Annons

Exportera händelser som funktionsmakro i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

dovearea

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har nu letat i både instruktionsbok och forum på nätet men inte lyckats hitta något. Är det möjligt att exportera händelser i Photoshop till ett funktionsmakro?

Det vore ju verkligen smidigt tycker jag om jag jobbar med en bild och får färger och kurvor perfa att bara exportera dessa händelser till ett makro och sedan köra en automatisering på resterande 300 bilder t.ex.

Om detta inte är möjligt ska jag maila Adobe :D

vad är "händelser"?

det finns ju droplets annars. dra ett makro från PS ut till skrivbordet. släpp sen lite bilder på dropleten så kör den makrot på alla bilerna.

Det går att göra, om jag tolkar dig rätt.

Du har ett makro med färdiga händelser och du vill bara använda en av dem.

Avmarkera då de du inte vill använda, längst ut till vänster, i det gamla makrot.
Skapa ett nytt makro, markera (genom att klicka på) den händelse du vill köra i det gamal makrot, och kör den.
Avsluta sedan ditt nya makro.

Alternativet är att köra händelsen med ett stopp, välja att spara ned kruvan med ett namn, sedan i det nya makrot kör du kurva och läser in den sparade kurvan.

Om du bara har en kurva i det gamal makrot kan du köra hela en gång. Bara för att aktivera de inställningar du använde i kurvor.
Sedan kör du det nya makrot och använder Ctrl + alt + M för att läsa in senast använda inställningar på kurvor.

Senast ändrad:
ok, jag fattar iaf, ska kolla på det när jag kommer hem från jobbet (ja! på en söndag).

blev lite förvirrad av all svenska :D

Ingen lösning?

Hej,
Just den här frågeställningen tycker jag också är intressant. Jag är inte nån hejare på PS, utan i praktiken blir det ofta så att jag testar mig fram, och ibland blir jag nöjd med resultatet. Det vore onekligen smidigt om jag då kunde, så att säga, spara de åtgärder jag gjort i form av ett makro jag sen kan köra på andra bilder. T ex en porträttserie...
//Anders

Jag har en fråga angående "hemgjorda" funktionsmakron.

Jag har skapat ett makro och i detta makro ingår en oskarp mask. Hur är det då när jag använder makrot, använder makrot de inställningar jag matade masken med då jag gjorde funktionsmakrot eller de inställningarna jag hade senast jag använde oskarp mask? Jag antar att det är det jag har lagrat i makrot men jag är inte helt säker. Antar att svaret gäller alla sorts inställningar i makron?

det verkar mest logiskt att den skulle ta de inställningar som man hade när man gjorde makrot.

Brita, lägg in ett stopp vid oskarp mask så stannar kommandot upp och du kan ändra värdena till de du vill.
När du trycker OK fortsätter makrot jobba.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    6.6 KB · Visningar: 219
Super! Tack, Mikael! Förresten skall du ha stort artikel för artikeln om makrona, det är verkligen en grej som förenklar livet - och så tycker jag sådana där grejer är jättejättekul också...

Hmm det är ju inte ett macro men just kurvor och nivår som du nämnde kan du ju jobba med i justeringslager och när det verkligen blir bra kan du ju bara dra och släppa justeringslagret på de andra bilderna med samma ljussättning...

aja ville bara bidra, ingen koll på det andra dock =/ du får väl vara förutseende och spela in varje gång du ändrar kurvor bara ifall det skulle bli jättebra ;)

fråga Christel Eldrim kanske hon har väl koll om nån?

Daniel.

Jag har fortfarande inte lyckats hitta någon möjlighet att direkt hämta en händelse rakt in i ett makro.

Jag är lite osäker på hur du tänker dig arbetsflödet, skall du ha en bild öppen och göra de förändringar som gör bilden bra för att direkt skapa ett makro åt andra bilder?

Då tror jag du måste göra på något av de sätt jag föreslår tidigare i tråden.

Jag skulle öppna bilden, skapa ett makro direkt och lägga in justeringarna som justeringslager.

Eller lägga i stopp i makrot för att kunna finjustera makrot innan du kör 300 bilder. (Du kan ju ändra justeringarna i makrot utan att använda justeringslager.

Varför vill du kunna hämta från händelser istället för att skapa makrot direkt?
Är det för att du gör så många justeringar att du känner osäkerhet inför att skapa ett makro direkt på en ”rå” bild?

Jag vill, när jag är nöjd med färger och tonjusteringar, kunna gå till fönstret "händelser" och bara plocka ut dessa till ett helt nytt funktionsmakro.
Käns som fel tänkt, om du är nöjd med färgtonen för en viss bild är ju resultatet beroende av tidigare justeringar, då är det till ingen nytta att bara överföra en kurva pang på.

Om jag svarar i stället för Daniel...

För min del är det ofta så att jag, eftersom jag inte är så särskilt duktig i PS, provar mig fram tills jag känner mig nöjd med bilden. Det gäller både nivåer, kurvor, intensitet, kontrast, färgnyans, mättnad... Om jag då har tagit flera bilder vid samma tillfälle av samma motiv, t ex ett förlopp eller en porträttserie vill jag ju ofta att de andra bilderna i serien så långt möjligt ska justeras på samma sätt. Inte alltid så lätt. Om jag då kunde ta händelserna från den första bilden och direkt därifrån skapa ett makro, eventuellt med inlagda stopp som tidigare diskuterats, inbillar jag mig att mitt arbete skulle underlättas.

Eller tänker jag fel på nåt sätt??

//Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto