Annons

Färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janosh_Brewski

Aktiv medlem
Varför blir färgerna på bilderna så olika när jag öppnar dem i olika program?
Om jag öppnar en bild jag nyss tagit i canons egen zoombrowser så ser den korrekt exponerad ut.
Men om jag öppnar den i photoshop så blir färgerna annars och det känns som om bilden blir brusigare.
Jag använder AdobeRgb i kameran och adobe rgb (1998) i photoshop. Ska jag använda andra inställningar i kameran eller photoshop?
Snälla hjälp mig någon...
 

Bilagor

  • adobe.jpg
    adobe.jpg
    26.3 KB · Visningar: 643
Om jag inte minns fel så tar Photoshop hänsyn till den färgprofil du valt till din skärm i windows. Långt ifrån alla program gör detta och därför kan färgerna se helt annorlunda ut, särskilt när man använder AdobeRGB (eller liknande) som har mycket större färgdjup än vad de flesta skärmar kan visa...
 
Tack båda två för hjälpen!

Men hur får jag bilderna att se ut som de gör på LCD-skärmen på kameran och i Zoombrowser som de gör i Photoshop?
Ska jag byta från Adobe RGB till sRGB i Photoshop, eller kalibrera om skärmen?

//jw
 
Har du inte hårdvarukallibrerat skärmen så är det läge att göra det. Har du ingen så går det ofta at få låna en av din lokala fotoförening.

När det gäller punkten att bilderna är brusigare i Photoshop så har jag inget svar. Det problemet har jag inte alls.
 
Janosh_Brewski skrev:
Tack båda två för hjälpen!

Men hur får jag bilderna att se ut som de gör på LCD-skärmen på kameran och i Zoombrowser som de gör i Photoshop?
Ska jag byta från Adobe RGB till sRGB i Photoshop, eller kalibrera om skärmen?

//jw

Att få din display att visa en likadan bild som du sedan ser i Photoshop tror jag är mer eller mindre omöjligt. Det finns små möjligheter att styra displayens färgåtergivning.

Zoombrowser skulle ju vara enklare, men kan faktiskt vara lika svårt. Jag kan inte det programmet, men antar att den inte konverterar bilden till din skärmprofil när bilden visas. Och att konvertera bilden till sRGB fungerar bara om din skärm råkar ha en färgåtergivning som stämmer exakt överens med sRGB:s färger, vilket inte är så troligt. Acceptera att det är i Photoshop du ser färgerna korrekt.

Stefan
 
Re: Tack så mycket allihopa!

Janosh_Brewski skrev:
Nu får man väl acceptera att bilderna inte ser lika bra ut i Photoshop...

//jw

Det är där du ska få bilden att se bra ut. Det är i Photoshop du har en korrekt visning av bilden.

Stefan
 
Re: Re: Tack så mycket allihopa!

stefohl skrev:
Det är i Photoshop du har en korrekt visning av bilden.

Jag måste protestera lite, i Photoshop har du en korrekt visning av hur bilden ser ut i, just det, Photoshop.

Eftersom en bild kan visas på olika sätt i Pshp -beroende på inställningar- kan det vara farligt att ”lita” på Pshp.

Jag hävdar att man måste förstå att en bild visas på olika sätt i olika program och att det finns ingen ”korrekt” visning.
Färgåtergivning i datormiljö är som ironi, allt beror på mottagaren...

mipert, tråkig men sann...
 
Re: Re: Re: Tack så mycket allihopa!

mipert skrev:
Jag måste protestera lite, i Photoshop har du en korrekt visning av hur bilden ser ut i, just det, Photoshop.

Eftersom en bild kan visas på olika sätt i Pshp -beroende på inställningar- kan det vara farligt att ”lita” på Pshp.

Jag hävdar att man måste förstå att en bild visas på olika sätt i olika program och att det finns ingen ”korrekt” visning.
Nja, jag protesterar nog tillbaka. Med korrekta inställningar i Photoshop, med en bra skärm som är väl kalibrerad och med en bra arbetsmiljö så visar Photoshop faktiskt hur bilden ser ut. Inte bara i Photoshop utan också efter en utskrift eller i tryck. Detta går att mäta rent objektivt, vilket inte ironi går att göra ;-)

Stefan
 
va kul med lite reaktioner!

Hoppas att denna tråd kan framkalla lite mer reaktioner på vad som är "rätt" och vad som egentligen är "verklighet". (om det finns någon sann verklighet)

/jw
 
Jag har kallibrerat min skärm med en Colorvision Spyder. Innan kallibrering så var mitt arbete i photoshop en ren gissningslek men efter kallibrering så är det en ren fröjd.

Jag har ingen märkbar skillnad idag när jag tar en framkallad bild från Crimson och gämför med hur bilden ser ut i Photoshop eller i C1. Däremot kan bilden se helt annorlunda ut i andra program som inte hanterar färgprofiler och färgrymder rätt.

Jag fotar nästan allt idag i RAW. Endast vid enstaka tillfällen använder jag jpg. Färgrymden i kameran är Adobe RGB (dock tror jag det endast påverkar jpg bilderna, men här är jag lite osäker)

Efter fotografering så väljer jag ut de bilder jag vill arbeta vidare på i C1 och justerar vitbalans, exponering och lite kontrast och färgmättnad. Sedan konverterar jag dom ofta till en TIFF för att utan förluster lunna jobba vidare med bilden i Photoshop.

I photoshop så justerar jag i kurvor eller nivåer, beskär bilden samt skärper upp den. Vissa bilder kräver mer trixande och fixande med inte merparten av bilderna.

Efter detta konverterar jag den till sRGB och jpg om jag skall använda bilden digitalt i andra program än Photoshop, tex på internet.

Skall den framkallas så låter jag den oftast vara kvar i TIFF eller om det är många bilder jag framkallar så konverterar jag till jpg med bibehållen Adobe RGB som färgrymd.

Under hela arbetsflödet så stämmer färger med det slutgilltiga resultatet (jag har provframkallat gratis via Crimson för att testa lite olika steg i processen)

Så trots att bin skärm är en relativt billig skärm (HP L1925) så blir resultatet av kallibreringen riktigt bra!
 
ANNONS