Annons

Färgprofiler och Epson

Produkter
(logga in för att koppla)
Men en liten fråga av nyfikenhet är hur själva testresultatet tas fram. Vad är det man jämför med för att få fram snitten och maxfelen?

De färgrutor som du skrev ut har ett bestämt utseende. Jag kan mäta upp vilka färger du fått fram på din utskrift med hjälp av en spektrofotometer. Sedan kan jag jämföra de färger jag mätt upp med de färgnyanser som de ska ha. Skillnaden mäts upp i ett värde som kallas Delta E. Ett värde på 1 är den minsta skillnaden mellan två färgnyanser som en vanlig människa kan se skillnad på.

Stefan

Hej Stefan
har nu pillat vidare med mina utskriftsproblem och med input från dig och från Epson på ett tidigare stadium (när de fortfarande svarade) tog jag lite nya grepp och har fått fram ganska bra resultat.

Jag gör helt enkelt så att jag gör mina justeringar i Lightroom, kompletterar med justeringar i PSE7 där det behövs och sen Exporterar jag den färdiga bilden till en JPEG fil (eller väljer Print to JPEG i Lightroom). Den skriver jag sedan ut genom att gå via Microsoft Office Picture Manager och då - lite simsalabim - så blir bilden nästan helt rätt. Inte hundra men mycket nära det som finns på skärmen. Och då är jag naturligtvis ännu mer konfunderad för varför blir det rätt därifrån? Men just nu spelar det ingen roll för äntligen kan det bli lite mer fokus på själva bilden igen.

Den skriver jag sedan ut genom att gå via Microsoft Office Picture Manager och då - lite simsalabim - så blir bilden nästan helt rätt. Inte hundra men mycket nära det som finns på skärmen. Och då är jag naturligtvis ännu mer konfunderad för varför blir det rätt därifrån? Men just nu spelar det ingen roll för äntligen kan det bli lite mer fokus på själva bilden igen.

Har du verkligen testat detta med ett antal bilder med olika färger? Det verkar vara en ren slump i så fall att du får till det.

Att skriva ut från Lightroom med en bra profil ger enligt min erfarenhet ett riktigt bra resultat.

Stefan

Jo jag provade med några olika bilder med blandade färger. Så lite mystiskt är det nog. Under tiden fick jag också kontakt med en produktansvarig på Epson som jag fick några tips av som jag ska titta vidare på - www.epsonfaq.wordpress.com/...osv. Du vet säkert vem det är - Richard Garp. Tyvärr kan jag inte komma till fotomässan till helgen - då hade det säkert gått att få ännu mer tips. Men, men det är nog inte end-of-story än. Hursom, tack för alla dina synpunkter så här långt. Får nag anledning att återkomma till tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto