Annons

Exportera bilder från Lightroom Classic CC

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej! Jag ska exporttera RAW-filer från Lightroom Classic CC och vill vara säker på att de blir så bra som möjligt. Jag tänkte skicka dem till Bestcanvas.se . Jag tänkte skicka dem antingen som Jpeg eller Tiff, beroede på vad ni anser bäst.

I exportrutan kan jag ställa in storlek, kvallitet och färgrymd. Jag såg att då jag tog tiff-filer så blev de större än Jpeg.

Så till min första fråga: blir det bättre kvallitet på bilder från Tiff-filer än från Jpeg? Lämpar sig Tiff bättre för utskrift än Jpeg?

Vilken färgrymd ska jag skriva ut i? Jag fotar i RAW, så då kan jag välja vad som är bäst!?

Själva storleken på bilden har jag valt till 75x50 cm (WxH) och resolutionen till 220 ppi. Det får visst vara mellan 180 till 480 ppi. Om jag väljer 480 ppi blir det mer information i bilden eller har det ingen betydelse!??

Tack på förhand
Christer
 

thommya

Aktiv medlem
Du hittar de flesta svaren på bestcanvas.se under FAQ frågor och svar

Vilken upplösning tagna med en digitalkamera är bäst lämpad för ett tryck på duk?

För att uppnå ett bra resultat, behöver vi en upplösning på minst 4 Megapixel. Med 2 Megapixel kan vi fortfarande erbjuder bra kvalitet på mindra format.
--------------------------------

Vilken upplösning behöver jag på filen?

Beställning av bilder med en upplösning under 75 DPI är inte att rekommendera. Därför kan vi tyvärr inte garantera utskriftskvaliteten av sådana bilder.
___________________

Vilket filformat är lämpligt för produktion?

Vi kan bara använda formatet "JPG" (även kallat JPEG) för produktion.
___________________

Thommy
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beror på

I vilken färgrymd du ska skriva ut i kan bara bestcanvas svara på. Står garanterat på deras hemsida (får vi hoppas om de är någorlunda seriösa). Kan de ta emot Adobe-rgb så välj det ifall du har en skärm som kan visa det och har ställt in arbetsfärgrymden till det så du kan se hur det ser ut. Upplösningen beror ju på vilken upplösning din bild har. Du får aldrig mer information än din originalupplösning ger. Men om du vill optimera så gör bilden du skickar iväg i minst 300 ppi och i rätt storlek och skärp bilden i 50 % betraktningsläge tills den ser bra ut och kryssa sedan i att de inte skall lägga på efterskärpning m.m. Har du inte dessa valen hos bestcanvas så är det nog bara att köra autoköret och hoppas på det bästa. Vill du ha bättre kontroll (om valen inte finns hos BC) så välj t.ex. Crimson.
Har du fotat i raw så spelar det ingen roll om du valt jpg (och sparat din behandlade bild i bästa jpg-läge). Oftast inte heller om du fotat i jpg och sparat din behandlade bild i bästa jgp-läge. (Lite mer känsligt om du gjort kraftiga behandlingar och ändrat kontrast, färger och ljus väldigt mycket.)
 

afe

Aktiv medlem
För utskrift på Canvas behövs inte 300 ppi (då materialet som sådant gör att man tappar upplösning). 150-200 ppi brukar vara fullt tillräckligt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Enklast o svara på är att det är printern som bestämmer hur stor färgrymd som kan skrivas ut.
Kan den bara skriva ut sRGB så finns det ingen anledning att exportera i en annan färgrymd.
Vilken färgrymd som gäller vet företaget som har printern.

storlek:
En digital bildfil har ingen storlek.
En fysisk bild har en storlek, ett mått.

Upplösning:
En digital bildfil är uppbyggd av pixlar.
Antalet pixlar är upplösningen.
Desto fler pixlar ger en större bildfil i byte räknat.
När vi sprider ut pixlarna på ett fysiskt papper så anges kvalitétsmåttet normalt i ppi, pixels per inch.
ppi är ett kvalitétsmått, inget annat.

Vad du sätter för ppital i LR är ganska ointressant.
Normalt så ger du printerföretaget de pixlar som bilden har och så är det klart.
Du behöver inte ange ngt ppivärde i LR. Ja det står alltid ett värde i ppirutan men det påverkar inget.
... såvida inte:
Du anger en fysiskt storlek samtidigt. Då räknar LR ut hur många pixlar filen skall få.
O det gör man i 2 fall.
1 Du vill skapa fler pixlar än bilden har o LR kommer nu att gissa fram nya pixlar. O det funkar till en viss gräns men frågan som är berättigad är: varför vill man göra det?
2 Man vill optimera bildfilernas storlek = göra dem mindre genom att ha färre pixlar i dem.

jpeg/tif.
jpeg kan presentera sRGB. Vill du ha en större färgrymd får du vända dig till tif..... eller jpeg2000.
Fast jag vet ingen som använder jpeg2000 ännu.
 

cristos

Aktiv medlem
Enklast o svara på är att det är printern som bestämmer hur stor färgrymd som kan skrivas ut.
Kan den bara skriva ut sRGB så finns det ingen anledning att exportera i en annan färgrymd.

