktionen kommer du åt i explorer->view->Customize this folder (vet inte vad den heter på svenska dock).

Hmmm

Går det att dölja den infon?, har ingen lusta att skylta med tex vad jag har för dator o annan utrustning på nätet.

Många som får hembesök då banditer hittat infon på nätet, alternativt att man kan dölja sin identitet här på siten.

Eller att man får "falsk" registrera ett konto här, påhittat namn mm.

La upp en bild men såga att den visade "för" mycket onödig info så den togs bort direkt.

Du kan, om du har Photoshop, ta bort all EXIF-information ur bilden när du sparar. Använd "Spara för webben...".

Om du ändå har EXIF kvar i bilden när du laddar upp den på Fotosidan finns en val där du kryssar ur om EXIF-info ska visas. Dock finns EXIF kvar i bilden och det går med program som t.ex EXIFER att direkt kolla infon. Det går även att spara ner filen till datorn och kolla EXIF genom att t.ex i utforskaren högerklicka.

ANNONS
Götaplatsens Foto