Annons

Färgtemperatur och PhotoShop

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Är det möjligt att i PhotoShop eller något annat bildbehandlingsprogram få fram temperaturen på färgen eller ljuset kanske är mer korrekt?

Jag har inte funderat på detta tidigare eller är expert på området men efter en stunds grubblande är mitt spontana svar som följande: I det allmänna fallet är svaret nej. Du kan inte ur en bild utläsa om det är en gul tygbit du fotograferat under vitt ljus eller en vit tygbit du fotograferat under gult ljus. Då det inte finns ett entydigt sätt skapa en bild kan man inte utläsa färgtemperatur ur en bild utan vidare.

Om du däremot har en referens i bilden kanske man kan sluta sig till vilken färgtemperatur en ljuskälla kan ha haft. En referens skulle vara något i stil med gråkort, QP-card, McBeth-kort eller dylikt. Jag har dock inte sett något verktyg i bildbehandligen som ger dig ett Kelvintal, ofta är man ju mer intresserad av att justera bilden så att den blir neutral än att försöka använda den som någon form av färgtemperaturmätare.

kaw skrev:
Svaret är ganska krångligt, varför vill du veta färgtemperaturen?
Varför?
Ja, det kan väl finnas fler än en anledning till varför man vill få reda på färgtemeraturen.

Man kanske vill kunna göra en justering med färgfilter eller så kanske man bara är väldigt nyfiken. :D

maxzomborszki skrev:
Jag har inte funderat på detta tidigare eller är expert på området men efter en stunds grubblande är mitt spontana svar som följande: I det allmänna fallet är svaret nej. Du kan inte ur en bild utläsa om det är en gul tygbit du fotograferat under vitt ljus eller en vit tygbit du fotograferat under gult ljus. Då det inte finns ett entydigt sätt skapa en bild kan man inte utläsa färgtemperatur ur en bild utan vidare.

Om du däremot har en referens i bilden kanske man kan sluta sig till vilken färgtemperatur en ljuskälla kan ha haft. En referens skulle vara något i stil med gråkort, QP-card, McBeth-kort eller dylikt. Jag har dock inte sett något verktyg i bildbehandligen som ger dig ett Kelvintal, ofta är man ju mer intresserad av att justera bilden så att den blir neutral än att försöka använda den som någon form av färgtemperaturmätare.
Har inte heller sett att man kan få fram ett Kelvintal någonstans så det kanske inte går.

Såvitt jag vet så är svaret nej...

Vill du ha reda på färgtemperaturen så får du köpa en färgtemp. mätare á ca. 10.000:-, eller använda dig av en "lathund" för olika ljuskällor.

Det borde finnas en sån på nätet nånstans. Det svåra med färgtemp. är alltid lysrör. Det räcker oftast inte att veta tempen på dom eftersom det finns så många olika sorter å alla har dessutom lite andra stick i sig...

Söderlund skrev:
Man kanske vill kunna göra en justering med färgfilter eller så kanske man bara är väldigt nyfiken. :D
Vill du finna ett lämpligt färgfilter genom att titta på en inskannad bild?

Det borde gå att fixa tycker jag, handlar ju om relativa värden. Frågan är bara om det går att få tillräckligt exakt för att vara använbart!

Jag har ingen koll på hur färgfilter fungerar så jag får inte något angrepp på det hela. Är färgfilter märkta med ett temperaturvärde? Vilket temperaturvärde blir i så fall resultatet, dvs om man fotar ett ljus med filtrets angivna temperaturvärde?

Färgkorrektionsfilter är inte märkta med kelvingrader... Så det skulle bli lite klumpigt att jobba baklänges på det sättet...

BenHur skrev:
Färgkorrektionsfilter är inte märkta med kelvingrader...
Men bara märkningen är standardiserad så borde man väl kunna få fram en ungefärlig "kelvingradsmärkning". Förutsatt att inte filtret flyttar vitpunkten för långt från det område som går att ange med en färgtemperatur...

Vet inte om beteckningarna är logiska direkt....

Om man bara använde rena färgfilter så... T.ex. 30 Yellow neutraliserar ju 30 Blue.

Men färgtemperatur filtren är ju inte "rena" på det sättet.

Skaffa en lathund är nog det bästa å enklaste för att få en ungefärlig uppfattning...

Använde färgtempmätare mycket förr när allt skulle vara på dia. Var då ett ovärderligt hjälpmedel!!! Man kan aldrig gissa sig fram riktigt särskilt inte under lysrör som jag tidigare sagt.

Men även skuggpartier utomhus kan förvåna....

Glömde förresten säga i mitt förra inlägg att man även kan plåta en vit tygbit under vitt ljus med gult filter på objektivet och få samma resultat som de två exempel som jag nämnde så ja, Niclas, det är nog bara att gilla läget :)

Men om du nu kommit så långt att du fått in bilden i datorn så är du ju halvvägs där redan. Har man ingen färgljusmätare så måste man ha en referens att utgå från (färgljusmätaren är ju en sorts referens i sig). Ploppa dit en bit av ett gråkort i någon av bilderna du tar och använd denna för att kalibrera efter. Dels kan man använda Photoshop eller så finns det gratisprogram på nätet. Gray balancer är ett som dock vill ha ett eget referenskort (följer med).