Hej Erik! Om jag skulle ta min egen skrivare Canon iP4850.. den kan skriva ut i 9600x2400 Dpi och jag hittade en profil sRGB IEC6 1966-2.1 (se bif. bild). Är denna att föredra framför de andra?
De fyra sista profilerna fick jag fram genom att klicka i " Include Diplay Profiles".

Det du skrev om storlek på bilderna och hur man ändrar dessa var intressant ( Bild 2 Image Sizing). Vad händer om man ändrar i Megapixels och Percentage? Kan man ändra pixeltätheten med dessa också?

För övrigt så tackar jag för de svar jag fått.

// Christer
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dpi:
Är ett fysiskt mått skapat/bestämt av tillverkaren av printern.

Den har inget att göra med bildens upplösning.
Dpi är hur många punkter skrivaren sätter på materialet per ytenhet. Alltså ett mått på hur många punkter som kommer att representera varje pixel vid ett visst antal pixlar.

Om du skriver ut en bild på sidan av Queen Mary som är 300M lång så blir kanske varje pixel en ½ kvadratmeter. Och du får ett väldigt lågt ppi-värde.
Ser konstigt ut vid kaj men 2-300m bort ser bilden bra ut.

Men du kan fortfarande skriva ut den bilden i 300dpi. Det blir en j-a massa punkter på 300m.
Så dpi och ppi är inte samma sak.

Men båda är ett kvalitétsmått.

Lite historik:
300ppi, eller 360ppi är ett mått som kommer från tryckpressarnas värld.
Med 300ppi blir kvalitén väldigt bra på en armslängds avstånd för en människa.
Tryckpressarna innan 70-talet låg på 150lpi. För att kunna uppfylla samplingsteoremet så krävs då 300ppi av bilden. Gör man inte det o har otur så skriver tryckpressen ut mellanrummet mellan linjerna o bilden blir svart.
Vid 70-talet byttes de flesta tryckpressar ut till 175lpi.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller profiler så är jag inte jätteinsatt. Jag äger ingen printer.
Men profilen översätter väl bildinformationen till bläckinformation.
Fel profil = fel färger o svärta.
Rätt profil = rätt färger o svärta.

Vilken färgrymd som är möjlig bestäms av det bläck man har.
Man kan tex inte få rödare än vad printern kan ge. Det är omöjligt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Precis som Anders tidigare skrev så är Canvas ett grovt material o kräver pga av det inte lika hög ppi.
Det syns helt enkelt inte ngn skillnad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du menar LRs värden för:
Filstorlek:
LR kommer max tillåta detta värde som du matat in i filstorlek.
Printar du EN bild är det helt ointressant att begränsa filstorleken.
Skall du däremot skicka 200 bilder till ngn så kan filstorlekar bli intressant eller om tävlingsregler begränsar filstorlekar.
Normalt sett ett ganska ointressant värde att använda.

%:
Det LR gör är att minska antalet tillåtna nyanser av färger.
Det görs i en algoritm som utgår ifrån hur våra ögon uppfattar färger.
Också ganska ointressant värde tills:
1 du vill inte att andra skall ha ALL information så att du kan bevisa att du har originalet.
2 Du vill ha mindre bildfiler.

Om du sätter värdet till 80% eller uppåt är inget du kommer att märka av.
Under 60%.... kanske märks, kanske inte.
För hemmaprinting - helt ointressant värde att använda.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att begränsa filer gör jag nästa bara i pixeldimension.
Normalt sett för att jag skall optimera filen för en viss användning.

Tex FB=1024 pixlar bred
eller TVn som är 4K för att bilderna skall laddas snabbare när man bläddrar.

Printning... aldrig
Jo när jag gjorde en bok med 400 bilder o behövde mindre filstorlekar.
 

cristos

Aktiv medlem
Tack Erik.. och ni andra! Det här var mycket att ta in så jag får läsa ordentligt och se om jag förstår det hela rätt, annars får jag återkomma.

Tack ska ni ha!!

// Christer
 

janc

Aktiv medlem
Detta med utskrifter är inte helt enkelt jag skulle rekommendera att du skaffar någon bok i digital bildbehandling där detta säkert behandlas rätt utförligt.

