Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färginformation Camera Raw och ExifPro 1,0

Produkter
(logga in för att koppla)

Indianfot

Medlem
Hej! Fotar enbart i Rawformat med min D80 eftersom jag vill ha möjlighet att ändra exponering och vitbalans. Jag har inställningarna i kameran på "intensiv" för jag vill ha mycket färg i bilderna. När jag öppnar bilderna i ExifPro så är färgen och skärpan precis som jag vill ha den, tyvärr är det bara ett previewprogram så det går inte att göra allt arbete där. Om jag däremot öppnar bilden i Camera Raw så är dem ju helt "obehandlad" precis som dem ska vara. Informationen om hur inställningarna i kameran var när bilden togs finns ju uppenbarligen i RAW-filen eftersom det syns i ExifPro, varför går det då inte att få fram den i Camera Raw?
Vill jag att bilden ska se ut som den gör i ExifPro när jag öppnar den med Camera Raw så måste jag ändra i stort sett alla inställningar och dra upp mättnaden på +80.
Det måste finnas något smidigare sätt, som sagt informationen om hur inställningarna i min kamera var förljer ju med filen.
Någon som har några tips?
Tacksam för svar.

Dina kamerainställningar har ingen betydelse för en raw-fil, de är avsedda för jpeg-filer som kameran hanterar. Kameratillverkarnas egna rawkonverteringsprogramvaror brukar läsa de inställda värdena och använda dem som startvärden, men det gör inte Adobe Camera Raw.

ExifPro visar förmodligen bara den inbäddade jpeg-bilden i din raw-fil och därför följer den dina kamerainställningar.

Den enda inställning som tredjepartskonverterare försöker efterlikna är vitbalanseringen. Har du ställt den på tex Auto i kameran, försöker ACR återskapa den, med varierande resultat. Alla andra inställningar ignoreras, de får du justera själv. Du kan spara egna 'Camera default' i ACR.

Ok så det följer med en dåld JPG även om jag bara fotar i RAW och inte använder en RAW+JPG kombo?
Den fil jag öppnar i ExifPro är en NEF-fil så i så fall så ligger det en inbäddad JPG med men det tror jag inte det gör.

Det beror helt o hållet på vilken rawkonverter du använder. Tex så läser Nikons egna vilka inställningar din kamera hade vid stunden för tagningen och lägger på dessa på bilderna. Du kan givetvis i efterhand välja att ta bort eller justera dina råfiler på samma sätt som med Camera Raw etc. Det är ju bara taggar i bildfilen som talar om för mjukvaran hur kameran var inställd och programvaran kan läsa dessa eller inte beroende på hur den är skapad...

Idag så läser väl "alla" mjukvaror av vitbalansen men de flesta verkar strunta i andra parametrar såsom mättnad, skärpa etc...Nikons egna gör alltså inte så utan läser av "allt" och lite till om jag har förstått det hela korrekt. Både Nikon Capture 4.4 och NX gör underverk med tex brusiga bilder från Nikons kameror. Bättre än vad jag har fått ut av Camera Raw eller Neat Image...Likså kompenserar de automatiskt för vignettering och andra linsfel beroende på valt objektiv.....det går att fixa dessa justeringar i CameraRaw likväl men de behöver en manuell handpåläggning om jag inte minns fel.

Att Nikons egna programvaror gör kanonfina bilder med bilder från Nikons kameror är kanske inte så svårt att gissa men de är mindre bra att arbeta med rent användarmässigt. CaptureOne är ett exempel på en programvara som har ett trevligt gränssnitt. CameraRaw har jag aldrig kommit överns med men det beror nog mer på mig än på programmet. Är i stort nöjd med CaptureOne och NX och har därför skippat att lära mig CameraRaw.

Tackar för svaren. Nu är det så att jag redan har CS2 och är därför inte så sugen på att lägga ut mer pengar på bildredigeringsprogram. Nån som vet om det går att läsa in de olika kameraprofilerna i Camera Raw? vore ju guld om det gick att lägga in alla, tex intensiv, custom etc.

Det ligger en inbäddad jpeg-bild i dina raw-filer, annars skulle de inte gå att visa utan att du först konverterade bilden. Jag kan enkelt extrahera en 3872x2592px jpeg på 1070kb från en 3904x2616px D80 NEF på 8844kb och det är denna jpeg-bild som ExifPro och andra visningsprogram använder.

Vill du använda kamerans inställningar som startvärden får du använda Nikon NX programvara, Camera Raw kan inte använda andra inställningar än jag beskrev ovan.

Om du lär dig hur man hanterar Camera Raw kommer du att kunna skapa en bild som i det närmaste överensstämmer med en kameragenererad jpeg eller det resultat du får via Nikon NX. De inställningarna kan du sedan spara som default, vilket betyder att du kan använda dem som startvärden för andra raw-filer du konverterar.

Fortfarande oklart?

Nej! Tackar så mycket för svaren. Gjorde en profil för att testa innan jag skrev här den blev rätt bra, det hade bara varit så praktiskt om man hade kunnat importera kamerainställningar.

Indianfot skrev:
Nej! Tackar så mycket för svaren. Gjorde en profil för att testa innan jag skrev här den blev rätt bra, det hade bara varit så praktiskt om man hade kunnat importera kamerainställningar.

Ledsen, jag förstår inte vad du talar om... Men bara du är nöjd så...

Det finns ju olika profiler i kameran tex intesiv, mjuk, custom etc. Dessa profiler har olika inställningar vad det gäller färg, mättnad, skärpa, kontrast mm. Hade man haft värde för dessa eller det hade gått importera och använda dem som inställningar/profiler i CameraRaw så hade man ju kunnat få fördelarna med både raw och jpg. Det jag menar är att jag är nöjd med den färg som blir på bilderna direkt från kameran men jag vill ändå ha möjlighet att ändra exponering och vitbalans alltså måste jag fota i Raw och inte i JPG. Jag har försökt att ändra färg, skärpa och mättnad själv men jag får aldrig det lika bra som på previewbilderna.
Nån som har några idéer? Kan man använda en bild som profil? alltså att färgerna blir som på den bilden och applicera den färgprofilen på alla bilder?

ANNONS
Götaplatsens Foto