Indianfot
Medlem
Hej! Fotar enbart i Rawformat med min D80 eftersom jag vill ha möjlighet att ändra exponering och vitbalans. Jag har inställningarna i kameran på "intensiv" för jag vill ha mycket färg i bilderna. När jag öppnar bilderna i ExifPro så är färgen och skärpan precis som jag vill ha den, tyvärr är det bara ett previewprogram så det går inte att göra allt arbete där. Om jag däremot öppnar bilden i Camera Raw så är dem ju helt "obehandlad" precis som dem ska vara. Informationen om hur inställningarna i kameran var när bilden togs finns ju uppenbarligen i RAW-filen eftersom det syns i ExifPro, varför går det då inte att få fram den i Camera Raw?
Vill jag att bilden ska se ut som den gör i ExifPro när jag öppnar den med Camera Raw så måste jag ändra i stort sett alla inställningar och dra upp mättnaden på +80.
Det måste finnas något smidigare sätt, som sagt informationen om hur inställningarna i min kamera var förljer ju med filen.
Någon som har några tips?
Tacksam för svar.
Vill jag att bilden ska se ut som den gör i ExifPro när jag öppnar den med Camera Raw så måste jag ändra i stort sett alla inställningar och dra upp mättnaden på +80.
Det måste finnas något smidigare sätt, som sagt informationen om hur inställningarna i min kamera var förljer ju med filen.
Någon som har några tips?
Tacksam för svar.