Nu vet jag inget om denna tjänst men de jag använt brukar ge en tydlig varning om du försöker använda en uppladdad fil till ett format den inte är lämplig för. Kolla om du inte kan få beställa en provbild för att få en känsla för hur väl din skärm stämmer överens med vad dom kommer att leverera. Vissa erbjuder detta gratis.
 

cristos

Aktiv medlem
Hej!

Det gick bra om jag höll mig till Jpeg-filer, då kunde jag ladda upp bilder til Bestcanvas.se. Det var bara det att på ett annat ställe stod det att jag kunde använda Tiff också.

Så jag tänkte att större filer.. innehåller mer information om bilden och alltså bättre resultat.

Men det behöver väl inte vara på det viset har jag förstått.

// Christer
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej! Jag ska exporttera RAW-filer från Lightroom Classic CC och vill vara säker på att de blir så bra som möjligt. Jag tänkte skicka dem till Bestcanvas.se . Jag tänkte skicka dem antingen som Jpeg eller Tiff, beroede på vad ni anser bäst.

I exportrutan kan jag ställa in storlek, kvallitet och färgrymd. Jag såg att då jag tog tiff-filer så blev de större än Jpeg.

Så till min första fråga: blir det bättre kvallitet på bilder från Tiff-filer än från Jpeg? Lämpar sig Tiff bättre för utskrift än Jpeg?

Vilken färgrymd ska jag skriva ut i? Jag fotar i RAW, så då kan jag välja vad som är bäst!?

Själva storleken på bilden har jag valt till 75x50 cm (WxH) och resolutionen till 220 ppi. Det får visst vara mellan 180 till 480 ppi. Om jag väljer 480 ppi blir det mer information i bilden eller har det ingen betydelse!??

Tack på förhand
Christer
Det är lätt att snöa in på upplösning och filformat. Enklast är att ringa företaget och fråga vilken typ av printer de kommer använda. Det vanliga är elektroniska tryckpressar, laserskrivare och bläckstråleskrivare modell större.
Det som ger bäst resultat är bläckstråle skrivare. De kan klara runt aRGB. Laserskrivare ligger på normalt 300 PPI som är deras färghantering ligger runt sRGB. Bläckstråleskrivare som Epson vilket jag har själv gillar 360 PPI eller delar av det. Som 180 PPI, 240 PPI, 360 PPI eller 720 PPI.

Personligen tycker jag inte detta är det viktigaste. Det finns ett par fallgropar som brukar skapa mer problem. Det första är att man redigerar på en för ljus skärm. Det kommer göra att man tycker den utskrift man får blir för mörk. Det andra är att färgerna inte blir som man upplevt dem på skärmen. Båda dessa problem beror på att man inte har profilerat/kalibrerat sim skärm för utskrifter. Jag brukar använda Crimson för utskrifter, fotoböcker och kalendrar. De har en guide för just färghantering. https://crimson.se/support/kunskapsbank/skarmkalibrering/kalibrera-din-skarm.

När jag gör fotoböcker brukar jag inte bry mig om upplösning och annat. Det sköter Crimson helt på ett optimalt sätt. Jag skickar bara in filerna i max jpg och sRGB. För jag vet hur de kommer skriva ut dem och vad deras printrar klarar. Första gången jag skulle göra en fotobok ringde jag upp dem och ställde en massa frågor. Eftersom jag har tillbringat över 25 år i pappersindustrin och skrivit ut bilder sedan början av 90-talet hade vi ett mycket meningsfullt och bra samtal. De böcker de har gjort åt mig har samtliga levt upp till min förväntning. De blir inte lika bra som det jag kan skriva ut själv fast det beror på att man använder annan teknik för fotoböcker samt kalendrar. Begränsningen är 300 PPI och sRGB för laserskrivare eller egentligen moderna tryckpressar.
Canvas är ett lite udda material som inte ger optimal upplösning. Ytan är för ojämn för det. Fast i slutändan är det printern som sätter gränserna. Canvas kan man skriva ut på med flera olika tekniker.
Har du valt bestcanvas så ring dem och fråga om det som du undrar över. De flesta bra företag kan prata med lärde män på latin och bönder på svenska. De kan med andra ord ofta förklara på ett enkelt sätt vad som är viktigt att tänka på.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så jag tänkte att större filer.. innehåller mer information om bilden och alltså bättre resultat.
Nä inte nödvändigtvis.
Jag har gjort en bok som jag testade i PS vilken färgrymd varje bild hade.
Har för mig att jag använde ngt hack som Stefan Ohlson(saknar hans kloka inlägg) hade satt ihop för att kolla och ändra färgmättnader.
En av sonens T-shirt i en ganska extrem grön nyans var det enda som hamnade utanför sRGB.
Så just de bilderna hanterades separat.
 
ANNONS