Annons

Extremt noggrann vitbalansering

Produkter
(logga in för att koppla)
Pipetten längst upp till höger i konverteraren.

Klicka på en ljusgrå yta som skall vara neutral.

FelixSwensson skrev:
Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra rent praktiskt i photoshop. Först ljusmäter jag med det neutrala grå kortet. Sedan sätter jag fram alla tre. Vit, grå och svart tar en bild, tar bort korten och tar en bild till.

Hur ska man sätta vitbalansen i Adobe RAW? Jag vet att man kan sätta svart, vit och grå punkt i till exempel levels eller curves men vitbalansen ska jag väl ändå ställa i RAW-konverteraren?
Du har en pipett i Adobe Camera RAW. Det är bara att trycka på grå-kortet för att ställa in vitbalansen. =)

FelixSwensson skrev:
Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra rent praktiskt i photoshop. Först ljusmäter jag med det neutrala grå kortet. Sedan sätter jag fram alla tre. Vit, grå och svart tar en bild, tar bort korten och tar en bild till.

Hur ska man sätta vitbalansen i Adobe RAW? Jag vet att man kan sätta svart, vit och grå punkt i till exempel levels eller curves men vitbalansen ska jag väl ändå ställa i RAW-konverteraren?

Det är det som är lite av ett problem med QP-card. Adobe Camera Raw har ett vitbalanseringsverktyg, det vill säga det är inte medelgrått som du ska balansera mot, utan en ljusgrå ton. Därför brukar jag ta pipetten och klicka mot den vita ytan för att färgbalansera bilden. Men om den är det minsta lilla för ljus, kommer färgåtergivningen bli helt märklig. Det är därför som jag använder ett ColorChecker-kort istället, och klickar mot den ljusaste grå tonen.

Sedan använder jag »Skuggans ton« under fliken »Kalibrera« för att balansera den svartaste tonens gråvärden. Det är värt att lägga ner lite arbete på denna kalibrering, eftersom bilderna blir både bättre och enklare att korrigera i Photoshop sedan.
Ställer jag stora krav på färgåtergivning justerar jag bildens färger på ColorChecker-kortet för att svara mot de verkliga färgerna på kortet. På så sätt kan man få en riktigt bra färgöverensstämmelse.

Vill man utveckla detta än mer finns ett litet skript som gör detta automatiskt. Men förbered dig på att det tar två timmar innan den har provat alla möjligheter. Du kan läsa mer om detta skript på http://fors.net/scripts/ACR-Calibrator/

MVH/Stefan

QPcard är bra för den gråa ytan och ev. den vita. Den svarta är katastrofal. Igentligen behöver man använda dubbla kort. Dels ett kort med den vita ytan i starkaste ljuset, dels ett kort med den svarta ytan i skugga och utan reflexer. Annars blir den svarta ytan lätt för ljus då kortet är lite glansigt nästan och den svarta färgen inte absorberar tillräckligt med ljus.

Ställer jag stora krav på färgåtergivning justerar jag bildens färger på ColorChecker-kortet för att svara mot de verkliga färgerna på kortet. På så sätt kan man få en riktigt bra färgöverensstämmelse.
Jag antar att en riktig colorchecker-karta ger korrekta värden i de flesta ljuskällor.

Jag funderar på hur bra färgprofiler en del labb har, och vilket labb som har papper/framkallning med bäst motstånd mot metameriska effekter. För i.o.m. att värdena hos Macbeth kartan är kända så borde det gå att låta printa en motsvarande karta bara labbets profil är korrekt och deras utrustning kan återge de korrekta färgvärdena. Det sista har jag dock ingen aning om hur det står till med labben, någon som vet?

Det hela kräver ju att färgkartan ger korrekt värde i de flesta ljusförhållanden. Proprints hudtoner är inte en höjdare att betrakta under vissa typer av lysrör t.ex. Min väninna blev knallröd på bilden under lampan på mitt sekundära skrivbord. När jag kollade vid en halogenlampa eller i dagsljus är färgbalansen korrekt.

Damocles skrev:
Jag funderar på hur bra färgprofiler en del labb har, och vilket labb som har papper/framkallning med bäst motstånd mot metameriska effekter. För i.o.m. att värdena hos Macbeth kartan är kända så borde det gå att låta printa en motsvarande karta bara labbets profil är korrekt och deras utrustning kan återge de korrekta färgvärdena. Det sista har jag dock ingen aning om hur det står till med labben, någon som vet?

