Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Experment 20D-350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
någon Eos 20D-350D ägare som har provat att interpolera bilder från sin kamera i raw-formatet till 10-12 MP eller mera.
Skulle varit intressant att jämföra t,ex.
5D och 20D, bästa sättet att få bra resulttad är att interpolera i raw med bicubick har jag läst.

Varför skulle det vara intressant? Köper man 5D gör man det väl knappast främst för fler pixlar, eller? Att interpolera kan man förvisso göra ganska framgångsrikt för att göra större utskrifter) men det lär ju knappast vara ett alternativ till de som seriöst funderar på att skaffa en 5d eller annan FF kamera (med tillhörande hög upplösning).

Jag har testat att interpolera upp bilder till runt 24 megapixel med min 350D och skriva ut på 50x75cm utan några problem, med god kvalité.

Visst kan en 5D fånga mer detaljer, vilket kommer att synas om man förstorar tillräckligt mycket.

Jag skulle dock tro att du på utskrifter upp till A4 storlek inte skulle kunna se skillnad på vilken av kamerorna det är som tagit bilden.

ergu skrev:
Det jag använde var Crimsons Poster tjänst.

// Erik

Du behöver inte interpolera bilder tagna med en 350D om du inte beskurit mycket.Jag har beställt i det formatet från Colormailer och Fotolabo, och hos dem kan man se om storleken räcker till när man beställer via nätet. Jag interpolerade inte mina (en tagen med min Canon G6 och en annan med min 20d) och resultaten kan man definitivt inte klaga på.Har dock inte testat formatet 100*70 cm som vissa labb har.

/Sten

men har någon interpolerat i raw, ska vara bättre än att göra det i jpg har jag läst och går det i PS?

ANNONS