Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsmätning med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

HasseSve

Ny medlem
Jag har just skaffat mellanringar (PK-12 och PK-13) till min D80. Att inte AF fungarar vet jag men går det heller inte att använda kamerans exponeringsmätning? Alltså om jag manuellt ställer in bländaren på objektivet (50mm/1,8f) kan inte kameran då välja exponeringstid. Hur fixa exponeringsmätningen annars?

Jag har just skaffat mellanringar (PK-12 och PK-13) till min D80. Att inte AF fungarar vet jag men går det heller inte att använda kamerans exponeringsmätning? Alltså om jag manuellt ställer in bländaren på objektivet (50mm/1,8f) kan inte kameran då välja exponeringstid. Hur fixa exponeringsmätningen annars?

Kör M-läget och gissa, kolla histogrammet och justera. Gör om justeringen tills du är nöjd. Detta går rätt kvickt när man har övat litet. Du kan givetvis titta bara på bilden också , men jag känner mig säkrare när jag kollar histogrammet. Du kan ju alltid ta några bilder med exponeringsautomatiken inblandad (dvs utan mellanringar) om du vill se hur kameran tycker att histogrammet ska se ut.

Per.

D80 behöver ha kontakt med ett mikroprocessorförsett objektiv, annars stängs ljusmätaren av.

Nikon har av någon outgrundlig anledning inga mellanringar med genomföringar för de elektriska kontakterna. Men om du köper pirat, t ex Kenko, så kan du få fungerande ljusmätare (om du har ett AF-objektiv).

Så du får köra testskott och kolla högdagerblink och histogram.

ANNONS