Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färginställningar - Dox

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej!

jag undrar vilka färginställningar som Dox använder på sina småkort? Jag har skrivit till dom och frågat men inte fått nått svar alls. Är det nån annan som vet?

Photoshopfärginställningar? Profiler?

Har en LCD-skärm från Eizo (L367) och det har alltid varit så att mina bilder har haft livlösare färg på papper än på datorn. Hur ska jag komma tillrätta med problemet?

Har försökt att kalibrera skärmen för att matcha utskrifterna jag fått men jag vet inte om det hjälper. Nu har skärmen en daskig färgton istället och så ska det väl inte behöva vara?

Tack för svar!

/Henrik

Jag skulle inte kalibrera (emulera) skärmen till sRGB. Då gör du om en bra skärm till en billig =(. Det är mycket bättre att du använder Photoshop's färghantering för att visa (proof colors) hur bilden kommer se ut i olika färgrymder, alternativt så väljer du helt enkelt att konvertera till sRGB innan du skickar iväg bilden för utskrift.

Jag har använt Dox under en längre tid och är helnöjd med resultatet. Dom kör med sRGB och det är hur enkelt som helst att få bra resultat. Jag kör min skärm på sRGB samt även denna profil i PS. Jag gör inga konverteringar. Resultatet har varit superskarpa förstoringar med härliga färger.

Dox har ingen FAQ själva men om du tittar på Agfa's sida, där du laddar ned dras program, så står allt du behöver veta. En av anledingarna till att jag kör med Dox är den utmärkta servicen samt den fantastiska kvaliteten på korten (och jag är mycket petig).

Under min senaste tvåmånaders vistelse i Mexiko laddade jag ned deras program på laptopen i Mexiko, gjorde justeringar i PS samt skickade in dom direkt till Dox för vidare leverans till släkt. Dox fick mina filer Onsdag morgon och på Torsdag hade släkten i norra Sverige korten i handen.

Testa med sRGB och se om du blir lika nöjd som jag.

H

Jag sa inte att du inte skulle konvertera bilderna till sRGB innan du skickar till Agfa/Dox osv, bara det att är bättre att kunna utnytta hela skärmens kapacitet istället för bara en del av den. Photoshop har ju bra färghantering och du kan lätt konvertera din bild till sRGB innan du skickar iväg den.

som jag har förstått det så har inga maskiner eller papper möjlighet att få fram lika många färger som ens en sRGBbild.
hur vet man vilka färger som kommer att bli bra och vilka som kommer trilla bort/förändras när man inte kan konvertera till en profil?

Estethia skrev:
som jag har förstått det så har inga maskiner eller papper möjlighet att få fram lika många färger som ens en sRGBbild.
hur vet man vilka färger som kommer att bli bra och vilka som kommer trilla bort/förändras när man inte kan konvertera till en profil?
Du kan gå in på http://www.iccview.de/ och få en 3D bild över olika profiler som sRGB och vissa CMYK varianter. Du kan även ladda upp profilen från din skärm eller skrivare för att jämföra.

Du har ingen möjlighet att veta vilka färger som inte kommer med om du inte har profilen från den skrivare/maskin som används för framställningen av bilden.

Har du däremot deras profil kan du i Phtosohop välja "Gammut Warning". Då markeras med grått alla områden på bilden som har färger som inte kan visas i profilen du gämför mot.

jag gillar inte alls att man tappar lite av kontrollen.

men jag ska prova ändå.
folk har ju höjt dox till skyarna så det måste testas så jag kan se om de är bättre än eller lika bra som mitt favvolabb proprint.
mitt lilla "test" ska även innehålla en supporttest eftersom det oxå är något jag håller för otroligt viktigt i en labbkontakt.

ANNONS
Götaplatsens Foto