Annons

Färgprofiler till fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
När jag jobbar i mitt bildbehandlingsprogram arbetar jag med profilen SRGB. Det finns fotolabb som vill att jag konverterar mina bilder till deras färgprofil innan jag skickar in dem. Detta gör jag med ett separatprogram som skapar en ny fil baserat på färgprofilen. Konverteringen blir utförd genom att bilderna får annorlunda färger om jag tar upp dem på skärmen.

Ser labbet i bildfilen att filen är konverterad enligt deras profil?

Enligt några labb på nätet kan man konvertera bilden om man vill till färgprofilen, eller så låter man bli. Detta bör innebära att labbet kan se skillnad på konverterade filer och icke konverterade, så att de kan konvertera den?

Jag misstänker att min konverterar inte gör något annat än att den räknar om färgvärderna och inte annonserar med märkning i filen att profilen är använd.

Tips tilllabbens marknadsbevakare:
Sammantaget skulle de enkalste vara att använda sRGB-profilen och labbet gör nödvändig konvertering av filen så att det blir rätt i maskinerna. Det är om jag fattat det hela rät, vanlig att det är sRGB som används i datorerna, alternativt AdobeRGB. Antar att man skulle kunna kryssa i om filerna har använt någon av dessa profiler vid beställning och sRGB alltid är förvalt.

/Roland - fundersam i den färglada världen

Nej, labbet ”ser” inte att bilden är konverterad enligt deras profil.

Ett labb bryr sig inte om vilken profil du använt eller hur du konverterat, det enda deras maskiner gör är att exponera fotopapperet med färgat laserljus efter de RGB-värden som finns i din bildfils pixlar.

Antingen används automatik och då justeras bilden till ett utseende som anses ”bra” eller så koieras bilden helt opåverkat utan automatik.

Om maskinen använder automatik blir det i princip ingen skillnad mellan konverterad och ickekonverterad fil.
Det är ju det automatiken gör, den kompenserar för att bilderna har lite olika kontrast eller färgintensitet.
Om kopieringen sker utan automatik kommer den bild som konverterats med profilen bli mer lik (förhoppningsvis) bilden på skärm än den som du tittade på i sRGB-läge.

Labben konverterar inte din bild, de bara kopierar den på olika sätt.

Jag arbetar med kalibrerad skärm, tittar på bilden med förhandsvisning aktiv (med labbets profil) och när jag justerat den till belåtenhet konverterar jag den med deras profil.
Sedan skickar jag den och efter några dagar river jag ivrigt upp bildpaketet vid brevlådan...

Miakel> tackar för det svaret. Jag fyller på med en fundering till.

Finns det någon vänlig själ som har möjlighet att verifiera att jag fattat det hela med färgprofiler rätt?

Bilden nedan är originalfilen jag gjort i mitt bildbehandlingsprogram. Notera att färgfälten endast innehåller kombinatioer av 0 och 255 som färgvärden i RGB. Gråskalan innehåller samma värden för RGB i respektive ruta.

Denna fil bör om jag förstått det rätt konverteras med en färgprofil om den ska skrivas ut rätt hos ett labb som tillämpar färgprofiler,

Bilagor

• bild0.jpg
    bild0.jpg
    33.6 KB · Visningar: 234
Ett godtyckligt fotolabb som t ex Fotolabo har en färgprofil som ska användas för bästa färgmatchning på utskriften.

Bilden nedan är originalbilden i inlägget ovan som nu är konverterad med hjälp av färgprofilen från Fotolabo,

Genom att titta på färgvärderna för RGB i gråskalan och färgkvadraterna är det tydligt att konvertereringen har ändrat i bilden, eftersom färgerna inte längre är kombinationer av 0 och 255.

Om bilden nedan skickas in i det skick den är kommer då utskriften hos fotolabbet bli lika på papper som originalbilden är i inlägget ovan?

/Roland - fortsatt fundersam

Bilagor

• bild0.jpg-fotolabo.jpg
    bild0.jpg-fotolabo.jpg
    33.2 KB · Visningar: 230
RolandM skrev:
...Om bilden nedan skickas in i det skick den är kommer då utskriften hos fotolabbet bli lika på papper som originalbilden är i inlägget ovan?

/Roland - fortsatt fundersam
Nej.

Bilden komer se ut som den gör efter konverteringen.
Om du tittar på bilden i ett program som Photoshop, om skärmen är korrekt inställd och om ljuset på pappersbilden inte är alltför avvikande från ”rätt” betraktningsljus.

Bilden på papper kan inte återge många av de färger som en skärm klarar, framförallt sådana som består av 255 R, G eller B.

Profiler kan inte trolla, kan Agfapapperet inte visa neongrönt lika intensivt som lysande fosfor på en skärm, så kan det inte.

Men bilden blir så lik den kan, vilket betyder att normala bilder återges så som man kan förvänta sig, jag vet vad jag får när jag skickar bilder till Fotolabo.

Ett tips, använd inte rena färger utan försök hitta mer normala RGB-kombinationer när du testar färgåtergivning.

mipert skrev:
Ett tips, använd inte rena färger utan försök hitta mer normala RGB-kombinationer när du testar färgåtergivning.

Tackar för svaren, dock får du gärna förtydliga.

Om vi bortser från val av färgprover, är bilden rätt konverterad, d v s att bild 2 är resultatet av att köra bild 1 genom färgprofilkonverteraren?

Är det rätt upfattat att det är bild 2 som ska skickas till labbet?

Om du skulle skicka in bild 1 till labbet, kommer den då att se ut som bild 2 när du sänder in den?

1. Ja
2. Ja
3. Beror på labbet.

Vissa labb kör troligen ut den med automatik, andra kanske bara trycker ut den utan någon automatik så får det bli vad det bli. Troligen skiljer sig båda från resultatet av konverteringen. Men det beror på hur labbets automatikkorrigering funkar om den är påslagen.

Peter> Tackar för det svaret. Tyvärr ser jag att jag i fråga tre vänt på bilderna. Antar att svaret även blir ja på den frågan.

Nu ska här skapas bilder som aldrig förr. Hoppas att bildskärmar och annan teknik är rätt inställd.

ANNONS