Sedan till filter. Nej, färgkorrektionsfilter är inte märkta i Kelvin av en mycket enkel anledning, det funkar inte. En skiftning på 1000 Kelvin är mycket påtaglig i om färgtemperaturen är låg men nästintill obefintlig om temperaturen är hög. Ett filter är ger sålunda inte en jämn skiftning över hela skalan och är bökig att arbeta med.

För enkelhetens skull så listar ofta filtertillverkare "att detta filter går från X Kelvin till Y Kelvin" för 2-3 vanliga värden på X.

Istället använder man sig av mired som inte har Kelvins baksida men är lätt att konvertera till och från. Rosco har en jättebra sida om just detta med färgtemperatur och filter. Även ephotozine hade en bra sida. För mer information sök på "kelvin" och "mired" på Google.

Personligen skulle jag ju inte tacka nej till en färgtemperaturmätare, som den tekniknörd man aspirerar på att bli, men jag undrar samtidigt hur mycket användning den skulle få egenligen...

Om man vill mäta upp ungefärliga färgtemperaturer räcker det väl med en valfri digitalkamera som kan lagra i råformat.

Vore intressant att höra hur du hade tänkt att det skulle gå till? Mig veterligen finns det ingen kamera med inbyggd färgtempmätare......

Nja, det handlar ju inte om kameran utan om datat den lagrar. Visst känner du till att man i råkonverteringsprogram har med färgtemperatursiffror.

Att veta att ett kalibrerat värde som en digitalkamera har sparat har en viss färgtemperatur är ju inte så avancerat, hur väl algoritmerna fungerar för att ge vettiga värden för andra kombinationer vet jag inte.

Har faktiskt aldrig tittat efter några sådana värden...

Men å andra sidan.... den enda gången ett sånt värde skulle kunna vara riktigt är ju om du plåtar nåt referensobjekt.....

Hur menar du annars att man skulle kunna få ett mätvärde ur en avbildning???

När du mäter färgen på ljuset så vill du ju mäta det infallande ljuset, eller hur? Inte det ljus som reflekteras från objektet.

Eller vet du nåt som jag har total missat?

BenHur skrev:
När du mäter färgen på ljuset så vill du ju mäta det infallande ljuset, eller hur? Inte det ljus som reflekteras från objektet.
Oj då, det glömde jag bort.

Men nog är det större skillnad på det infallande ljuset än det är på olika sorters vita ytor. Dvs om man tittar på en vit (eller grå) yta så återspeglas färgtemperaturen i det infallande ljuset med en "tillräcklig" noggrannhet.

Fast vänta nu, ett råkonverteringsprogram hanterar inte färgtemperatur utifrån hur användarens bild ser ut.

Senast ändrad:
kaw skrev:
Men nog är det större skillnad på det infallande ljuset än det är på olika sorters vita ytor. Dvs om man tittar på en vit (eller grå) yta så återspeglas färgtemperaturen i det infallande ljuset med en "tillräcklig" noggranhet.
Förutsatt att nu ytan verkligen är neutralt vit så stämmer detta. Många "vita" ytor är ju inte neutralt vita utan "benvit" (dvs lite gulaktigt i det), gammeldags vit (är det rosaaktigt i den nyansen?) osv. Det är bara att slå upp Beckers katalog så får man ont i huvudet.

Men om vi inte klyver hår över vad som är exakt vitt och tycker oss få det med tillräcklig nogrannhet så har vi trillat tillbaka att din vita yta är referensen som efterfrågades tidigare. Och ja, med en referens förändras hela diskussionen.

Men om jag nu skulle räkna på mired och fippla med en massa filter så skulle jag inte lita hårt till en digitalkamera mot referensyta och något värde jag kan klämma ur min bildbehandlingsprogramvara. Förutom att det redan efter någon gång skulle kännas så omständigt att jag hellre gick och skaffade mig en begagnad färgljustemperaturmätare så är jag inte säker på att den mäter så fasligt rätt.

Fast det är klart, man kanske kan få LÅNA en mätare och kalibrera sin kamera/dator-process och då få mer tillförlitliga resultat... Nu börjar vi snacka om riktiga hemmahack för den som är för snål för att köpa sig en mätare. Kom bara ihåg att man då kalibrerat den för just den vita ytan och får därför bära med sig sin vitmålade bordsskiva lite varstans :-D

Nu blev det nog lite förvirrat här i tråden - tillägget jag gjorde i mitt förra inlägg tar ju helt ut det du, Max, sedan citerade...

maxzomborszki skrev:
Kom bara ihåg att man då kalibrerat den för just den vita ytan och får därför bära med sig sin vitmålade bordsskiva lite varstans :-D
Stämmer.

Om någon är förvirrad ovan så är det jag, bara så att ingen tror något annat...

ANNONS
Götaplatsens Foto