Det hela kräver ju att färgkartan ger korrekt värde i de flesta ljusförhållanden. Proprints hudtoner är inte en höjdare att betrakta under vissa typer av lysrör t.ex. Min väninna blev knallröd på bilden under lampan på mitt sekundära skrivbord. När jag kollade vid en halogenlampa eller i dagsljus är färgbalansen korrekt.

Det är exakt så jag kontrollerar att en skrivare fungerar bra. Men jag använder en annan färgkarta än ColorCheckern. Den har för intensiva färger för att de ska vara möjliga att återge för många skrivare. Du hittar min teststrip på http://www.profiler.nu/skrivart.html

Som du ser måste du använda den återgivningsmodell som kallas Absolut kolorimetrisk.

Sedan är det alltså viktigt att betrakta sina vänninor under rätt ljuskälla, annars råkar man ut för det som kallas metameri. Det bästa är ett normalt dagsljus. Alla färgmaterial är mer eller mindre känsliga för detta.

MVH/Stefan

Bästa sättet att ragga tjejer, undvik metameri...

Här är en gammal goding från Lindex, appropå att använda rätt betraktningsljus.

Bilagor

• kelvin.jpg
    kelvin.jpg
    33.5 KB · Visningar: 231
Var inne idag på YFO och handlade en QPcard. Trevlig affär förövrigt. Provade att ta en porträtt bild. Det funkade bra att vitbalansera mot den grå ytan men att justera kurvan efter det vita och det svarta gick inte alls. Jaja, jag får ändå en någorlunda korrekt vitbalansering.

Sedan är det alltså viktigt att betrakta sina vänninor under rätt ljuskälla, annars råkar man ut för det som kallas metameri.
Jupps, det märkte jag som sagt, det var första ordentligt exemplet jag såg det i verkligheten på.

Förresten, är "metamariska effekter" som jag skrev i min post ovan rätt böjningsform, är lite luddig i huvudet just nu.

Hmm, kollade på profiler.nu, det på löpande papper verkade inte så tokigt, har ett panorama som jag tror skulle blir bra med 110 i bredd.

Bästa sättet att ragga tjejer, undvik metameri...

Här är en gammal goding från Lindex, appropå att använda rätt betraktningsljus.
Jag var och handlade kläder för något år sedan, kommer inte ihåg vilken butik, kan ha varit brothers. Där hade de 3 olika ljuskällor. Tror det var typ Lysrör, Tungsten och Dagljusbalanserat. Det kallar jag bra service på den punkten. ;)

Senast ändrad:
FelixSwensson skrev:
Var inne idag på YFO och handlade en QPcard. Trevlig affär förövrigt. Provade att ta en porträtt bild. Det funkade bra att vitbalansera mot den grå ytan men att justera kurvan efter det vita och det svarta gick inte alls. Jaja, jag får ändå en någorlunda korrekt vitbalansering.

Två tips;
Vad gäller kontrasten i bilden(svart och vitpunkt kan man väl kalla det) så tycker jag histogrammet på displayen fungerar OK. Är nog svårt att få till det korrekt med korten eftersom en svart yta i ett skuggparti blir mycket mörkare än är samma nyans i ett mera välbelyst område.

Vad gäller vitbalans så tillämpar jag "Pringles-metoden" och är mycket nöjd med den. DVS Tar ett gammalt lock till ett Pringles chipsrör och håller mot linsen som ett filter ungefär. Ställer kameran till manuell fokus och skruvar fokusringen till oändligt och öppnar bländaren till fullt öppen. Sen skjuter jag en bild med linsen riktad mot infallande ljus och använder det värdet för vitbalans. Detta gör jag även då jag fotar i RAW eftersomjag vill gärna ha ett vitbalansjusterat resultat på skärmen. Sedan kan man tweaka bäst man vill i sitt RAW konverteringsprogram. Ofta gör jag även ytterligare justeringar i mjukvaran också t.ex. om bilden är tagen inomhus och i glödlampsljus såvill jag inte att den skall vara alldeles neutral, den skall i min mening ofta ha ett litet röd/gulstick för att kännas äkta.

Finns säkert lika många olika metoder som fotografer och du blir säkert nöjd med den metod du vänjer dig vid. Denna metod kanske kännskrånglig, men jag upplever den som väl fungerande.
MVH /Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto