Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extrem vidvinkel, fish-eye objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

740607

Medlem
Hej. Jag har tänkt att köpa ett extrem vidvinkel objektiv eller ett fisheye (måste vara zoom) till min Nikon D80. Vilket av dessa kan ni rekommendera?:
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM
Tokina AT-X 12-24/4
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II
Tokina Fisheye 10-17mm

jag har förvisso en Minolta Dynax 7D,
men det kan nog kvitta i det här fallet.
Vill betona att mitt Sigma 10-20 snabbt blev ett favoritobjektiv, följer alltid med mig. Älskar omfånget. De övriga har jag ej testat. Dock är det stor skillnad mellan fisheye och raktecknande vidvinkel, så du får fundera över vad du är ute efter.

Fisheye

Hej, bra input. Jag visste inte att det var skillnad mellan fisheye och vanligt (rakteknat). Vet du var det finns bilder där man kan titta på dessa olika resultat?

Fisheyeobjektiv kan visa upp till 185 grader medans vidvinklarna har svårt att gå över 110.

Användbarheten hos en Fisheye är mycket mer begränsad på grund av deras tydliga effekt ( väldig distorsion och böjda linjer ). Är vanligt vid snowboard och skatebilder. OCh för att göra 360 graders panoraman.

Här är ett par exempel. Fisheye först ...

Bilagor

• fisheye.jpg
    fisheye.jpg
    83.6 KB · Visningar: 1,056
... och vidvinkel här. 10mm på min Sigma 10-20

( Fisheye objektivet är en Peleng 8mm, ca 2000 kr ).

Bilagor

• wideangle.jpg
    wideangle.jpg
    75.8 KB · Visningar: 1,041
740607 skrev:
Hej. Jag har tänkt att köpa ett extrem vidvinkel objektiv eller ett fisheye (måste vara zoom) till min Nikon D80. Vilket av dessa kan ni rekommendera?:
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM
Tokina AT-X 12-24/4
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II
Tokina Fisheye 10-17mm

Av dessa skulle jag utan tvekan rekomendera Tokina AT-X 12-24/4. Jag har testat både denna och Nikons motsvarighet. För den prisskillnaden finns det ingen anlednig att köpa Nikon. Tokinan är välbyggd och har mycket fin kvalitet! Ser ingen större skillnad dessa emellan.

mvh
cf

Jag har både ett Sigma 10-20 och Nikon 10,5 Fisheye.

Jättenöjd med båda men fisheyet använder jag väldigt sällan, så om du skulle köpa endast en glugg så kör med en vidvinkelzoom.

Samtliga har fått bra omdömen.

Vilkenvidvinkelva?

Undrar detsamma! Fått detta svar. Citerar en hygglig själ som svara mig på Blocket.
"Visst köpte jag ett Sigma 10-20. Köpte ett nytt på YFO. Sålde mitt Nikon på
Fotosidan.

För mig passar Sigma bäst. Nikons yttre är kraftigare med Sigman strax
efter. Tamron känns plastig.
Alla tre levererar utmärkta bilder med små skillnader i kvalitet.
Använde Tamron dagligen i 6 mån utan några problem alls. Mycket nöjd men
Sigma ger en anings mer brännvid vilket passar mig. Av dessa 3 är Nikon det
jag skulle välja i sista hand."
Pierre Dahlander www.royaltent.se

ANNONS
Götaplatsens Foto