Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färgprofiler, snabb fråga!
- Trådstartare mange78
- Start datum
kaw
Aktiv medlem
Tanken är inte att det ska vara så, men konverteringen går inte alltid att göra perfekt. Stora förändringar ska däremot ske när man tilldelar bilden en annan profil (dvs. byter profil utan konvertering).mange78 skrev:
Om färgerna då ser lite konstiga ut är bara helt på sin plats, eller hur?
Förutsatt förstås att du inte syftade på hur bilden ser ut i ett annat program som inte färghanterar.
andewid
Aktiv medlem
Precis som Wånell sa kan det blir färgvariationer. Det beror helt enkelt på att inte alla färger i din nuvarande profil finns i den du konverterar till. Oftast bör det dock inte bli speciellt stor skillnad.
Om du konverterar från RGB till CMYK kan du däremot riskera att få lite större skillnader, speciellt i starka färger.
Om du konverterar från RGB till CMYK kan du däremot riskera att få lite större skillnader, speciellt i starka färger.
macrobild
Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Har totalt hjärnsläpp nu, visst är det så att man arbetar färdigt med en bild i PS och sedan gå in och konvertera till aktuell profil. Om färgerna då ser lite konstiga ut är bara helt på sin plats, elelr hur? De blir väl sedan som på sin egen skärm vid kopieringen?
Om du konverterar bilden och du har en fungerande färghantering inställd och vald bildskärmsprofil och skrivarprofil skall du varken på utskrift eller skärm kunna se någon skillnad mellan bilderna.
Detta är vitsen och tanken med profiler.
Men det finns undantag vad det gäller några färger/nyanser.
Om du går från en stor RGB färgrymd till en mindre RGB färgrymd och konverterar i perceptuellt läge i Photoshop. Den större färgrymdens valörer räknas inte in vid en konvertering i den mindre, utan de valörer/nyanser som ligger utanför huggs av. Det fattas än så länge anvisningar om hur en sådan rendering skall ske i perceptuellt läge. Då är det bättre att "proofa" den större färgrymdens valörer in i den mindre profilen/arbetsfärgrymden.
Går du från en RGB färgrymd till en cmyk /skrivarprofil fungerar renderingen som den är tänkt.
Nu är skillnaderna inte så jättestor , men kan ses i gröna färger/nyanser och även i blå chatteringar,cyaner vid utskrift.
hälsningar
Mikael
macrobild
Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Nej, skillnaden blev inte alls stor, man märkte av den om man tittade noga. Jag upptäckte att jag gjorde fel först och tilldelade färgprofil, då blev det andra bullar...
Vad det gäller bilder som skall gå till tryck eller skrivas ut så är skillnaden mellan en bild som är tagen i Adobe RGB eller s-rgb väldigt liten vad det gäller synbar färgåtergivning.
Vid tester visar det sig att det är i första hand skrivar/tryck profilen och dess kvalitet på profilen som är avgörande för hur bra en bild blir i tryck eller utskrift, och inte om man har exv fotograferat motivet i s-rgb eller Adobe RGB.
Hälsningar mikael
andewid
Aktiv medlem
Du kanske kan välja att scanna i AdobeRGB?mange78 skrev:
Ok, jag fotar analogt och scannar i sRGB.
Men vilken arbetsfärgrymd skall man ha i PS. Vad rekommenderas. Bör man välja Adobe RGB istället för sRGB?
AdobeRGB är en större färgrymd än sRGB. Det innebär, förutom fler färger, även fler mättade och intensiva färger.
Jag har gjort en jämförelse hur mycket "rödare" rött kan bli i AdobeRGB jämfört med sRGB. Nu är detta simulerat eftersom de flesta skärmar inte kan visa AdobeRGB, samt att bilden är konverterad till sRGB för att visas på webben.
Bilagor
mange78
Aktiv medlem
andewid skrev:
Du kanske kan välja att scanna i AdobeRGB?
AdobeRGB är en större färgrymd än sRGB. Det innebär, förutom fler färger, även fler mättade och intensiva färger.
Jag har gjort en jämförelse hur mycket "rödare" rött kan bli i AdobeRGB jämfört med sRGB. Nu är detta simulerat eftersom de flesta skärmar inte kan visa AdobeRGB, samt att bilden är konverterad till sRGB för att visas på webben.
Jodå, jag kan välja att scanna i Adobe RGB istället. Men då måste jag väl även ändra arbetsfärgrymden i PS om det ska ha någon effekt? Har förstått det som att om man ska göra förstoringar hos ett proffslabb ex. bör man scanna i Adobe RGB och arbeta med bilden i Adobe RGB. Men om man däremot skall scanna bilder som skall ligga på webben är det bättre att scanna i sRGB och jobba med bilden i sRGB. Stämmer det?
kaw
Aktiv medlem
Bilden bör vara taggad som Adobe RGB och då frågar normalt Photoshop om du vill ha kvar bilden i sin färgrymd eller om du vill konvertera till din valda arbetsfärgrymd.mange78 skrev:
Jodå, jag kan välja att scanna i Adobe RGB istället. Men då måste jag väl även ändra arbetsfärgrymden i PS om det ska ha någon effekt?
