Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler hit och färgprofiler dit

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Hur gör ni med dessa färgprofiler då ni fotar?

Jag fotar med Adobe RGB (med 20D) direkt och behandlar dom sedan givetvis med den profilen. Men sen då jag ska visa bilden tex på internet kommer ju troligen att visas i sRGB. Så då har jag provat i Photoshop att köra "Convert to profile..." och göra om min bild från Adobe RGB till sRGB, men jag tycker resultat blir så extremt. Färgerna blir starkare än tidigare (det upptäcker jag först då jag visar bilden i IrfanView text)

Ge mig lite råd och tips så skulle det vara grejt! ;)

Om du, på en "vardaglig" bild utan extrema färger, ser en tydlig skillnad när du gör "convert to profile" är det något som är fel. Exakt vad som är fel är svårare att säga. Ett vanligt problem är att man tittar på bilden med ett program som inte alls begriper färgprofiler. Jag har gjort en testbild med en rätt extrem färgprofil som tydligt visar om ett program förstår inbäddade profiler i bilder. Om äpplena blir röda är allt väl. Blir de blå har visningsprogrammet inte använt bildens färgprofil korrekt.

Nu harj ag "framkallat" en bild från RAW och kryssade för "Embedd profile". Då jag öppnar bilden i PS så förstår den att den ska använda en annan profil och gör det. Jag vill sedan konvertera till sRGB men då spricker det, det ser så där extremt ut i IE och andra program som inte kan hantera olika färgprofiler.

Betyder det att jag måste göra en helt ny framkallning för sRGB varje gång jag vill visa en bild på nätet tex!? Detblir ju jätte bökigt och inte säkert att jag kan få till samma nyanser igen med sRGB...

:-/

Har du vesrion 7 eller senare tar du save for webb i arkiv menyn.
Då görs automatiskt bilden om till sRGB!

ture skrev:
Ett vanligt problem är att man tittar på bilden med ett program som inte alls begriper färgprofiler.

Men är det inte så att IE och många andra program förutsätter sRGB? Isf borde ju resultatet efter konvertering till just sRGB bli precis lika i både photoshop och IE?

IE m.fl. program förutsätter att allt är sRGB -- både bilderna och skärmen, och att konverteringar därför är onödiga. Med andra ord, de bara matar RGB-datat från filen omodifierat rakt ut till videokortet.

De flesta skärmar är i alla fall nästan sRGB så ja, en bild i sRGB bör se hyfsat (fast kanske inte exakt) lika ut i PS och IE, förutsatt att man inte har en alltför exotisk skärm.

Ett par tänkbara orsaker (det finns fler) om de ser olika ut är att skärmen faktiskt avviker märkbart från sRGB, eller att PS av någon anledning använder en felaktig skärmprofil (i det senare fallet skulle det alltså vara visningen i IE som är mer rätt).

ture skrev:
IE m.fl. program förutsätter att allt är sRGB -- både bilderna och skärmen, och att konverteringar därför är onödiga. Med andra ord, de bara matar RGB-datat från filen omodifierat rakt ut till videokortet.

De flesta skärmar är i alla fall nästan sRGB så ja, en bild i sRGB bör se hyfsat (fast kanske inte exakt) lika ut i PS och IE, förutsatt att man inte har en alltför exotisk skärm.

Ett par tänkbara orsaker (det finns fler) om de ser olika ut är att skärmen faktiskt avviker märkbart från sRGB, eller att PS av någon anledning använder en felaktig skärmprofil (i det senare fallet skulle det alltså vara visningen i IE som är mer rätt).

Det är det som stör mig att den INTE ser ens lite lika ut i IE som Photoshop min sRGB version. Dock ser jag väldigt små skillnader i Photoshop om jag har Adobe RGB versionen och sRGB verisonen bredvid varandra, men i IE som sagt ser det för extremt ut i färgerna.

Jag kör "Assign profile" innan jag gör nå med bilden för att göra så den visas i Adobe RGB (eftersom jag fotade med den färgprofilen direkt i kameran) så då ser den ju ut osm den gjorde då jag framkallade den.

Kanske bör fota i sRGB helt enkelt istället!?

Benzky skrev:
Japp. Profilen bifogas, men det bryr sig inte IE om! Det enda som fungerar (för mej i alla fall) är att konvertera till sRGB.

Att IE inte bryr sig beror helt enkelt på att IE inte har stöd för profiler. Om du däremot spaar ner bilden och tittar på den så kan du se den med profilen aktiverad, det är det en profil är till för.
Du måste ha ett program som läser profiler för att se bilden med den.
Du kan förkasta färgprofilen helt så ser det samma ut i IE eftersom varken ps eller ie då tar hänsyn till någon profil utan läser råvärdena i bilden.

Ja Erik, jag vet det, jag kommenterade bara din kommentar till mipert! Jag tyckte bara inte om ditt inledande "Jo". Att profilen bifogas gör inte att man konverterar till en profil.

Men nog om det. Jag tyckte själv, precis som Foto-Rickard, att det var lite förvirrande med färgprofiler innan poletten trillade ned om skillnaden mellan att konvertera och bifoga samt vilka program som hanterar profiler eller inte.

Foto-Rickard skrev:
Hur gör ni med dessa färgprofiler då ni fotar?

Jag fotar med Adobe RGB (med 20D) direkt och behandlar dom sedan givetvis med den profilen. Men sen då jag ska visa bilden tex på internet kommer ju troligen att visas i sRGB. Så då har jag provat i Photoshop att köra "Convert to profile..." och göra om min bild från Adobe RGB till sRGB, men jag tycker resultat blir så extremt. Färgerna blir starkare än tidigare (det upptäcker jag först då jag visar bilden i IrfanView text)

Ge mig lite råd och tips så skulle det vara grejt! ;)
Du har valet att under Bild/Läge antingen konvertera eller tilldela profil till bilden.

Prova båda varianterna så ser du skillnaden och vilken du vill använda.

Re: Re: Färgprofiler hit och färgprofiler dit

hasse lundberg skrev:

Prova båda varianterna så ser du skillnaden och vilken du vill använda.

Ja nu är det nå som är konstigt ;)
Bilden jag har framkallat har jag öppnat i EXIF Reader som är ett litet program som gör vad det heter. Där står det under "ColorSpace" att bilden är "Uncalibrated". Jag provade helt enkelt att öppna den i IE och den såg ju exakt ut som när jag kollar på den i Photoshop.

Då jag gjorde en konvertering till sRGB p´å bilden så visar ColorSpace att den är i sRGB och DÅ ser den extrem ut i IE.

Så med andra ord verkar det bli rätt även om jag jobbaro hc fotar direkt i Adobe RGB :D

(Jag har använt Digital Photo Professional då jag framkallat)

ANNONS
Götaplatsens Foto