Ett generellt tips tycker jag snarare är att jämföra själv, dvs. dels skanna som Adobe RGB och konvertera till sRGB, dels skanna direkt som sRGB.Men om man däremot skall scanna bilder som skall ligga på webben är det bättre att scanna i sRGB och jobba med bilden i sRGB. Stämmer det?
Skannar man istället som linjärt får man datat i skannerns egen färgrymd och har kvar alla valmöjligheter samtidigt som det förstås blir krångligare också.
mange78
Aktiv medlem
andewid skrev:
Ett tips till. Om du konverterar mellan olika profiler så konvertera först till 16bitars-läge.
Ok.
mange78
Aktiv medlem
kaw skrev:
Bilden bör vara taggad som Adobe RGB och då frågar normalt Photoshop om du vill ha kvar bilden i sin färgrymd eller om du vill konvertera till din valda arbetsfärgrymd.
Ett generellt tips tycker jag snarare är att jämföra själv, dvs. dels skanna som Adobe RGB och konvertera till sRGB, dels skanna direkt som sRGB.
Skannar man istället som linjärt får man datat i skannerns egen färgrymd och har kvar alla valmöjligheter samtidigt som det förstås blir krångligare också.
Vad menas med att scanna linjärt?
andewid
Aktiv medlem
Linjärt innebär att bilden har gamma 1.0. Det innebär att intensiteten mellan varje nivå ökar lika mycket. En bildskärm har normalt sett gamma 1.8-2.5, vilket innebär att skillnaderna i intensitet mellan de mörka nivåerna är mycket mindre än mellan de ljusa.mange78 skrev:
Vad menas med att scanna linjärt?
andewid
Aktiv medlem
Nej, för AdobeRGB är inte linjär, utan använder gamma 2.2.mange78 skrev:
Väljer jag att scanna i linjärt kan jag alltså inte scanna i Adobe RGB?
Vitsen med linjärt är att du inte omvandlar "rådatan" till någon specifik färgrymd, och därmed förlorar information. Du kan sedan i efterhand konvertera till AdobeRGB, sRGB, eller någon annan profil.
mange78
Aktiv medlem
andewid skrev:
Nej, för AdobeRGB är inte linjär, utan använder gamma 2.2.
Vitsen med linjärt är att du inte omvandlar "rådatan" till någon specifik färgrymd, och därmed förlorar information. Du kan sedan i efterhand konvertera till AdobeRGB, sRGB, eller någon annan profil.
Ok. Då förstår jag hur det ligger till. Nu börjar det klarna det här med färgrymder och profiler
macrobild
Avslutat medlemskap
andewid skrev:
Nej, för AdobeRGB är inte linjär, utan använder gamma 2.2.
Vill man krångla till det och det verkar finnas flera här som vill, när du presenterar bilden så får du ändå kröka till kurvan , och förlora ev data.. Använd ett bra inscanningsprogram,exv Vuescan, välj därefter vilken färgrymd du vill arbeta i. Adobe RGB eller större/mindre. bara du är konsekvent i ditt flöde och vet vad du gör.
Svårare än så behöver det inte vara. Vill du vara extra noga , välj 48bitar. Du kommer sannolikt inte se någon skillnad i slutändan ändå. Dvs vid utskrift eller tryck. Och det är väl det som räknas-eller hur.
Mikael
Senast ändrad:
mange78
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Vill man krångla till det och det verkar finnas flera här som vill, när du presenterar bilden så får du ändå kröka till kurvan , och förlora ev data.. Använd ett bra inscanningsprogram,exv Vuescan, välj därefter vilken färgrymd du vill arbeta i. Adobe RGB eller större/mindre. bara du är konsekvent i ditt flöde och vet vad du gör.
Svårare än så behöver det inte vara. Vill du vara extra noga , välj 48bitar. Du kommer sannolikt inte se någon skillnad i slutändan ändå. Dvs vid utskrift eller tryck. Och det är väl det som räknas-eller hur.
Mikael
Blir nog ungefär så jag tänker lägga upp det.
Scannar alltid i 48 bitar, ofta pg a att jag scannar svart-vita neg i dia-positiv. 48-bitar gör då att jag får mer precision vid nivåjusteringen som är nödvändig när man kör svart-vitt i det läget.
macrobild
Avslutat medlemskap
andewid skrev:
Du kanske kan välja att scanna i AdobeRGB?
Hur kan man få fram denna färggranna illustaration när ytterändarna närmast är identiska vad det gäller rött i de båda färgrymderna ?
Mikael
Bilagor